• Nutz

Hur ofta badar du din hund?

Som rubriken lyder;"Hur ofta badar du din hund?"
    Skriva gärna rasen,eftersom vissa raser kräver mer pälsvård.

Min vovvar (Shelti & Finsk Lapphund) badar när det behövs.

• Svar på tråden Hur ofta badar du din hund?
  • Sanniis

Jag har en Lhasa Apso och när hon hade lite längre päls (typ 4-5 cm) då fick hon duschas nästan 1 gång i veckan för hon blev så skitig. Fick även borsta henne varje dag. Men nu när hon är "sommarkortklippt" så behöver hon inte alls duscha lika ofta.

• Flissi

Min berner badar ett par ggr/år. Borstar honom varannan dag & när det är mkt skit ute (höst/vår) Duschar jag tassar & mage efter promenader!
    Han är i stort badbehov just nu så funderar på & få sambon att göra det idag när jag är på jobbet hihi!!

• Danbala

Vi hade en flat coated+lab retriever-blandning. Han badade inte alls på vintern i princip, och på sommaren fick vi duscha honom nästan varje gång som han själv bestämt sig för att bada, eftersom han alltid lyckades hitta den äckligaste pölen med stillastående vatten och fullt av grönt slem för sina frivilligdopp.

Han badade i sjön också så ofta han fick, men blev ganska lätt torr och krafsig av alltför mycket badande (konstigt - de är ju vatten-/fågelhundar - han hade simhud mellan tårna och allt) så inte mer än någon, max två gånger om dagen fick han simma som han ville.

Men hans päls behövde aldrig bad, egentligen.

[...nyfiken i en (dum)strut...]
  • menilla

Har en basenji. Han har aldrig badat. Vatten kan man dö av.
    Som tur är sköter han sin päls som en katt. Men vi funderar på ett bad till hösten

• Baby 1990

Jag brukar bada min hund varannan vecka. Det var et hundprogram på tv:n för ett tag sedan och hon sa att det räckte med att duscha dom varannan vecka. Så jag gör det . Hon är väldigt ren av sig ändå . Men såklart, om det är regnigt och så ute så duschar jag av hennes små tassar

• Therese B

Hej! Har två chow-chow, de badar sig själva i sjöar när vi är på sådna promenader men jag försöker tvätta deras pälsar i duschen när detta behövs eller jag ska på hundutställning med dem. Jag har bott inne i stan (Linköping) behövde då duscha hundarna oftare. Ska tvätta deras pälsar snart, då jag slipper göra det när vi har en liten bebis snart......

• HugoochVilma

Jag har en långhårig tax som jag DUSCHAR (enbart vatten) när hon blir skitig. Hon badar ofta i Mälaren så då är hon ganska ren. BADAR (alltså med schampo) gör jag extremt sällan, och enbart när hon är riktigt skitig. Hennes päls borstar jag ungefär en gång i veckan när jag ändå gör en genomgång av henne (kolalr klor, trampdynor, öron etc).

• Majsan70

Öhh!!! ALDRIG!

Hon badar däremot alldeles själv när hon simmar i sjön, men däremellan så klarar hon sig alldeles utmärkt ändå.

Däremot så borstar vi o kammar hennes llånga o tjocka päls. Hon är en schäfer/bordercollie blandis.

• JaneDoe

Beror lite på årstid. På vintern försöker jag undvika det, kanske det blir varannan månad. På sommaren blir det minst 1gång i månaden, eller varenda gång han har badat i sjöar, hav osv.Det är en labbe så han ääälskar vatten.

• Brollie

Vi trimmar vår west highland white terrier, o badar honom inte alls! Sköljer bara magen o tassarna när han är smutsig, det är oftare om det är regn o söligt ute. Då kan magen se ut som en lerpöl!
    Bada i havet vill han inte!

• Ärtan1

Har en springer spaniel som får duscha ganska ofta eftersom han tar ett dopp i varje äcklig pöl han hittar.
    Dusch/bad med schampoo får han kanske varannan månad.
    Vid utställningar (ganska många under sommarhalvåret) får han alltid bada innan!

• mamasama

Vår 1åriga rottweiler dushar vi varannan vecka.
    Men sedan blir det ju många frivillga bad sjön nu på sommarn =)

• Peacock

Vi har en foxterrier som får duscha varje gång han hittat något mysigt att rulla sig i

• ALJO

Våran Grandis badar vi typ två ggr om året, våran D/S ghårdshundsvalp mycket ofta då hon springer i vägen då den stora lyfter på benet, plus att hon luktar hund.

Svar på tråden Hur ofta badar du din hund?