• Anonym (orolig)

Borderline-Schizofreni??

Vet inte exakt var denna tråd ska in på så jag gissade..
    Vad är skillnaden på "sjukdomarna"??Min sambos ex har som han säger-borderline men jag vet inte..
    De var tillsammans i ca 3år och fick en dotter ihop..När hon var 11månader(dottern)så hotade exet att han hade slagit både henne och dottern..Han blev utkastad och förlorade familj,kärlek,hus och dotter på en dag.Hennes föräldrar stod bakom henne och stöttade henne till max och vågade inte säga ngt fast de visste att det inte var sant..
    Nu får han ha sin dotter ca 3ggr per vecka och allt har verkat helt ok..
    Men idag hörde hon av sig och sa att hon vill ha ensam vårdnad över deras dotter..Min sambo som tror på att inte överreagera utan att det ger sig förr eller senare gick med på det..Dels för att hon hotade med domstol och hennes föräldrar skulle betalat allt, som advokat,domstol m.m och vi har inga pengar alls..Men hon gick med på umgängesrätt och han får vara delaktig i dagis m.m
    Mest vad jag är orolig över är att denna goa, glada dotter ska råka illa ut..Schizofreni är ärftligt men är borderline det??
    Hur kan denna tjej vara glad ena stunden och nästa helt frustrerande och elak i blick..Köper nytt hela tiden och kastar ut annat som knappt är 1år gammalt..

• Svar på tråden Borderline-Schizofreni??
  • alex mamma

"Borderlinepersoner kännetecknas av våldsamma kast mellan idealisering och nedvärdering av andra människor. I den ena stunden kan personen var kärleksfull och vänlig. I nästa hatisk och oresonlig, om hon känner sig kränkt eller hotad på något sätt". (Thomas Silfving och Gunilla Nilson.)

Borderline kallas ju numera oftast för "emotionell instabil personlighetsstörning". Personer i omgivningen upplever ofta upplevelsen att "vad jag än gör så blir det fel", hot i varierande former, manipulation och en tilltagande känsla av att vara inmålad i ett hörn.

Sök själv på nätet, finns hur mycket info som helst skulle jag tro!

• Hannah76

Borderline:
    Patienter med borderline är ofta impulsiva, intensiva och emotionellt instabila. De har inte sällan en negativ inre bild av sig själva, och deras bild av människor i deras nära omgivning tenderar att skifta mellan svart och vitt. Deras humör är ofta snabbt svängande, känslorna tenderar att bli intensiva, de triggas igång väldigt lätt och omgivningen kan ha svårt att förstå borderlinepatientens reaktionsmönster. Självskadebeteende, självmordsförsök och samsjuklighet med till exempel depression, ätstörning, missbruk och ångestsjukdomar är vanligt.

Patienter med borderline personlighetsstörning är oftast impulsiva och emotionellt instabila människor. Impulsivitet och instabilitet genomsyrar det mesta i borderline -patientens inre och yttre värld. Självbilden är ofta instabil, och människor med borderline har inte sällan grundantaganden, dvs. djupt rotade åsikter om sig själva, som för det mesta handlar om att de är "värdelösa" eller "omöjliga att älska".

Deras relationer tenderar att bli stormiga, intensiva och kaotiska och deras uppfattning om andra pendlar inte sällan mellan idealisering och nedvärdering. Detta ger ofta upphov till problem när de hamnar inom sjukvården, kanske särskilt inom den psykiatriska slutenvården. Om behandlande personal inte riktigt är medvetna om patientens svårigheter med att integrera "goda" och "onda" sidor hos andra kan vården bli bekymmersam och svår att klara utan konflikter. Även patientens snabbt svängande humör kan ställa till en hel del svårigheter.

Människors sätt att tänka har en stark koppling till aktuell sinnesstämning. Så uppfattar t.ex. deprimerade patienter sig själva och framtiden med negativa förtecken och med känslor av hopplöshet, därför att depressionen minskar förmågan att uppleva glädje, lust och positiv förväntan. Eftersom borderline -patienterna snabbt kan svänga från den ena ytterligheten i stämningsläge till den andra, kan det vara svårt för personal och andra att "hänga med" i de olika tankemönstren som blir en följd av detta. För patienterna är svängningarna självklart ett ännu större problem, och det är också vanligt att de, när de är nedstämda, har stora svårigheter att minnas att de någonsin varit på ett annat sätt.

Människor med borderline är extremt sårbara känslomässigt. Minsta småsak kan få dem helt ur balans, och ofta har omgivningen mycket svårt att förstå vad som kan ha utlöst den starka känslomässiga reaktionen. Den emotionella sårbarheten i kombination med impulsiviteten leder inte sällan till självskadebeteenden eller till och med till självmordsförsök. Människor med borderline stannar ofta kvar i relationer på grund av sin oerhört starka rädsla för separation. Separationer är smärtsamma för de flesta människor men för en person med borderline upplevs ofta separation som en avgrundsdjup förtvivlan, en känsla av total övergivenhet och en bottenlös tomhet som tycks omöjlig att leva vidare med. Inte sällan handlar självskadebeteenden och självmordsförsök om denna rädsla för att lämnas.

Mortaliteten i självmord är mycket hög. Cirka 90 procent av patienter med borderline som någon gång vårdats vid psykiatrisk klinik har gjort ett eller flera allvarliga självmordsförsök. 10 procent dör till följd av självmord.

Patienter med borderline har en mycket hög samsjuklighet av andra psykiatriska sjukdomar. Till de vanligaste hör depression, ångestsjukdomar, ätstörningar och missbruk. Samsjuklighet och självmordsförsök är de vanligaste anledningarna till att människor med borderline söker sig till den slutna psykiatriska vården.

Förekomsten av en samtidig personlighetsstörning med en psykiatrisk syndromdiagnos, t.ex. depression, innebär speciella komplikationer i behandlingen av depressionen. Symtomen kommuniceras ofta på ett annorlunda sätt, och patienter med personlighetsstörningar svarar ofta sämre på insatt behandling. Specifika personlighetsdrag kan "skymma" att patienten också har ett annat psykiatriskt syndrom. Borderlinepatientens irritabilitet, instabilitet och humörsvängningar kan ibland förstärkas vid depressions- och ångesttillstånd och bedömaren kan lätt förbise depressionen, medan personlighetsstörningen framträder desto tydligare.

Patienter med borderline beskriver ofta att de har svårt att lyckas få andra att förstå hur de känner sig. Det kan te sig om de bär en "mask", som gör det svårt att läsa av dem. Till exempel kan en djupt deprimerad, självmordsnära borderline på ytan te sig i det närmaste neutral så att behandlaren inte ens kommer på tanken att fråga om eventuella självmordstankar. Självskadebeteenden och självmordsförsök kan ibland utlösas av patientens svårigheter att kommunicera sin inre smärta till omvärlden.

• Hannah76

Schizofreni är en psykossjukdom och ungefär hälften av alla som drabbas av en psykos utvecklar sjukdomen schizofreni vilket gör schizofreni till den vanligaste psykossjukdomen. Risken att utveckla sjukdomen är lika stor för män och kvinnor, c:a 1 på 100 drabbas, och i Sverige finns drygt 30 000 människor med en schizofrenidiagnos. Åldern vid insjuknandet är vanligen mellan 18 och 30 år

Man brukar dela in symtomen vid schizofreni i två huvudgrupper; positiva symtom eller tilläggssymtom, och negativa symtom d.v.s. symtom som innebär en förlust av egenskaper man hade före insjuknandet. Trots att psykosen ger obehagliga upplevelser kan det vara så att personen inte känner sig sjuk. Detta brukar kallas för bristande sjukdomsinsikt vilket gör att man inte tycker sig behöva vård och medicinering. Hallucinationer är detsamma som falska sinnesupplevelser och kan innebära att man kan se, höra, lukta eller känna saker som inte har någon verklighetsförankring. Hörselhalluncinationer är vanligast och innebär att man hör främmande och många gånger skrämmande röster, vilket skapar oro och rädsla.

Vanföreställningar är underliga övertygelser som oftast är helt falska, exempelvis kan man tro att man är mäktig och har övernaturliga krafter, att man är förföljd eller att andra människor vill göra en illa. Det kan kännas som om man är styrd utifrån och att någon annan kontrollerar ens tankar. Ibland kan hjärnan kännas tom och det är svårt att föra ett samtal.

Associationsrubbningar innebär att tankarna "spårar ur" så att det man säger kan låta osammanhängande. Det kan till exempel hända att man ger irrelevanta svar eller byter samtalsämne till synes utan anledning.

• tjejens

Schizofreni är mer när man t ex hör röster, ser syner och inte kan avgöra vad som är verkligt och vad som inte är det. Det är ett mer förvirrat tillstånd.

• Anonym

Boreline kan vara ärftligt men inget somsäger att dottern behöver få det. Låter inte som exet är schizofren utan snarare mår väldigt dåligt just nu, ev. bordeline. Har hon fått diagnos? Man kan inte gissa sig till sjukdomar hos andra? Hon kanske är helt frisk men har ett extremt stort kontrollbehov?

• Hannah76

Det är alltså två helt skillda sjukdommar. Borderline till viss del ärftligt, man tror att det är lika delar arv o miljö. Tex att har man ärvt det så kan det kompenseras med en trygg o harmonisk barndom. Jag tycker att ni ska kontakta Barn o ungdomspsyk om ni undrar något när det gäller flickan, om inte annat för att få råd o tips.

• Anonym

Jag tycker att det läskigt att ställaa diagnoser på folk. Hennes sambo säger att hon har bordeline... Det verkar finnas mkt bitterhet mellan dem så kanske finns det ingen sanning i det!!

Hon kasnek samsagt är hur frisk i knoppen som helst, kanske har han misshandlat henne och dottern o försöker nu vända på det. Vart finns bevisen?

• Anonym

Jag känner spontant att hade hon varit så svårt sjuk hade hon varit i kontakt med sjukvården och fått en diagnos och kanske även blivit tvångsintagen eller så. Min man har ett ex som har bland annat Borderline och hon klarar över huvudtaget inte att ha hand om varken sig själv eller några barn eller så och åker ut och in på tvångsvård och blir ständigt vräkt från boenden etc. etc.
    Kanske är din sambos ex i början av sjukdomen i så fall men då lär sådant här uppdagas ganska snart. Annars är det ju direkt felaktigt av honom att låta en så svårt sjuk individ ha hand om ett barn. Är hon så sjuk och har hand om ett barn kan båda hon och han anmälas till socialen för barnmisshandel och båda förlora vårdnaden.
    Kanske dags att koppla in BUP eller socialen nu?

• Anonym (orolig)

Kan en sjuk person vara så frisk att hon tar kontakt med vårdpersonal??
    Hon hör röster och ser saker..
    Ena dagen gillar hon new age och andra dagen så är det kristallglas och fint som gäller, det är antingen eller inget mellanting..
    Självklart ska man inte ställa en diagnos på ngn annan om man inte är utb läkare..
    Om min sambo hade varit en misshandlare så hade jag oxå blivit misshandlad...
    Han träffar nu sin dotter 3ggr i veckan och varför skulle han få göra det om han har misshandlat henne???
    Det konstiga är att hennes andra kille hon hade innan hon träffade min sambo råkade ut precis för samma sak...Påstod att han misshandlade henne och kastade ut han...
    Föräldrarna lägger locket på och skyddar sin dotter..

• Anonym

Anonym (orolig) (Trådstartaren)
    Är det så att hon hör röster och ser saker kan hon antingen vara i en psykos eller blivit sjuk. Troligen har hon haft ett tufft liv.

Kontakta någon vårdpersonal om ni är oroliga som kan stlla diagnos på henne, hon kan behöva behandling

Stackars tjej

• Anonym

Nej, jag menar inte att hon är frisk nog att ta kontakt själv med sjukvärden utan istället så sjuk att grannar eller andra ringer polisen och de kör dit henne eftersom Borderline oftast innebär aggressivitet och annat mycket högljutt beteende.
    Polisen har hämtat min mans ex hundratals gånger men även har ambulans tillkallats av folk då hon haft andra typer av destruktiva beteenden också.
    Själv söker hon ytterst sällan hjälp och det var inte frivillgt hon sökte hjälp när hon fick sina diagnoser.
    Grannar, allmänhet, skolor har varit de som ringt polis, ambulans och sociala jouren och jag menar att det råkar dessa patienter oftast ut för just på grund av att de _är_ _så_ sjuka.

• Anonym (orolig)

Jag tycker oxå hemskt synd om tjejen men hon verkar fungera bra på sin arbetsplats..Jag tror på ngt sätt så lyckas hennes föräldrar dölja detta så bra att ingen har lagt märke till större del...En del som tycker att det verkar konstigt men går vidare sen..
    Kan vara så att när hon väl skriker och har sig så försöker hennes föräldrar göra henne allt till viljes..Ofta är det nya möbler eller resor som kommer in som oftast..
    Jag är orolig både för dottern och mamman..Men tjejens mamma bor där som oftast..Är det normalt??

Nej jag är ingen sån som vill lägga mig i andras liv men jag är mer en sån som kan tycka synd om andra och vill göra ngt..Tyvärr kan jag inget göra..Förhoppningsvis så blir det bra en vacker dag..

• Anonym (terapeuten)

det finns flera hundra olika varianter av borderline.
    inte så lätt att ha koll på alla de varianterna direkt... det kan vara bra att komma ihåg det när man sitter och diagnosticerar folk man inte ens träffat. tycker man ska vara lite försiktig med sånt.

• Anonym

Instämmer med "terapeuten".
    Sedan tycker _jag_ att detta inte alls låter som Bordeline, om hon kan arbeta och allt.

• Anonym (terapeuten)

att arbeta med borderline brukar funka utmärkt.

• Anonym

Anonym terapeuten: då måste jag få fråga dig som tydligen vet: är min erfarenhet av den person som åker ut och in på tvångsvård och har gjort nu i åtta år (som även har diagnosen "Blandad personlighetsstörning med psykosgenombrott) ett extra svårt fall? Detta har jag undrat.
    Den här personen är mycket aggressiv och ombytlig och skrämmande för omgivningen. Är det kanske snarare personlighetsstörningen som orsakar det?
    Jag har visserligen haft ett långt samtal med sjukhusets överläkare om hennes tillstånd men det var sju år sedan och jag skulle ha frågat mer då.

• Anonym (terapeuten)

det är ju inte borderline.
    och det behöver inte vara "ett extra svårt fall" för att man är på sjukhus. desutom klassar man inte svårhetsgrad på det viset.

• Anonym

Anonym terapeuten: vad menar du med att "det inte är Borderline"? Diagnosen "Borderline och blandad personlighetsstörning med psykosgenombrott" är Borderline samt ytterligare. Antingen är man "mer sjuk/aggressiv" och funkar inte på jobbet (den här individen skulle aldrig kunna jobba - hon får inte ens träffa sina barn) eller mindre sjuk/aggressiv och kan jobba. Inte menar jag att man klassar det men man kan ju betrakta och se hur en patient fungerar i samhället. Den här individen fungerar inte alls. Min frågande förvåning var att det tydligen finns de som har Borderline och kan fungera i ett samhälle!?
    Jag får nog höra med en riktig terapeut istället.

Svar på tråden Borderline-Schizofreni??