• Anonym (Svärmor)

Irriterad över att svärmor bara pratar finska med vår son!

Ja som det står i rubriken så är jag faktiskt irriterad över det.
    Kanske är jag dum som retar mig på det, jag vet inte.

Hon sa innan barnet var född, ni får säga vad ni vill...men när barnet är född så kommer jag bara att prata finska med barnet. Jaha, tänkte jag ..men sa inte så mkt mer. Men nu så blir jag irriterad när hon gör det hela tiden. Jag tycker att barnet först o främst ska lära sig svenska, sen när han är lite äldre kanske han kan lära sig ett annat språk.

Sen så kallar hon sig för mommo hela tiden (fast hon är farmor). Jag har sagt det till henne att han kommer inte veta vem som är mormor om hon håller på o kallar sig själv för mormor. Ja, men mommo o mormor är ju inte samma säger hon. Ett barn kommer ju inte komma uttala mormor med en gång utan det kommer ju att bli mommo har jag sagt till henne. Jag envisas alltid med att säga farmor om henne när hon är här hos oss.

Hon säger att det finska språket använder både mommo för farmor o mormor. Grrr, men vi är ju inte i Finland har jag lust att säga.

Kan inte med o säga ngt till min sambo att jag irriterar mig över detta...o absolut inte till henne.

Tror ni att vår son på 6 månader blir snurrig av detta o hur skulle ni göra ? Skulle ni bry er eller inte ?
    Tror ni det hämmar han i språkutvecklingen om hon bara pratar finska till honom o inte svenska ?

Annars är hon en underbar farmor o älskar honom överallt annat.

Är jag dum som bryr mig så ?

Kram

Ps, Hon pratar jättebra svenska farmor, så det är inte så att finska är det enda språket hon kan.

• Svar på tråden Irriterad över att svärmor bara pratar finska med vår son!
  • Sandreli

Växte upp i Sverige med finsktalande föräldrar och har inte blivit snurrig på något sätt av detta, tvärtom, jag kan både finska och svenska idag. Lärde mig svenska fort eftersom jag gick på svenskt dagis, skola osv, men pratade finska hemma så jag inte glömde modersmålet.
    Vi väntar barn, och jag vill hemskt gärna att vår lill* ska lära sig finska såväl som svenska.

Det är bättre att fråga och verka dum , än att inte fråga och förbli dum.
  • secret

Det är väl superbra att han lär sig ytterligare ett språk!
    Hur kan man vara sur över det?

• Dino78

Jag skulle INTE gilla det. Tror stenhårt påatt barn blir förvirrade. Mommo är för mig mormor, sen vad det heter i Finland är som du säger helt irrelevant med tanke på att ni bor i sverige! Det en mamma/pappa säger ska lydas liksom!
    Och att prata finska...herregud, min dotter som är månader fattar vödigt mycket omvad jag säger till henne, om din svärmor fortsätter så här kommer ju barnet inte alls fatta nåt! Dålig stil av henne att krångla till det tycker jag. Har du frågat henne varöfr det är så viktigt för henne? Barnet kan väl lära sig det när det blir lite större? 

DIF i själ och hjärta
  • Thaleia

Sluta vara sur över en sådan grej och var tacksam över att ditt barn har möjlighet att få ytterligare ett  språk "gratis"!
    Barn blir inte förvirrade av att lära sig flera språk samtidigt!

• Duckan74

Förstår inte din reaktion alls. Det bästa är att farmor pratar finska från början så blir han tvåspråkig helt naturligt på en gång. Vad "mommo" anbelangar så ser jag inte så allvarligt på det heller.
    Tycker du ska fokusera på nåt annat att vara sur över och låta farmor hållas. En dag kommer du vara glad över att din som kan båda språken flytande.

• Pellinell

Låt tanten vara, herregud. Det berikar barnet att ha en människa som bryr sig om det och är kärleksfull.

• S vali s

Det är väl kanon om barnet kan få ytterligare ett språk "gratis"
    Jag skulle inte vara sur eller reta mig på det, snarare tvärtom.

Vad det gäller att kalla sig mommo så skulle jag inte heller reagera, både i Norge o Finland har man väl "samma" namn för mor o farföräldrar så so what liksom
    Mina barns största bekymmer när dom var små var hur mormor kunde vara både mormor o farmor samtidigt
    Min äldste son kallade mormor för Nono och dotter sa mojor till mormor så vad din son kommer att kalla mormor för behöver ju inte bli "mommo" och innebära förvirring.

Försök helt enkelt vara glad över att sonen har en farmor som engagerar sig och som uppenbarligen tycker om att vara med sitt barnbarn.

• Mamma och Mor

Det finns ingen som helst fara att barnet blir språkligt förvirrad av att svärmor talar finska med det. Barn har fenomenal inlärningsförmåga och kan utan problem lära sig flera språk samtidigt. Kommer själv från en bygd där de allra flesta var tvåspråkiga och så även jag. Kan tillägga att jag haft enbart fyror och femmor i svenska :)
    Som vuxen ser jag det som en enorm fördel att kunna finska då det är ett mycket svårt språk att lära sig. För mig kommer det helt naturligt.

• Duckan74

Vill tillägga att jag känner barn som är trespråkiga från början. Ex. mamma pratar spanska med dottern, pappa makedoniska och så svenska med varandra. Flickan behärskar alla tre språken och har aldrig varit förvirrad. Det är bara ett påhitt från er som inte varit i kontakt med tvåspråkiga barn förut.

• hallonbåt

Spädbarn är små språkgenier så han tar ingen skada av att din svärmor pratar finska med honom. Däremot är det illa att hon inte lyssnar på dina önskemål, mycket tråkigt.

Svar på tråden Irriterad över att svärmor bara pratar finska med vår son!