• Foris

Pappas mormor = Gammelfarmor?

Vill mycket gärna höra vad ni tror/vet är rätt angående vad min dotters pappas farmor blir för henne. Jag tror stenhårt på att min dotters pappas mormor blir hennes Gammelfarmor men flera familjemedlemmar på min dotters fars sida tycker det är konstigt, hon borde ju vara gammelmormor eftersom hon är mormor till min dotters pappa. Hänger ni med? Förvånad 

Rent logiskt så tycker jag att alla familjemedlemmar på min dotters fars sida blir "far- nånting" och alla på min sida blir typ mormor, gammelmormor, även min egen farmor borde väl bli min dotters Gammelmormor eftersom det är på min sida? Oj, det här blev krångligt men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Vill en gång för alla få klarhet i detta.

• Svar på tråden Pappas mormor = Gammelfarmor?
  • Mia m Rasmus

Vi kallar både min och sambons famor för gammelfarmor till Rasmus. Hade våra mormödrar levt så hade de blivit gammelmormor...

• Smurflovve

Behöver väl inta kalla för något det är väl bara till o säga pappas farmor..eller?

Sluta aldrig önska, sluta aldrig be, sluta aldrig hoppas, under kan ju ske!
  • Norahs mamma

Pappans mormor är min dotters gammelmormor...
    Min farmor är dotterns gammelfarmor osv...
    Min pappas mormor var min gammelmormor

Så säger vi...

Möjligtvis att man kan kalla det farmorsmor...

• cosmoskatt

Vet inte vad som är rätt. Men i vår familj kallar vi makens mormor för gammelmormor. Och även min mormor kallar vi för gammelmormor. Så vår son har två st gammelmormor.

• IrmelinFraNorge

Heldigvis er dette mye lettere i Norge. Her har vi mormor og morfar, farmor og farfar og generasjonen før det, altså det som i Sverige kalles gammelmormor/farmor heter her Oldemor og Oldefar. uansett om det er på mammaens side eller pappaens side blir det oldemor/far. Og har man enda en generasjon, altså deres foreldre igjen så blir det tipp-oldemor/far.

Elsker mine barn og min Raymond
  • Foris

Smurflovve

Jovisst kan man säga det, men det måste ju finnas ett riktigt ord för vad t ex min dotters pappas mormor blir för henne... en kompis till mig var inne på samma spår som jag men vi vet ju inte om det är rätt så därför ställer jag frågan här ute

Ett stort tack till er som redan svarat!

• Mumu

Jag säger som du, Foris, men helt ärligt så tror jag inte att det finns nåt rätt och fel. Det beror på dialekt, tradition osv. Ungefär som att jag säger tremänningar, men många andra säger sysslingar, det är samma sak men heter olika beroende på var man kommer ifrån.

• Foris

Mumu

Jo, det kanske är så. Egentligen har det ju ingen betydelse men det vore kul att veta hur det ska vara, om det nu finns ett korrekt ord för just dotterns fars mormor t ex. men, som du sa, det kanske inte finns något rätt eller fel i detta sammanhang...

Tack till er som tagit er tid att svara på detta ganska onödiga inlägg.

• Mika86

Både jag o sambon va eniga om att alla på hans sida blir far nåt o på min sida mor nåt

• Foris

Mika86

Så resonerar jag också. Ganska logiskt tycker jag.

• mumintrollet73

Min farmor å farfar har alltid blivit omtalade som gammel farmor å farfar av mina barn å resten av oss vuxna

På deras pappas sida e dom så huller om buller i släkten så alla tilltalar hans mormor å morfar helt enkelt me namnen.

• Sunshine78

Nä gammelmormor blir det väl..

• HumlaBumla

vi säger gammelmormor åt både min och min sambos mormor och gammelfarmor åt våra farmödrar.. känns som det enda rätta för oss...

• Mammatillfem

Min farmor är en viktig person i mitt,min brors och mina barns liv,vi umgås ofta,har bra relationer och hon betyder mkt för oss.
    Hon är MIN farmor,deras morfars mor,men känns fel att säga gammelmormor,då hon är farmor,mest,och allt med mormor blir på min eller min mammas sida....så mina barn säger mest hennes namn,eller "mammas farmor".
    Nu har jag även barnbarn sedan snart tre år,så de är hennes barnbarnsbarnbarn....och den älste säger hennes namn,jag kan säga när vi åker till henne tillsammans med honom att nu "åker vi till mormors farmor",som det ju är då,jag åker med mitt barnbarn till min farmor.....fantastiskt tycker jag!
    Vi sågs allihopa senast igår hemma hos mig alla generationer när jag bjöd hem dem,barn,barnbarn,föräldrar och min farmor till mig på midsommarmiddag.

• KristallSplitter

vi säger "gammel morfar" till vår dotters pappas morfar.
    vet inte om de är så det ska vara med känns lättast så :)

• milimina

det där tjafsar jag och svärmor om också - jag tycker det är helt galet att kalla någon på barnets pappas sida för något som har med mammans härkomst att göra! det är ju strunt samma vad hon är till pappan liksom, i det här fallet är hon farmors mamma = gammelfarmor, punkt.

sen blev det en kompromiss, vi enades om finländska "mommo" istället, vilket ändå känns ok   det blir en egen variant och så slipper stackars bullen bli förvirrad för att alla säger olika.

Svar på tråden Pappas mormor = Gammelfarmor?