• Maylind

Fullmakt Nordea?

Någon som vet hur det funkar när man lämnar in en fullmakt hos Nordea?
    Min sambo är på mallorca och jobbar hela sommarn, och klantiga som vi är glömde vi att lämna in så att jag får fullmakt att ta ut pengar från hans konton osv. Om han skriver på papper där nere och skickar hem, kan jag lämna in dem då om jag legitimerar mig?

• Svar på tråden Fullmakt Nordea?
  • Jennie Brunflo

Ja, det ska funka.

Ring och prata med Nordea och förklara situationen.

• Maylind

Vilken tur!
    Ska ringa Nordea så fort jag kommer hem! Tack Jennie

• BlåRosen

Varför kan han inte bara föra över pengarna till ditt konto??..

Det finns internet även mallan ...

• Who am I

Min sambo arbetar på Nordea som personlig bankman och på den frågan svarade han att han inte hade godkännt det. Hade ni varit kunder på banken som han kände till så kanske det hade gått men annars absolut inte.
    Det han kan göra är att ringa sin telefonbank och prata med dem eller så får han föra över pengar till ditt konto.
    Men fullmakten ska han lämna in personligen.

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • Maylind

Haha, ja jag vet att det finns nymodigheter som internet men saken är den att han mitt i allt lyckats spärra sin personliga internetkod.. Lika bra att krångla till ALLT när man ändå är igång så hans pengar sitter där dom sitter! Det han får göra i så fall är att ta ut pengar där nere och sätta in på mitt konto, blir ju lite bökigt och kostar en slant varje gång.. Men då blir det nog så vi får göra, pratade med dom på posten igår och jag kan lämna in hans påskrivna fullmakt där åtminstonde så jag kan hämta ut hans utbetalningsavier. Att man aldrig kan tänka efter före, suck!

• lisabeth

Kan han inte beställa en ny internetkod de brukar ju skickas till folkbokföringsadressen - vilket jag antar är samma som du bor på. Om han litar på dig är det ju bara för dig att öppna brevet, ringa honom och ge honom koden, eller? Kan ju vara värt att testa.

lycka till!

• Maylind

Lisabeth, koderna skickas med rekommenderat brev, dvs själva koderna kommer inte hem i brevlådan utan måste hämtas ut med leg :/ Vi skulle ju naturligtvis skrivit en fullmakt innan han åkte, men det är inte alltid man är smart nog i tid

• lisabeth

trist, kunde gått. kan han inte skriva en fullmakt för hand, be två personer där nere bevittna den och skicka hem den till dig? nordea kanske kan hjälpa till med formuleringen.
    min sambo sålde min lägenhet med en handskiven fullmakt så det är bara formuleringen det hänger på.

JAg skrev ungefär så här

FULLMAKT (rubrik)

härmed befullmäktigas XX med personnrXX (=ditt namn) att för min räkning ...(här kan han skriva ungefär "att utföra alla mina bankärenden i Nordea bank."
    Fullmakten gäller (from XX tomXX)

NAmnteckning (din sambos)

ovanstående namnteckning bevittnas

Här ska två av varandra oberoende personer skriva under t ex två av hans kollegor de får inte vara gifta med varann eller släkt typ far och son eller så. Det enda de skriver under på är att det är din sambo som undertecknat fullmakten så de förbinder sig inget.
    lycka till!

Svar på tråden Fullmakt Nordea?