• Ebbiz

Rösti och raggmunk! Recept och tips önskas!

Hejsan!

Sedan några veckor tillbaka så blir jag sugen på så konstiga saker! Just nu är jag sugen på potatisbullar, raggmunk eller rösti!!?? Märkligt va !

Nu undrar jag: VAD är det för skillnad på rösti och raggmunk? Jag vet nog inte ens vad rösti är (har bara sett så god reklam på tv )!
    Recept på raggmunk och rösti och potatisbullar?
    Tips på vad man ska äta till?

Någon som vill hjälpa?
    Kram
    Ebbiz v.20 (och sugen på ptatis HELA tiden nu )

• Svar på tråden Rösti och raggmunk! Recept och tips önskas!
  • Ebbiz

Ingen som kan hjälpa en potatissugen Ebbiz?

• Mowa

Hittade detta på tv4 hemsida

Raggmunk

10 potatisar
    2 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    1 nypa socker
    vitpeppar
    4 dl mjölk
    1 ägg
    4 msk smör
    matolja
    lingon till servering

Gör så här:
    Blanda vetemjöl, salt, socker, peppar och lite av mjölken till en jämn smet. Tillsätt resten av mjölken och ägget, lätt uppvispat. Skala och skölj potatisen. Riv den grovt på ett rivjärn eller i en matberedare. Krama ur så mycket vätska som möjligt genom att lägga potatismassan i en sil och pressa med en träslev. Blanda ner potatisen i äggsmeten. Bryn lite olja i en stekpanna. Klicka i ett par matskedar av smeten och bred ut den i stekpannan med hjälp av en stekspade. Klicka i smör runt om. Grädda raggmunkarna gyllenbruna på båda sidorna. Servera med lingon.

• annca

Nu ska vi se här...

Rösti är Österikiskt tror jag.
    Jag brukar laga rösti med råriven potatis och finhackad lök som jag rör ihop till en gegga och steker ( som en enda stor kaka på båda sidor) i en blandning av smör och olja. Serveras till kötträtter. Kryddas gärna med lite vitlök.

Raggmunk är råriven potatis blandad med mjöl och mjölk (8 potatisar, 2 dl mjöl, 5 dl mjölk, salt peppar). Stekes som vanlig pannkaka och srverasmed tex stekt fläsk och lingonsylt.

Rårakor är råriven potatis kryddad med salt och peppar. Steks och serveras som raggmunk.

• Bubblan81

Enklaste sättet:
    Gör en pannkakssmet och riv ner potatis..
    Eller köp Oatlys färdiga pannkakssmet och riv ner potatis...*S*

STek frasiga o njut.... *oj vad jag blev sugen på det nu*

• Ebbiz

Jaa TACK! Vad gott det låter...mmm !

• annca

Potatisbullar: Blanda i ett ägg i överblivet potatismos och stek som plättar!
    Hmmm... *sugen*

• Mowa

Men Guuuud, måste ha potatis nuuuuuuu!!!

• Ebbiz

Tänk vad det är bra att ha tillgång till den här sidan, med alla snälla hjälpsamma och kunniga människor!
    TACK allihop!

• asta

Ah vad roligt, jag blev sådär toksugen på råraka med crème fraiche och rödlök mitt i natten när jag var i vecka 6 eller nåt sånt, sprang ner och handlade ingredienser på 7/11..

• Jennie Brunflo

Jag ser att du redan fått hjälp!

Det finns om du märker 2 varianter. Antingen råriven potatis som man kan blanda med råriven morot och råriven lök och steka.

Eller typ pankakssmet som man häller ner råriven potatis i med mera. Det är olika maträtter och inget av detta är gott.

Men men...smaken är som baken och gravnojjorna spökar!

ps. Själv blev jag sugen på grillchips (när jag var gravid)som jag hela mitt liv tyckt var jätteäckligt, det konstiga är att det hållit i sig sedan babyn kommit ut.

• Ebbiz

Tack !

Ja Jennie, det är jättekonstigt, men jag är jättesugen på potatis i alla dess former just nu. Hasselbakspotatis, hemmagjort potatismos, kokt potatis, och nu raggmunk ! Gott gott gott!

Däremot kräks jag nästan av lukten av strips *huva* blää!

• Jennelii

Jennie Brunflo: Meeen raggmunkar som är det godaste som finns... *dreglar*

Svar på tråden Rösti och raggmunk! Recept och tips önskas!