4. Vad är bioackumulation och hur kan det drabba oss människor?
Kan någon som är smartare än mig svara på frågan:
Vad är bioackumulation och hur kan det drabba oss människor?
Jag hittar ingenting om ämnet hur jag än söker *suckar*
Kan någon som är smartare än mig svara på frågan:
Vad är bioackumulation och hur kan det drabba oss människor?
Jag hittar ingenting om ämnet hur jag än söker *suckar*
Bioackumulation (eller biomagnifikation) är anrikning och ackumulering av miljögifter hos en biologisk organism. För att ett ämne ska kunna ge upphov till bioackumulation måste det vara fettlösligt eller persistent.
Ett exempel på bioackumulation är den av PCB i sälar i Östersjön.
Bioackumulation/Bioackumulering
Haltökning i en levande organism. Upplagring av ett stabilt ämne så att halten i den upptagande organismen blir högre än i omgivningen, t.ex. att halten kvicksilver är högre i en fisk än i det vatten där fisken lever. Processerna bioackumulation och biomagnifikation är bara möjliga med biotillgängliga ämnen
www.forskning.se/servlet/GetDoc&category=3
Hittade lite iallafall...
Lioness
masken äter lite gift, fisken äter många mask, vi äter mycket fisk?
Jag kan lägga till att om de långlivade miljögifterna hamnar i en sjö med LITE organiskt material, kommer varje partikel av organiskt material att innehålla en högre halt av giftet, än om sjön hade haft MER organiskt material - eftersom gifterna är fettlösliga och hellre absorberas till partiklar i sjön än ligger kvar i vattnet.
Organiskt material äts av plankton, som äts av räka, som äts av fisk, som äts av människa.
I den näringsfattiga sjön kommer alltså varje fisk innehålla mer gift, eftersom allt organiskt material innehåller mer gift.
Bioackumulationen består i att ju högre upp i näringskedjan man kommer, desto mer gift hittar man i kroppen, eftersom gifterna inte kissas ut så snabbt utan lagras i kroppens fettvävnad. Eftersom de fiskarna jag ätit har ätit MÅNGA räkor, och räkorna har ätit MÅNGA plankton var och en för sig, blir det mycket gift tillslut.
man tackar