• MajaLarsson

morötter=farligt??

fick en son den 8juni å allt blev bra när eftervärkarna lade sig efter ca en vecka! magen kom igång perfekt å jag mådde prima!
    men den 19:e började jag få ordentligt ont i magen å det blev värre om jag åt! inte förstoppad lr hård i magen men det gjorde ordentligt ont när magen arbetade å när sk*ten skulle ut!
    går att kontollera den molande värken som jag har hela tiden men när jag äter så får jag jätteond, krampaktig värk!
    ringde vc förut men ska ringa tillbaka imorgon om det ej gått över lr åka in akut om jag får ondare...

när vi lagt på slog det mig att jag glömde ta upp min morotskonsumtion! åt mycket morötter under graviditeten men när jag kom hem från bb (10:e) tills den dagen jag började få ont så
    satte jag i mig hela 4 KILO!

kom på att det kanske inte e så bra lr?? finns det nåt i morötter som inte e nyttigt i stora mängder??

skriver här i mat å bak eftersom ni verkar va rätt kunniga!

• Svar på tråden morötter=farligt??
  • soraya

Vet inte om jag förstått rätt, men att äta 4 kg morötter på nio dagar (mellan den 10:e och 19:e, eller?) är inte så mycket.

Speciellt inte om du är van vid att äta mycket morötter.

Om du däremot satt i dig 4 kg morötter på en dag, så är det klart att det blir djävulusiskt mycket fiber för din stackars mage att hantera.

Men som sagt, är du van att äta mycket morötter borde det inte vara några problem. Morötter är kända för att sätta igång magen, för övrigt.

Den molande värken, som blir värre när du äter, låter lite som en magkatarr. Men vad vet jag - det är ju omöjligt för mig att ställa diagnos.

• Bollibompa

Morötter ger gaser, kanske är det problemet särskilt med tanke på att du konsumerat 4 kg.

• MajaLarsson

soraya:
    provat med link (mot katarr) men det hjälper inte.. när jag får katarr får jag dessutom ont högt upp i magen, nu har jag ont vid naveln typ å ut på båda sidor... svårt att förklara...
    jag tycker att 4 kilo är mycket för under graviditeten åt jag ca 1 kilo/vecka å tyckte det va mycket oxå! brukar aldrig äta morötter i vanliga fall alltså...

är varken hård lr lös utan har bara ont... hoppas på morötterna faktiskt så att det inte visar sig va en komplikation efter förlossningen!

tack för svaret förresten, till bollibompa oxå!

• soraya

Hmmm... Jag har väl avslöjat mina egna konstiga vanor nu - jag kan lugnt sätta i mig ett halv kilo morötter om dagen när jag är på det humöret.

Men så får jag också magknip ibland.

• MajaLarsson

soraya:
    hehe, ja, dom e juh bra goda alltså!

men idag har jag mindre ont å känner mig lugnare i magen på nåt vänster...

så det va nog bara nån sorts magknip!

Svar på tråden morötter=farligt??