• Glad och Gravid

åksjuka, vad göra?

frågar åt min mamma..
    min syster har nyss fyllt 3år och sitter bakåt vänt i framsätet men spyr flera gånger så fort bilen rullar igång.
    dom ska ju inte sitta framåtvänt förens dom är 4år har vi hört så vad ska man göra då?
    finns det åksjukstabletter till barn eller finns de nåt annat man kan göra?

• Svar på tråden åksjuka, vad göra?
  • ChicaDora

Titta på vägen var det enda som hjälpte för mig... frisk luft och ev. åksjuketabletter (vet inte från vilken ålder).
    Men titta på vägen HELA tiden, följa den med blicken.

• Kristin24

Fråga på apoteket om åksjuke-plåster eller tabletter. Annars är det inte mkt att göra än att vända på stolen, för hon ska ju inte behöva kräkas så fort hon ska åka bil.
    Jag lider också av åksjuka så fort jag åker bil, båt osv...har varit så sen jag var barn. Det ända för mig avr att sitta framåtvänd så jag kunde se vägen plus att jag ätit bra innan färden.

• Glad och Gravid

men hur ska hon kunna göra de när hon sitter bakåtvänt? dom ska ju inte sitta framåt innan ´dom är 4 eller nå sånt..

• Tessou

Tro det eller ej men plåster på naveln hjälper för mig..
    Är dock inte såå åksjuk längre men när jag känner av de så hjälper det nästan på en gång!

• Glad och Gravid

ska man vända på stolen iaf då?..
    ingen annan som har ett barn som lider av samma som är 3år??

• Glad och Gravid

plåster på naveln

• kapet

Min grabb är åksjuk.Han är 4,5 nu.
    Postafen gav jag honom sen han var ca 2 år.. Jag tog 1/4 del och det funkade jättebra.
    Jag såg på apoteket att nu har de armband för åksjuka.

• Hannah76

Man kan ju inte hålla på o sätta åksjukeplåster varje dag eller ge åksjukepiller varje dag. Min dotter satt inte bakåtvänt längre än till 3 1/2hon fick inte plats med benen. Vi satte henne framåtvänd i framsätet, men sen flyttade vi henne till baksätet.

• Hannah76

Finns på apoteket, men jaghar för mig att det jaghar tagit är receptbelagt.

• Teskedsmamman

Försök hitta Ingefäratabletter, ingefära är kalasbra mot åksjuka!

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Jullesmamma

Armbanden som finns på apoteket ska va bra!!!
    Julle började åka frammåt vid 3 år eftersom han inte satt bekvämt bakåtvänd!

• Realtiina

Ella har vi fått vänt på, eftersom hon också blir åksjuk när vi åker i bilen. Hon är 2 år gammal. Nu har hon inte kräkits en enda gång. Postafen (åksjuketabletter) kan man ge till små barn, men jag vet inte om det är det rätta att ge varje gång man ska åka någonstans...

• ung83

när våsan son var 1½ år började han spy så då tog vi kontakt med BVC och då fick vi åksjuketabletter..utskrivet..

men jag har hört att en bred tejpbit över naveln ska funka

• USK

inte för att lägga mig i men vet ni hur farligt det är att åka framåt innan dom är 4.

nu är kag lite moral tant men det är bättre att spy än vad som kan hända om man krockar och dom sitter framåt.

• rebeckaa

Ja det finns åksjuketabletter, vår flicka är 4år och när vi skulle åka så ringde jag till vårdcentralen och en läkare skrev ut tabletter till henne, när de är under en viss ålder så måste man prata med läkare först. Är det lite äldre barn så kan man köpa det receptfritt på apoteket. Så ni kan ringa till vårdcentralen och fråga, postafen heter nog de som min flicka har.

• Realtiina

Man får åksjuketabletter till mindre barn utan att ha pratat med läkare. Ringde vår bvc och hon hittade receptfria åksjuketabletter som kan köpa på apoteket.

Svar på tråden åksjuka, vad göra?