Vad ska du laga för midsommarmat?
Är nyfiken på vad ni ska bjuda/äta/laga för midsommarmat i år!
Är nyfiken på vad ni ska bjuda/äta/laga för midsommarmat i år!
Grillat såklart! Färskpotatis, kött och sallad samt bröd. Sen jordgubbar till efterrätt. Fikat mitt på dagen är min rabarber/kokospaj.
Åh, så gott Dino78, nu blir jag hungrig
Silltårta till förrätt och sedan grillat (tror vi, kompisarna bjuder på huvudrätten och vi silltårta och efterrätt).
Ska göra en jordgubbstårta till efterrätt, med chokladbottnar och lite syrliga fyllningar och massor med jordgubbar på... mmmm
Gissar att silltårtan blir innan avförd till dans kring midsommarstången och det grillade efteråt.
Du då, Afrodite? *nyfiken*
LeAnna.. vad gott med silltårta. Hur gör du den?
Nån som har tips på något roligt att dekorera bordet med utöver det vanliga med blommor och servetter?
Maysan, här kommer receptet
Silltårta:
2 förpackningar Hönökaka (6 halvmånar)
smör
ca 5 dl riven vällagrad västerbottensost
1 dl finhackad lök
3 dl gräddfil
6 hårdkokade ägg
1-2 krm nymald vit- eller svartpeppar
ca 2 dl lättmajonnäs
2-3 dl mycket finstrimlad isbergssallad
1 burk inlagd sill (ca 600 g)
1 burk senapssill (260 g)
1 burk tomatsill (275 g)
garnering
1-1,5 dl finhackad gräslök
röda och gula lökringar
små dillvippor
Smöra samtliga bröd på ena sidan, lägg två av bröden på botten av ett uppläggningsfat.
Blanda den rivna osten, finhackade löken och gräddfilen och bred ut över bottnen.
Lägg på ett nytt lager bröd.
Täck dessa med de skivade hårdkokta äggen, krydda dom med nymald peppar samt bred majonnäs över.
Lägg på de sista bröden och täck dessa med ett tunt lager mycket finstrimlad isbergssallad, lägg den inlagda sillen i en yttre ring ovanpå.
Fortsätt med mellanringen av senapssill och slutligen tomatsillen i mitten.
Garnera silltårtan med finhackad gräslök, lökringarna samt dillvippor så det blir fint.
Till och med de som inte är så förtjusta i sill brukar gilla silltårtan. I år tänkte vi testa med skärgårdssill istället för senapssill, får se hur det blir
Hoppas få åka till svärföräldrarna på landet och äta grillat kött och färskpotatis, å så gärna jordgubbar till efterrätt.
TUSEN TACK LeAnna!!!
det är just det receptet jag letat efter. Hittar bara det som är gjort på kavring. Det här är sååå gott.
Skärgårdssillen har lite mera fisksmak tycker jag än annan sill. Kan säkert vara jättegott.
Maysan
Varsågod
Visst är den supergod!!! Min sambos ingifta moster hittade receptet och gör den alltid på midsommar men nu snodde jag receptet från henne då vi inte ska fira med dom i år, men utan silltårta kan man inte vara
Japp, hoppas på att det blir bra på tårtan. Så småningom har man väl kanske hittade en ny favvokombo av sill på tårtan
Vi åker till kusten så det blir nog grillat med jordgubbar till efterrätt.
Jordgubbstårta är givet. Hade det på sonens dop nu sist. (Bilder på tårtorna i mitt galleri). Glaserade jordgubbarna med smält svartvinbärsgele så de vart glansiga och fina. Men nu till midsommar tänker jag nog doppa dem i vit choklad lite. Blir snyggt.
Sedan ska vi grilla. Ska göra thailändska kycklingspett, laxpaket, och olika grönsaksspett. Ett litet tips jag fick med var att göra färskpotatisspett. Man får ju ofta det över när man lagar mat nu i runt midsommar och det är bara att trä upp dem på pensla dem med lite olivolja, ha på lite timjan och sedan slänga dem på grillen. Jättegott!!
Åh det låter allt så gott. Jag ska jobba så det blir väl vanlig potatis och burk sill, otroligt tråkigt!
Hej LeAnna. Har inte riktigt bestämt mig ännu vad jag ska laga för något men din silltårta låter väldigt lockande.
Jag har önskat fondue för att fira en riktig otraditionell midsommar i år. Annars är jag en sucker för traditioner, men inte i år.
Nypotatis, gräddfil, gräslök, prinskorv, köttbullar, ägghalvor, makrill, bröd, svamptartellettero sen jordgubbar o glass till efterrätt. Midsommarmat utan sill!
potatissallad, grillspett och små knyten med frukt och choklad i folie till efterrätt!!
hejsan..
jag har bjuit hem mina föräldrar med sina respektive, mormor och min bror..
jag ska göra vårrullar, kycklingklubbor, köttfärspaj, potatissallad och vanlig sallad..till det så blir det lite olika plockmat..
efteråt så blir det tårta, inte riktigt bestämt mig än vilkien sorts..
glad misommar allihop
finns det annan midsommarmat än sill o potatis, och jordgubbar med mjölk som efterrätt???