• Tineling

Efterlyser recept på klassisk cheesecake!!

Jag efterlyser recept på klassisk cheesecake med fina gula gele ovanpå som man ser ute på cafeer. Hur gör man den? har den glassiga cheesecake men vill nu också ha den vanliga.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Efterlyser recept på klassisk cheesecake!!
  • candle in the wind

Här är ett smaskigt recept på cheesecake med gul gele uppepå, den är så god och frisk...Cheesecake finns det mängder med varianter på...Ett tips är att gå in på Coops sida, där finns bland annat denna...

Citroncheesecake med passionsfrukt

cirka 10 bitar

Ingredienser
    150 g digestivekex (ca 12 st)
    50 g smör eller margarin

Fyllning:
    4 gelatinblad
    2 ägg
    400 g philadelphiaost
    2 dl crème fraiche
    1,5 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    rivet skal och saft av 1 citron

Glasyr:
    1 gelatinblad
    2 msk socker
    4 msk vatten
    2 passionsfrukter

Tillagning
    Finfördela kexen i mortel eller matberedare. Smält fettet och blanda det med kexsmulorna. Tryck ner smuldegen i botten på en rund form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter). Ställ i kylen.

Lägg gelatinet i vatten ca 5 minuter. Dela äggen i gulor och vitor. Blanda gulor, ost, crème fraiche, socker, vaniljsocker och citronskal till en slät smet. Vispa äggvitorna till hårt skum och rör ner dem i smeten. Värm citronsaften i en kastrull. Ta den från värmen, lägg i de väl urkramade gelatinbladen och låt dem smälta. Låt gelatinet svalna något och häll ner det i en tunn stråle i ostsmeten under omrörning. Häll blandningen i formen och släta till ytan. Täck över och ställ i kylen minst 1 timme.

Lägg gelatinbladet till glasyren i vatten ca 5 minuter. Hetta upp socker och vatten i en kastrull. Lägg i och lös upp det urkramade gelatinbladet. Skrapa ner innehållet i passionsfrukterna, ta inte med hinnorna. Blanda väl och låt svalna.

Ta fram formen och bred ut geléet så att det täcker cheesecaken. Täck över och låt stå i kylen tills geléet stelnat, minst 1 timme.

Lossa tårtan från formen runt kanten och under bottnen med en kniv.

• AnnaK

här är en utan digestive kex...

Cheesecake med nektariner och hallon

Ingredienser
    1 dl havregryn
    1 dl grahamsmjöl
    0.5 dl vetemjöl
    2 msk farinsocker
    1 krm salt
    75 g smält smör
    Fyllning
    2.5 dl kesella (10% fett)
    2 ägg
    rivet skal av 1 citron
    3 msk pressad citron
    3 msk socker
    1?2 nektariner
    2?3 dl hallon eller björnbär

Garnering
    ev 1 msk florsocker
    Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader.
    Smält smöret.

Blanda alla torra ingredienser till pajbottnen i en skål. Häll på smöret och rör om. Tryck ut smulorna i en pajform med löstagbar kant, 20?22 cm i diameter. Grädda bottnen ca 10 minuter mitt i ugnen.

Rör ihop kesella, ägg, citronskal, citronsaft och socker. Halvera nektarinen och ta bort kärnan. Skär nektarinerna i ganska tunna klyftor.

Häll fyllningen i det förgrädade pajskalet och lägg nektarinklyftor. Grädda cirka 25 minuter eller tills ägg-kesellasmeten stannat.
    Låt kakan svalna lite innan den täcks med hallon eller björnbär. Frysta, tinade bär går också bra men saftar sig mer än färska.
    Pudra eventuellt över florsocker precis före servering.

• Tineling

Tack så mycket! tror det är de jag letar efter så jag ska ta mig och prova nån dag det ska bli gott!

Svar på tråden Efterlyser recept på klassisk cheesecake!!