• Skogsjäntan

Järnbrist, depression eller hormoner? (ganska långt)

Känns som om jag skriver här hur mycket som helst!

Jag är i vecka 8(7+5). HELV*** vad trött jag är. Jag orkar INGENTING! Det enda jag gör är ligger i soffan/sängen ca 20 timmar om dygnet (är sjukskriven så jag är hemma om dagarna)

Min fråga är, kan det handla om återfall till mina depressioner? Slutade efter nedtrappning med mina antidepressiva medel för ca 2-3 månader sedan. Det har ju varit så här i ca 3 dagar nu så det känns som om det kom lite plötsligt.

Kan jag redan behöva järntillskott??'

Eller har jag bara otur med hormonerna? Jag brukar reagera starkt på hormoner. Min PMS är inte av denna värld tex.
    Jag har kraftigt gravillamående och inga mediciner hjälper. Så det kan ju vara hormonerna som påverkar. Tycker bara det är extremt!

Det hör till saken att jag har medfödd hypo thyreos (underfunktion av sköldkörtlen), det kan ju vara så att jag behöver höja levaxindosen, det brukar man ju behöva vid en graviditet. Tog prover i fredags så jag lär väl få svar på det i veckan.

Någon som vill ge sin teori?

• Svar på tråden Järnbrist, depression eller hormoner? (ganska långt)
  • Cingla

Vill inte sia om det medicinska trots att jag är sköterksa, det sköter din läkare bäst. Men ville bara säga att extrem trötthet i början av grav är mycket vanligt. Har under alla mina 4 varit sååå fruktansvärt trött i början och inte gjort annat än sovit.

Vila på du, kroppen håller på att ställa om sig för att ta hand om bebisen i magen! Glöm inte äta ibland bara.

Grattis och hoppas du piggnar till snart och att dina prover ser bra ut.

• Skogsjäntan

Åh tack! Skönt att höra. Jag trodde nästan att sambon skulle få ringa psyk På riktigt!
    Skönt då att jag inte jobbar. Det jobbet hade jag nog inte haft kvar länge!

TACK!

• Creep

Jag är okcås sjukskriven och arh ätit antidepp innan. Min teapeut och läkaer rekomenderade mig att börja igen då jag grävde ner mig totalt.
    Men sen säger dom ju att just tröttheten är vanlgit vid gaviditeten. Själv sov jag inget och låg i soffan och grät hela dagarna.

• eleonore

Jag var också otroligt trött i början. Jag tror det höll i sig i drygt en månad ungefär (fast det är säkert olika). Nu är jag tillbaka till att vara trött igen :( Lycka till med din graviditet!

• Gnussan

Jag var mest trött i mitten av graviditeten. En gång höll jag på somna när jag körde bil. Livsfarligt! Nu kör jag inte längre bil på kvällarna, så fort jag sätter mig i bilen blir jag dödstrött...

• Fru Stjärna

Förra graviditeten sov jag ungefär 12h per natt och sedan kunde jag sova middag i upp till tre timmar och jag kände mig fortfarande trött...

Det är lite bättre den här gången, men jag har inte tid att vara trött heller eftersom jag har en tvåårig son att jaga. Men de första två trimestrarna var jag mer psykiskt trött. Sista trimestern blir det mer en fysisk trötthet eftersom man blir tung och så.

Hoppas att allt går bra för dig och att du slipper mer medicinering!

• kålle och ada

Hej

Jag har också tagit antidepresiva tabletter,men slutat för ett tag sen.
    Jag var också jättetrött i början och det var ej nått återfall eller så ,man är så trött bara och det försvinner senare.
    Men man blir väldigt less på att vara trött hela tiden,men tänk positivt bara,det hör till.

Lycka till!

Svar på tråden Järnbrist, depression eller hormoner? (ganska långt)