• snowqueen

Undrar hur mycket tillägg(nan)ska en 7 veckors bebis äta?

Jag vet att det e ganska individuellt,men på ett ungrfär?Och hur ofta ska man ge?Ungefär.

• Svar på tråden Undrar hur mycket tillägg(nan)ska en 7 veckors bebis äta?
  • Monica H

Jag gav ungefär 120 ml fem gånger om dagen när Caroline var 7 veckor. Men det är nog himla olika.

• ceci lia

Precis som när barnet ammas! Så ofta och så mycket det vill. Se till att det alltid blir lite kvar i flaskan när han är klar, då vet du att han är mätt. Mellan 500 och 1500 ml per dygn är vanligt att äta. Alma åt ca varannan timme i den åldern (varje timme på dagen och ett långt uppehåll på natten). Det är som du säger, väldigt individuellt.

• Linda och Simon

Hur mycket ger du och hur ofta? Våran Simon är 7 veckor och han får ca 160 ml ungefär 7 gånger om dygnet. Det är inte alltid att han äter upp allt men han äter mycket mer än vad rekommendationer säger.

• FruSöderström

whaa, cecilia! du måste väl mena 50 - 150 ml????
    Dom kan ju inte äta mellan ½ -1½ liter!!!
    *skrattar gott*

i övrigt håller jag med cecilias inlägg, ge till barnet är mätt.

• Linda och Simon

Nu skall väl inte jag lägga mig i men...

Cecilia menar den totala mängden per dygn. Alltså om man ger 160 ml 7 ggr så blir det 1120 ml vilket ligger inom intervallet 500-1500 ml.

• FruSöderström

ja, nu när jag ser efter så stämmer det, tyckte bara att det var så roligt, tänkte att hon bara hade skrivit fel.
    Jag fick ju skratta så här på kvällskvisten iallafall

• ceci lia

mseklund: per dygn är det ju! Tog faktiskt mängden från Amningshjälpens hemsida. Det är den mängd ammande barn brukar äta. Alma åt ca 1200 ml vid 4 månader för övrigt. Uppdelat på 7 gånger. Vid sju veckor ammade jag innan och gav ersättning efteråt. Då åt hon totalt 300 ml ersättning /dygn uppdelat på 10 ggr. Men som sagt så fick hon ganska mycket bröstmjölk också.

Svar på tråden Undrar hur mycket tillägg(nan)ska en 7 veckors bebis äta?