• TessaS

Att vara styvmamma/bonusmamma/plastmamma

Varför finns det inte kurser i att vara Bonusmamma?
    Först nu när jag själv väntar barn, kan jag med att kalla mig själv nåt som innehåller "mamma"

Jag är tokkär i min sambo, jag störtgillar hans barn, men fy faaaaan vad det är svårt att vara ?över? i familjen? det femte hjulet på nåt sätt. ?Familjen? är mamma, pappa, barn? och trots dagens moderna konstellationer med två pappor, mammor, ex, före dettor, bonus och styvföräldrar och fan och hans moster så märks det ändå på nåt sätt? Jag är the odd one out. Jag är varken eller och utan att ha minsta lilla förhandskunskap om barn så är det trial and error som gäller. Men har man mer än en chans när det gäller barn? Kan jag hävda ?Nej, nu har min strategi inte funkat, så vi backar och testar en ny??

När jag träffade min sambo var jag livrädd för att hans barn inte skulle tycka om mig. Vad gör man med barn? Har de stora leksaker som låter och drar batterier är jag helt med på banan, men annars?.?? Till vardags?.?? Vad gör de när de inte är skolan??? Utan någon som helst egen erfarenhet så var det verkligen som att slänga sig ut i den djupa änden. Man fjäskar och är rar och skojar och delar med sig och böjer sig baklänges. Nu är tack o lov barn inte så komplicerade som jag fasade och jag kunde begrava min skräck över att bli ?bortröstad? av barnen. Och det utan att behöva stryka min stolthet.

Men hur fan ska man bete sig?! Jag kan inte vara bara kompis, jag kan inte vara nån slags mamma, är jag för snäll blir jag överkörd, är jag för strikt blir jag den elaka styvmodern. Hur mycket får jag lägga mig i och ha åsikter om? Får jag tycka att de kan sätta in sin tallrik i diskmaskinen eller är det föräldrarnas ansvar att bestämma det? Om jag har sagt till om nåt och barnen struntar i det, ska jag ?skvallra? för min sambo eller bara acceptera att det kommer vara så? Och om jag ?skvallrat?, varför känner jag mig så elak då? Som en styvmoder som vill slå kilar mellan barnen och deras pappa?

Jag får dåligt samvete när jag tycker det är skönt att de åker till sin mamma en vecka. Jag får dåligt samvete för att min sambo i samma veva, saknar sina barn så det gör ont. En saknad jag inte alls kan relatera till. När jag dessutom får ett helt knippe av myskramar av Den lilla rosa 8-åringen [?-Eftersom du måste vara utan mina kramar en hel vecka nu. Och så måste du ge några till pappa också?] så knäcker jag nästan ihop av skuldkänslor.

Det där extra tålamodet som föräldrar har, det har inte jag. Jag kan inte bara luta mig tillbaka och ignorera det faktum att barnen håller på att gräla så tapeterna trillar av väggen. Jag kan inte tänka att ?Ja ja, det ser ut som fan av skolväskor, och kläder, men det kan vi göra sen? för jag har inte blivit lobotomerad av en plågsam förlossning (jag är för övrigt helt säker på att det är DET som händer med kvinnor som föder barn. De blir inte ?moderliga?, de blir lobotomerade)

Jag har inte succesivt vant mig vid att man inte har något ifred när det finns barn i hushållet. Min borste har alltid legat på ett visst ställe och inte i ett katastrof-område på en 8-årings rum. Jag har inte vant mig vid att O?boy-förpackningen alltid står framme och att det är smulor och O?boy-pulver överallt. Jag har aldrig snubblat över cyklar utanför dörren, har aldrig förklarat varför himlen är blå 23 ggr. Har aldrig behövt komma på ett bra argument till ?Varför får jag inte använda motorsågen? från en 12-åring. Jag har inte lärt mig att häva känslan av hopplöshet när jag för 10:e gången plockar ihop kritor och pyssel från hallgolvet? på samma dag. Jag är helt säker på att en hink isvatten kan stävja det mest ihärdiga syskongräl. Att stanna och faktiskt ställa av två barn på en busshållsplats ser jag inte som ett problem.

Jag är egoistisk. Jag vill vara den som betyder mest i min sambos liv, för han är den som betyder mest i mitt. Men det kommer jag aldrig att bli. Och det ska inte vara på något annat sätt heller för då hade han inte varit den bra pappa som han är? som jag blev kär i.

Jag är van vid att komma hem till en lägenhet som ser ut precis som den gjorde när jag lämnade på morgonen. Jag är inte van vid att behöva välja vad jag pratar högt om. Jag kan inte med automatik bli någon som håller tider sorterade i huvudet, som kan välja vettig mat för veckans alla dagar, som tvättar rätt och riktigt och håller koll på att det alltid finns nåt rent. Tack o lov har inte min sambo en tanke på att kräva det av mig, men jag tror att strukturfascisten i mig blir stressad av att ingen annan har koll heller?

Det har ju faktiskt sina fördelar också. Jag kan leka ?mamma, pappa, barn? utan att ha behövts plågas av oändliga smärtor under en veckolång förlossning. Jag kan gå på bio med barn och faktiskt helt befogat gå på ?Narnia? och liknande utan att skämmas över att jag går ensam vuxen. Sega mornar får vi frukost av två energiska och stolta barn som fixat i en timma med att rosta bröd och värma vatten. Kalla vinterkvällar kan jag sitta och krama om en 8-årig kamin i soffan. Jag får veta hur man bär sig åt att bli ihop med någon. Och allt detta utan att torka någons rumpa eller byta blöja. Jag slipper kolik och barnsjukdomar och får ändå på de mest charmiga sätt höra vilken kille i klassen som är sötast.

Men så... all denna oro och vånda... det vände...
    Barnens mamma bjöd med mig på en "testa instrument" dag med 8-åringen. Och en mening fick det att vända HELT för mig.

"Vet du, det känns så himla tryggt att lämna mina barn hos er varannan vecka. De tycker verkligen om dig jättemycket och jag tycker du verkar toppen"

Så ni riktiga mammor: Säg gärna det till bonusmammorna. Vi behöver höra det!!

• Svar på tråden Att vara styvmamma/bonusmamma/plastmamma
  • Teskedsmamman

Iofs inget som jag kommer höra från biomamma, däremot så snackar hon inte ksit om mig och DET är en ännu större komplimang

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Carro Å

oj vad bra skrivet.... !! Så hoppas jag att jag kan känna för mitt barns framtida bonusmamma

• Birgitta2

En underbar läsning! Wow säger jag bara.

Du, det här med trial and error: Är det inte det alla föräldrar sysslar med? Jag gjorde det i alla fall. När de är vuxna, som mina är nu, ser man vad man gjorde fel. Nästan alltid har det funkat!

Som bonusmorsa verkar du kanon! Och du: smulor och oboy-paket vänjer man sig aldrig vid! Inte heller 2000 skor i hallen varav hälften saknar en höger- eller vänstermake (undrar alltid om de vandrat iväg själva).

1 22 år har jag inte kommit hem till en lägenhet som sett ut som jag lämnat den. Ibland är det en röra utav guds nåde (och det är naturligtvis alltid då jag har viktigt besök med mig hem). Men ibland är det jättefejat, nydammsuget, nydammat och nybäddat. Då har nån unge fått hjärnblödning.

Man får sin belöning: Som du fick... en härlig kram av en rosa 8-åring, eller en underbar komplimang från biomamman (inte illa!!!).

Tack för att du delade med dig dina tankar med oss. Satt länge med ett leende i ansiktet.

• lero

Underbart naket och öppet skrivet.....önskar er alla en underbart fin sommar...som jag kommer att ha med MINA vackra bonusar som varje dag berättar vad mycket de älskar mej...:)

Önskar att alla biosar kan säga ett trevligt ord till bonusmamman precis som du sa...skulle vara såååå skönt kan jag tro..:)

• Anonym (bio&bonus)

Du har verkligen fångat hela känslan på papper.. Jösses.. Man tror att det är så lätt att stå brevid och bara ta hand om barnen, men man involveras och ska ta så mkt plats och ansvar utan att man FÅR! Man ska läsa läxor, komma ihåg gympakläder, badkläder, utflykter, skolpengar, läsa papper och skicka med lämpliga kläder. Men man har INGENTING att säga till om för man är inte målsman!
    Man ska tvätta, laga mat, städa, fixa att snubbla över cyklar, jackor, skor, men man syns inte!
    Man älskar sina bonusar så högt, men ibland får man inte ens det.
    Och just den där fina linjen mellan var man daltar eller är den elaka styvmodern.. Det är svårt att förstå, acceptera och hålla god min när pilliga fingrar flyttar på eller har sönder mina saker. Samtidigt har man "ingen rätt" att bli irriterad, för man har VALT situationen själv.. Det är inte så lätt att leva med någon annans barn.. Där man har så mkt ansvar och lägger ner så mkt energi, och så räknas det liksom inte, för man ingår inte i "mamma,pappa,barn".. Jag känner faktiskt med min son att TACK Å LOV ett barn här hemma som jag får ödsla en massa kärlek på och som INGEN kan vända emot mig!!

• Anonym

Du är säkert en fantastisk bonusmamma, dina bonusbarn kan vara glada att ha dig i sitt liv.

Från en biomamma.

• Diwa
    hjäälp...

om du ställer så där höga krav på dig själv så undrar jag hur många bio mammor som håller de måtten

min filosofi är enkel...

mitt hus mina och sambons gemensamma regler(alltså inte mina barn dina barn)
    jag ger samma tbx...exet och hans sambos hus deras regler...

lite som när man går bort...hälsar jag på hos nån med barnen är det ju deras regler som gäller inte mina...

enda gången jag skulle lägga mig i åt nåt håll var om det handlade om övergrepp, misshandel(fysisk elle psykisk) eller annat olämpligt runt barn...

överlag tyckte jag du beskrev mig ganska perfekt...och då är min största tolv(och ett halvt snart) och jag har fyra stycken

föräldraskap kommer inte med instruktionsböckker, videos och kurser utan är nåt man får lov att anamma vartefter man går...

Det är det häftigaste man kan göra men även det tuffaste, det mest krävande och defintivt det mest otacksamma(för tack får man inte förrän de blir stora , om ens då)
    Det är oxå det underbaraste, mest givande och käraste arbeta man nånsin kommer få...
  • kottismamma

Herregud vad bra skrivet!!!!!
    Jag måste visa detta för min man när han kommer hem. Han har en son på 12 år sedan tidigare och mina känslor inför detta åker berg- och dalbana hela tiden.
    Som tur är har jag vänner i samma situation så man har någon att bolla dessa känslor med.
    Jag känner att ger ger 3000% vada gäller min bonus men man får ju inget igen.
    Skulle vara superkul att få höra från bion att man gör ett bra jobb.

• Alltid

Verkligen bra skrivet. Du har lyckats fånga hela känslan av att vara bonusmamma Jag själv har haft mycket nytta av styvmorsviolen.se Där kan man hitta andra som är i en liknande situation. De har också samtalsgrupper för styvföräldrar på en del orter i Sverige.

• kjempejente

Har läst igenom ditt brev. Jag har ju egna barn samt att jag varit bonusmor, så jag har stått i båda hörnen samtidigt.

Känner igen det mesta.
    Är dock nyfiken på hur du beskriver varför himlen är blå...

Jag har en mycket bra relation till mina barns bonusmamma sen 4 år tillbaka. Vi tycker inte lika, vi ser saker ur olika vinklar och framförallt så är vi totalt olik varandra i sättet.
    MEN
    Vi har saker gemensamt, vi älskar samma karl (jag älskar han som en storebror)vi försöker att fostra samma barn och vi jobbar båda på att vi ska ha en öppen och avslappnad relation till varandra och det har vi lyckats fantastiskt bra med.

Jag har även en god relation till mina exbonusbarns mor.. (ojojoj vilken beskrivning) som vi hann bygga på våra år då jag var bonusmor till hennes barn.
    Idag är vi fortsatt vänner som kan fika ihop eller äta middag ihop. Mina exbonusbarn och jag har en fortsatt nära relation, vilket är en stor förmån för mig och mina barn.

Jag vet att jag har det lyxigt..

• ladymarion

Måste instämma med alla andra, jösses vad du fick med ALLT!

Verkligen jättesvårt att mer eller mindre över en natt få allt ansvar på sig när det gäller barn. Och ingen förvarning om hur man ska bete sig.

Vad får man göra, vad ska man göra och hur???

Allt som bio-föräldrarna ser som självklart är en jättestor grej för en annan. Som första gången man skulle gå med bonusen till skolan.. Tänk så mycket som skulle kunnat gått fel, man kanske sover över, det blir bråk vid frukosten, tar fram fel kläder, missar matsäcken och kanske är det töntigt att bli "eskorterad" ända fraqm till skolan eller blir hon ledsen om man inte stannar tills det ringer in. *pust*

Mycket att ta ställning till på egentligen ingen tid alls.

En gång var jag ensam hemma med mitt bonusbarn och då ringde det en kompis mamma för att bjuda henne på kalas samma dag.
    Hur funkar det, vill hon gå, var är det (jag hittar inte på byn), är det en kompis hon gillar, present?, vilka kläder, när ska hon komma hem..??? Svettigt värre var det men det gick ju hur bra som helst när allt var klart.

• TessaS

Hej alla!

Tack för alla era kommentarer. Skönt att se att man inte är ensam.

ladymarion:
    Det är just precis de där "små" sakerna som är svårast. "Vad ska de ha på sig i skolan?" "Hur långt får de cykla själva"
    De stora frågorna kan man ju med lätthet lämna till de riktiga föräldrarna, men de små frågorna som dyker upp när sambon är och jobbar/handlar/fixar nåt...?

Ha en bra sommar allihopa!

//Tessa

• Tinaflina

Jag måste också ansluta mig och säga: Gud vad bra skrivet!, jag blev nästan förvirrad och trodde att det var jag själv som hade skrivit det och glömt av det

Du har fångat känslan precis.

Svar på tråden Att vara styvmamma/bonusmamma/plastmamma