• Monky

Ge mig förslag på lämplig hundras!

Ska hitta en lämplig hundras till en nybliven pensionär med hundvana.
    Söker en ras som är i mellanstorlek, inte behov av mycket pälsvård och inte behöva extremt med motion. Vill inte att den ska ha så mycket jaktinstinkt i sig så att den blir lätt att hålla hemma på gården.

Förslag?

• Svar på tråden Ge mig förslag på lämplig hundras!
  • Annifrid

Helt klart en tik, vilken ras du än väljer!

• firhilwen

Jack Russel lär ska vara en trevlig sort...

Har själv en schäfer men skulle nog inte rekommendera den till en pensionär!

• Tess76

Du kan ialla fall välja bort en terrier. Dom är ganska envisa och kräver mycket.

Här kan du hitta info om olika raser. vovve.net/Raser/

• Monky

Spanade på Dvärgshnauzer , tycker det verkar vara en trevlig ras, tuff och framåt. Men "min" pensionär skulle nog tycka att den var alldeles för liten...

• Tess76

Nej, inte Jack Russel. Jag har en, visst dom är jättemysiga, men kräver mycket tid och motion. En riktig terrier är det. Ingen hund för "soffliggaren" och med det menar jag inte att ni är det.

• Monky

Nej, Jack Russel är jättemysiga, det håller jag med på. men de är lite för krävande. Han behöver en trygg, lugn och trogen hund. Typ en S:t Bernhard i mindre format...

• Stora Blå

Hej det som jag skriver härunder är helt mina värderingar och vill inte de skall kännas påhoppande. MEN, det är mycket man som köpare skall tänka på innan ett husdjursköp.
    Om det bara skall vara ett sällskapsdjur och inte få komma ut och motionera mer än vad en pensionär i snitt orkar, så är det bättre med en innekatt som har ett socialt temperament. Alla hundar måste få aktiv stimulans annars blir de stressade och det är detsamma som söndertuggade skor möbler mm, får de inte aktiv stimulans är det inte särskilt snällt mot hunden... Kolla med pensionären ifråga om en hund verkligen får det den behöver, inte bara de första åren utan regelbundet till den dagen den måste lämna in... Hunden är ung och skall bo hos en äldre person...Tänk på detta... Nog med förmaningar, tänk efter mycket noggrant innan, det är inte BARA en hund det är ett litet liv.

Lycka till med husdjurs inköp...

• giz

fox terrier.........släthårig.

klart bästa rasen jag haft. tål massor men kräver inte mega mye motion, lätt lärd och älskar sin familj

shih-tzu är oxå en ras som är gudomlig men då har du ju den där järnvägs pälsen.......vi klipper ner våra så dom ser ut som små mjuka valpar shih-tzu´n är en klar toppen hund med barn och även dom ganska lätt lärda.......stor vove i litet behändligt format men shih-tzu ska nästan vara 2 eller fler då dom är extremt beroende av en grupp.....

enligt min mening är dom 2 raserna mest ok med barn (har haft livliga barn med båda) dom har haft ett stort tålamod och är bara så toppen

//pr giz har talat

• giz

pst jag funkar bäst med hanhundar......men det är nog från person till person........ så jag rekomenderar en hanne.

Svar på tråden Ge mig förslag på lämplig hundras!