• Kuben

Ett tips som funkade för oss!

Hej!

Vi drabbades av 5 mf i rad. Hade nästan givit upp, men så provade vi med trombyl (blodförtunnande) och progesteron (gulkroppshormon). Trombylen sattes i redan vid ägglossning - alltså så tidigt som möjligt.

Denna gången funkade det! Vi fick en liten tjej (som dock hade bråttom till världen och tänkte titta ut redan 8 veckor förtidigt, men hejdades till 5 veckor före BF) som i dag mår jättebra!

Ni kan också läsa nya rön i denna länk: www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp&Nyheter=1&artikel=882679

Lycka till önskar jag er alla som kämpar!
    kram,
    Kuben

• Svar på tråden Ett tips som funkade för oss!
  • bubblan73

Måste man gå till läkare för att få detta? Har nu haft 2 mf i rad...Deppig

• Kuben

Ja, det måste skrivas ut av läkare. Efter 3 mf fick vi en utredning.

Hoppas så att det går vägen för er nästa gång!!!
    kram

• viki

Tack Kuben att du skriver tips till oss som förtforande kämpar!
    Kram Viki med 8 MF en dother Angela i himelen och stor vilja att skafa syskon till Angela

• Kuben

Jag önskar att så många som möjligt kan få hjälp - jag vet hur frustrerande det är att förlora de små som man längtar så efter! Vetenskapen går frammåt, och jag är av den tron att man måste få information från olika håll för att bilda sig en uppfattning om vilken hjälp som finns att tillgå.

Kramar till er alla!

• Sommaren22juni1979

Folsyra sägs vara bra för alla .. speciellt för oss som haft mf..
    Har nu haft två missfall på raken.. ska köpa folsyra .. finns i kvinnans val eller vad den nu heter på apoteket ..
    Får jag missfall igen så blir det ju utredning .. ni som haft det .. berätta vad man gör såfall..
    inte för att jag vill att det ska ske men man kan ju alltid lära sig något ..
    Har ju varit gravid fem ggr nu ..
    1a .. abort
    2a en tös
    3e en påg
    4e mf
    5e mf

Född 1979-06-22
  • Kuben

Ja, absolut! Folsyra ska man se till att man får i sig i tillräckliga mänger! Det skall vara tillräckligt med Vitamineral vad jag förstår.

Kram

• Flisa 1

Hej !

Här är en till med många missfall i bagaget.

Jag tror att de va blodförtunnande som också till slut va
    de som hjälpte mig.

Tyvärr trodde inte någon doktor på detta så jag köpte huvudvärkstabletter Aspirin och delade dessa i sju bitar och
    tog en liten bit om dagen. Men detta är inte något jag rekomenderar för man ska ju inte expermitera så men jag va
    så desperat.....men jag hoppas att ni andra träffar på "riktiga" doktorer som skriver ut trombyl.

Jag önkar er alla lycka
    kram
    flisa

• Semla74

Hej
    Jag fick gulkroppshormon (Duphaston) och Trombyl efter två missfall. Började ta dem direkt vid positivt test. Fick inget tidigt MF! Nu slutade inte min graviditet lyckligt, men jag tror ändå att det här kan vara en bra kombination för oss som fått upprepade MF/MA.

Håller tummarna för oss alla.

• ThUma

Var i föra veckan in på en bra hälsokostaffär och berättade att jag fått två mf på raken och frågade om det fanns något stärkande för kroppen de kunde rekommendera. Då fick jag tips om vitamin- och mineraler mmm som skulle vara bra nu i läkande, uppbyggande syfte samt att tjejen där sade att det finns naturliga, bra preparat man också kan ta under graviditet för att hjälpa till. Det finns tydligen bra information om vad kvinnor behöver inför och under graviditet, zink, folsyra t ex bland mycket annat.

Spännande att se om det funkar. Åt Mitt Val Kvinna innan sista graviditeten, och blev gravid, så det verkade också fungera.

Tack för tips och pepp på bra hjälp, håller tummarna för oss alla som försöker!

• Linusida

Grattis till er dotter!! Hur länge tog du prog. vagitorierna?

• Hopey

TACK Kuben, Flisa mfl!

har just haft mitt 5:e tidiga missfall sen januari. fortsätter kämpa! underbart att folk delar med sig så frikostigt med tips när man sitter här och gråter...

• Angla

Vitaminer och folsyra hjälper inte kroppen att bli gravid. Vitaminer bygger upp kroppen och får den att må bra och folsyra motverkar ryggmärksbråck på fostret. Trombyl, blodförtunnande används vid upprepade MF och i sällsynta fall vid utebliven implantation vid många upprepade IVF försök elle rtill kvinnor som bär på antikroppar. Det är inet man bör testa hur som för det kan även ha motsatt effekt nämligen att det bidrar till MF om man som många kvinnor har en större blödningstendens.

Angla - med vingar av lycka
  • AHöst

Hej! Var precis pa lakarbesok idag efter mitt andra mf. Innan mf:et hittade de nagot problem med immunsystemet. Fler blodprov gjordes och hon hade fatt tillbaka lite preliminara svar. Arligt talat sa var det sa mycket och jag var mest glad for att det inte var nagot problem som gor att vi inte bor forsoka fa barn bara att det kommer att bli lite svarare, sa jag la inte allt pa minnet. Nagot med antikroppar och blodclotting. Sa hon namnde precis vad ni pratar om. Blodfortunnande medel och progesteron. Nagon som kan forklara lite for mig hur allt det dar egentligen fungerar, vad det beror pa, ar det vanligt, hur svart brukar det da vara att behalla en graviditet.

Jag ska prata med lakaren igen om 1.5 vecka nar hon har alla svar. Men ni verkar ju ha erfarenhet om precis allt det dar hon namnde och det ar ju langt till 1.5 veckor sa all info ni kan kasta till mig uppskattas.

Ocksa, ska jag kanske fortsatta stoppa i mig folsyra fast vi har uppehall i verkstaden tills allt ar utrett? Jag slutade efter mitt andra missfall.

• ThUma

Håller inte riktigt med ang att vitaminer inte skulle kunna hjälpa. Ja, inte så att man bara kan ta en vitamin och sedan bli med barn, det är inte så jag menar, men det finns massor med expertis kring vad som kan hjälpa kroppen att få ett bättre immunförsvar och stötta upp en graviditet, tillskott av just vissa vitaminer och mineraler bla. Akupunktur är också ett sätt som hjälp många. Det finns forskning presenterat här på familjeliv också. Egentligen är det inte så konstigt. Idag utsätts vi för mycket stress (både yttre och inre) och våra kroppar behöver komplement till den kost vi äter för att må bra och för att orka med en graviditet.

Däremot tror jag att man ska ha respekt för olika sorters läkemedel och tillskott, precis som ni säger Angla och Flisa 1. Ta hjälp av de som kan, är utbildade och legitimerade.

Vad som är rätt och fungerar för en kanske inte är det för en annan. Genom information kanske man dock kan få vetskap om vilka olika möjligheter som kan finnas. Kuben skriver: "jag är av den tron att man måste få information från olika håll för att bilda sig en uppfattning om vilken hjälp som finns att tillgå". Håller med och önskar för oss alla som vill ha bebis att önskan slår in.

Kram ThUma

• Kuben

Bara ett litet tillägg till era kloka ord:

Som ni ser i artikeln som jag bifogade ( www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp ) så finns det risk för att blodprov alltså inte visar på om man har hormonbrist i livmodern. Det kan innebära att även om blodproverna inte visar något så kan man vara av behov av proggisar ändå.

Kramar om er alla!

Svar på tråden Ett tips som funkade för oss!