• Annolunda

Hjälp,mördarsniglar!!!!

Åh....var nyss ute på tomten efter att det regnat hela dagen och gissa om det var som att gå i snor!!
    Hela tomten är full av mördarsniglar,man bara halkar omkring.

Snälla hjälp mig,hur blir man av med dem?De är så äckliga!

• Svar på tråden Hjälp,mördarsniglar!!!!
  • Tesie

Det finns ngr sätt, du kan ta en spade o hygga de mitti tu eller salta dem.. elakt JA; men dör de? JA

• Annolunda

Ska jag vara ärlig så ski*er jag i om jag är elak emot dem.
    De är elaka som äter upp mina odlingar!
    Stämmer det att de smälter om man häller salt på dem*ryser*

• julmusten

Ja salt dodar dem, men det "snallaste" ar ju att hacka sonder dem med en spade eller klippa sonder dem med en sax. Att halla salt pa dem gor att de dor ratt sa langsamt och det kanns lite onodigt tycker jag.

• Tesie

Annolunda, ja de dör, fast smälter bort gör de inte direkt, de dödas som av gift lixom... men håller med julmust, klipp dem eller hacka ihjäl dem

• Grannen

Vi bränner i hink med bensin. Plocka med lång stekpincett så har man dom p åbehörigt avstånd!

• Annolunda

Grannen sa att om man klipper eller hackar dem så "tömmer" de ut ägg på en gång och då blir det ännu fler och det vill jag ju inte heller.
    Är ingen djurplågare i vanliga fall men det verkar ju svårt att bli av med dem på humant sätt.
    Har hört att en del slänger dem på grillen också.

• Grannen

Blä! På grillen? Vi bränner i en speciell snigelhink! Inga sniglar i maten!

• Carisma95

Salt gör att de "fräter" sönder. Mysigt.... *ironi*

• Anette m 2st 01

Vi har testat att hälla ut ett snigelmedel som är helt giftfritt för fåglar och igelkottar. Det är små blå pelletsliknande saker som man strör ut. Sniglarna äter detta och drar sig tillbaka till sina gömslen och sedan dör dom. Det fungerar för jag har hittat döda sniglar. Se nedan info från internet.

Hopp för snigeldrabbade
    Ett nytt snigelmedel finns inför denna odlingssäsong. Det är i form av små korn som strös ut och lockar till sig sniglarna. När de ätit av kornen drar de sig tillbaka och dör. Medlet heter Ferramol och säljs som Snigel Effekt (Miljöcenter) eller Snigelfritt (Weibulls). Det består av järnfosfat som förekommer naturligt i jorden och uppges vara ofarligt för daggmaskar och andra nyttodjur. Medlet kan användas även i fuktigt väder och bör strös ut så länge kornen försvinner, dvs så länge det finns sniglar som äter upp dem.

• Rigmor Mortis

Det medlet använder jag också, det är ruskigt effektivt! (och så klipper jag dem jag ser. Salt vägrar jag - dels är det en långsam plågsam död, dels är det illa för växtligheten)

• ia1

Använde salt förra sommaren och vi har haft en mördarsnigel i år, så fram för salt!!

Min mamma hade enorma problem med sniglarna förra sommaren och hon fick tipset att gräva ner en kruka. Ska förklara bättre;
    Botten neråt (ingen sån med hål i botten, utan hel botten ska det vara), en liten bit av ovankanten ska sticka upp, inte för mycket dock. I denna kruka häller man öl (vilken öl som hellst, min mor började med starköl tills hon kom på att det var billigare med lättöl Skrattande) Sniglarna dras till lukten och "ramlar ner" i ölen och ska då "lösas upp", det blir väl som med saltet, men så var myten iaf. Strunt samma - det hjälpte och det var väl viktigast just nu! Sen var det bara att fylla på lite då och då.

Klippa eller hacka sönder dem, det klarar jag inte, sorry - det är sniglar vi pratar om! Vill inte ens ta i dem!!

Lycka till, vad du än gör med dem!

Det finns bra förslag, det finns dåliga förslag och så finns det ias förslag...
  • Zaria

Klipper du eller hackar sönder dem måste du ta bort liken,för döda mördarsniglar drar till sig nya sniglar,de är kanibaler också...

Svar på tråden Hjälp,mördarsniglar!!!!