• Mamma och Mor

UVI - andra symtom för gravida??

Nu blev jag allt lite snurrig. Har alltid fått lära mig att UVI inte går obemärkt förbi då känslan av "kissa taggtråd" är såpass stark. Har dock aldrig haft riktig UVI så jag har ingen erfarenhet på området.
    Nu fick jag dock höra att UVI kan ha andra symtom när man är gravid! Vilka symtom är de då?
    Det går ju att köpa "teststickor" på apoteket för att utröna huruvida man har infektion i urinvägarna. Är dessa stickor tillförlitliga eller krävs det att man traskar iväg med urin till vårdcentralen/mvc?
    Jättetacksam för svar på detta för nu vet jag varken ut eller in när det gäller UVI *snurrig*

• Svar på tråden UVI - andra symtom för gravida??
  • A M

Har just haft två vändor med urinvägsinfektion: första gången var symptomen de vanliga: kissa taggtråd osv (v 14-15), andra gången ingenting förutom sammandragningar (v 18-19)... Lurigt värre. Är teststickorna på Apoteket de samma som hos BM så är de nog tillförlitliga - men det bästa är ju att lämna urinprov (tror jag har lämnat 4 -5 st de senaste månaderna ...)

• MARIA99

man kan visst ha urinvägsinfektion utan att själv veta om det eller ha några syntom. Det hade jag iaf när jag var gravid med första barnet & enligt bm var det inte ovanligt..Hade det även en gång i tonåren utan besvär.
    Jag har därför gjort flera tester under alla mina graviditeter hos bm..

• Cissi76

Är det farligt att ha UVI under graviditeten då. Om man nu har det utan besvär, borde det inte kunna läka ut sig utan behandling? Jag vet inte, därför frågar jag.

• diskus

Jag får ofta UVIer tyvärr och har haft två stycken sedan jag blev gravid. Innan graviditeten hade jag det åtminstone 3-4 gånger/år...
    De UVIer jag har haft under grav. har varit i stort sett symtomfria! Jag har ju känt att jag har behövt kissa ofta, men det gör man ju av grav också! Jag fick lite mer SD under den andra UVIn, men inte den första... så det var krångligt. Jag gjorde så att jag köpte Nitristix på Apoteket, så att jag kunde testa själv. Om det visade positivt utslag så gick jag och lämnade urinprov på MVC så att jag fick recept. Funkade bra för mig!
    Det är inte bra att ha UVI under grav eftersom det kan sätta igång förlossningen i förtid, även om det är ganska ovanligt. Prata med din barnmorska eller närmaste vårdcentral.

Lycka till!

• sofialisa

alltså det urinprov man får lämna varje gång när man är på kontroll hoss BM är för att kolla om man har UVI ??????

eller?????

• Lisen08

Har haft UVI ca 15 ggr innan jag blev gravid, alla ggr utom den senaste så kissade jag blod bara inom några timmar..hemskt!
    Den senaste gången var det tydligen nårga andra bakterier sa läkaren, för då sved det bara lite grann under några veckor, och inte så akut som tidigare.

Har konstigt nog inte fått det under graviditeten. Men sammandragningar är som sagt ett vanligt symptom då. Stickorna är bra, men det säkraste är att dom lämnar in ett urinprov för odling så att du vet säkert.
    Man ska inte låta en UVI vara obehandlad, då kan det gå vidare upp i njurarna.
    Lycka till!

• diskus

Sofialisa: Jag lämnar aldrig urinprov hos min BM så jag vet inte varför du lämnar. Kanske har du uppgett att du har haft UVI tidigare och att de därför gör det på rutin?

• Lisen08

Dom kollar både UVI och sockret i urinen.
    Gissar att dom har olika rutiner på hur ofta man får göra det. Jag brukar gå in på toa själv och kolla både socker och UVI, dom har stickorna ståendes där inne.

• sofialisa

äggvita i urinen och UVI är det samma sak?? *nollkollfia*

• diskus

Proteiner (äggviteämnen) i urinen kan man ha av flera olika orsaker, bland annat UVI har jag för mig. Är dock inte helt säker på det.

• MARIA99

är det äggvita i urinen brukar dem göra en odling på det för att kolla om det är uvi.

Svar på tråden UVI - andra symtom för gravida??