Irriterad över att svärmor bara pratar finska med vår son!
Ja som det står i rubriken så är jag faktiskt irriterad över det.
Kanske är jag dum som retar mig på det, jag vet inte.
Hon sa innan barnet var född, ni får säga vad ni vill...men när barnet är född så kommer jag bara att prata finska med barnet. Jaha, tänkte jag ..men sa inte så mkt mer. Men nu så blir jag irriterad när hon gör det hela tiden. Jag tycker att barnet först o främst ska lära sig svenska, sen när han är lite äldre kanske han kan lära sig ett annat språk.
Sen så kallar hon sig för mommo hela tiden (fast hon är farmor). Jag har sagt det till henne att han kommer inte veta vem som är mormor om hon håller på o kallar sig själv för mormor. Ja, men mommo o mormor är ju inte samma säger hon. Ett barn kommer ju inte komma uttala mormor med en gång utan det kommer ju att bli mommo har jag sagt till henne. Jag envisas alltid med att säga farmor om henne när hon är här hos oss.
Hon säger att det finska språket använder både mommo för farmor o mormor. Grrr, men vi är ju inte i Finland har jag lust att säga.
Kan inte med o säga ngt till min sambo att jag irriterar mig över detta...o absolut inte till henne.
Tror ni att vår son på 6 månader blir snurrig av detta o hur skulle ni göra ? Skulle ni bry er eller inte ?
Tror ni det hämmar han i språkutvecklingen om hon bara pratar finska till honom o inte svenska ?
Annars är hon en underbar farmor o älskar honom överallt annat.
Är jag dum som bryr mig så ?
Kram
Ps, Hon pratar jättebra svenska farmor, så det är inte så att finska är det enda språket hon kan.