Vad är klumpfot?
Min vännina har precis fått barn o hon sa att hennes lille fick gipsa sig idag för han har klumpfot men hon vidareutvecklade inte det så då undrar jag. Vad är det för något?
Min vännina har precis fått barn o hon sa att hennes lille fick gipsa sig idag för han har klumpfot men hon vidareutvecklade inte det så då undrar jag. Vad är det för något?
Ingen som vet?
Det är asså en missbildning?
Åh va tråkigt. Vet inte vad jag ska säga riktigt.
min mamma föddes med klumpfot, och det innebar för hennes del att båda fötterna var vända åt fel håll...de pekade alltså bakåt...
Tyvärr har hon problem av det än idag, men hon känner andra som fött barn med samma problem, men senare (typ 80-talet och framåt) och hon är så glad, för de har inga problem alls av det idag...ett litet ärr bak vid hälen är allt som syns...
Ingen som har ett barn med klumpfot som kan ge mig lite mer kött på benen?
Min mans bror föddes med klumpfot (är idag 27). Han blev gipsad, men har sen inte haft några egentliga problem med fötterna. Lärde sig gå vid elva månaders ålder utan problem. Så det behöver inte vara så "big deal" men kan tänka mig att det säkert finns vissa som har svårare än andra.
Klumpfot är ju inte en fot som är en klump (tack och lov), utan en felvridning av foten. Jag misstänker att det finns flera olika sätt för foten att vrida sig. Man gipsar foten i rätt ställning för att den skall läka och växa rätt. I nästan alla fall idag fungerar det bra, och barnet får inga men. Hur länge man har gipset beror nog på hur pass grav skadan är. Det bästa du kan göra är att fråga din väninna, eller kanske söka på några av internets sökmotorer kanske.