• Gnussan

När kan man börja resa med en liten bebis?

Vi är bjuden på ett bröllop ca 1 mån efter bf förlossning, vill gärna åka, men när kan man börja resa med bebisen? Flyg verkar jobbigt för öronen, tåg är väl alternativet, då kan man ha vagn. Bil tar för lång tid att köra, när den lill* ska sitta i bilen ca 10 h. Vi har tackat ja, med reservation, eftersom den helt plötsligt kan födas för tidigt/för sent! Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-21 21:25:56:
    Tack för alla svar, känns som att flyg är lättaste alternativet! Ha det fint.

• Svar på tråden När kan man börja resa med en liten bebis?
  • mia1980

Tåg och bil åkte vi långt med innan sonen var 1 månad. Det har gått jätte bra. Vi åkte 60 mil, många pauser för att sträcka lite på rygg från bilstol så går det jätte bra.
    Tåg är ju bra för då behöver man inte pausa, men jag tyckte att det var lite jobbigt att amma då man inte kunde gå undan... Fick vända mig med ryggen mot gången och så smyga. Jag var den som inte gillade att amma offentligt då det inte fungerade som det ska...

Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre. /Cicero
  • Amorella

Flyg går ofta jättebra. De får sällan problem med öronen när de är så små. Vi flög första gången med vår tjej när hon var 6 veckor.

Både på flyget och tåget kan man ju ha med vagn, men i båda fallen måste den så klart fällas ihop. Så det är ingen skillnad.

• FruHH

Allt det där frågade vi om när vår dotter föddes och svaren blev: Det är ok att flyga med en bebis (som inte är prematur) när det är minst 1 vecka gammal. Tänk bara på att amma eller ge napp när ni lyfter. Och åka bil fungerar. Det räcker med 5 minuters paus varje timme. Då ska man ta de ur bilstolen och låta de ligga å sträcka på sig. Sedan blir det ju lite längre stopp vid matdags.

Vi åkte tåg med vår då 5 månaders dotter å det gick ok. Men vagnen fanns det inte plats för där vi satt, utan den fick vikas ihop å ställas undan. Däremot hade vi mjukliften på bordet mellan oss. Det funkade skapligt. Hon var ju så nyfiken på allt, så hon sov ju inte något speciellt direkt. Men er lilla kommer nog att sova sig genom nästan hela resan.

Lycka till å njut!!

• Winnie

Vi åkte tåg när vår kille var nyfödd, han var bara 10 dagar då. Det gick hur bra som helst, man märker ju inte att man reser ens. Man kan ju röra sig mer eller mindre obegränsat och har händerna fria.

En bilresa på 40 mil enkel resa gjorde vi första gången när han var 2½ månad. Viktigt är då att pausa ofta, både för matens skull men även för att låta dem sträcka ut ryggen. Att sitta alltför länge i bilbarnstolen är ju inte bra.

Ang. flyg säger de på vår BVC att innan barnet är 6 månader bör man inte flyga längre än till typ Medelhavsländer. Inte förrän de är över 6 månader kan man göra längre resor, till t.ex Thailand.

Så om ni har 10 timmars bilresa så låter det väl mycket skönare med flyg..? Klart att er son fixar en sån bilresa om ni tar väldigt många pauser, men flyg låter mycket smidigare enligt mig.

Svar på tråden När kan man börja resa med en liten bebis?