• Babylangtan

Någon fler som undersökts med tratt av barnmorskan ??

Besökte min barnmorska idag som lyssnade efter hjärtljuden (i v 24) med tratt. Det var en hemsk upplevelse!!!! Hon tryckte tratten mot magen så att det gjorde jätteont och jag kände hur bebisen sprattlade till kraftigt flera gånger. Nu är jag så himla orolig att det har hänt något med barnet- undrar egentligen vad hon förorakade när hon tryckte så där hårt.
    Är det någon fler än jag som undersökts med tratt? Upplevde ni att barnmorskan tryckte och att bebisen rörde på sig?
    Häls från ledsen o orolig.

• Svar på tråden Någon fler som undersökts med tratt av barnmorskan ??
  • ia75

har ingen upplevelse av att bli undersökt med tratt, men undrar varför hon inte använde doppler...det är ju endå 2006

jag tror inte något hänt med din bebis så du kan nog vara lugn, men kräv att hon använder doppler nästa gång!

• Norahs mamma

Vad sa din BM när du påpekade att det gjorde ont och att du trodde hon gjort illa barnet?

• Missboss

På förlossningen så undersökte bm mig med tratt och det var inga problem. Hon tryckte ordentligt hårt eftersom det var så trångt i magen. Hon kan inte har förorsakat något. bebis är väl inbäddad där i magen.

Då ska du känna vad de trycker hårt när de ska kolla om huvudet är fixerat Ajaj säger jag bara.

• Babylangtan

Tack för era svar. Jo jag bad BM att få slippa höra hjärtljuden med doppler eftersom jag tidgare varit gravid med ett hjärtsjukt barn och "galopp-ljudet" från dopplern gör mig jätteorolig.
    Jag har kännt barnet småsparka nu på kvällen. Hoppas att allt är ok.
    Dum som jag var sa jag ingenting trots att det gjorde så himla ont. Var väl i något chocktillstånd...

• jaOmagen

be om att få slippa tratten nästa gång o att hon kan lyssna med ett statoskop då du tycker de va obehagligt...

• Norahs mamma

Tror absolut inte att man kan skada barnet genom att trycka mot magen...
    Det är nämligen min dotters favvosyssla just nu... Det och krypa över den och gärna sitta och studsa lite på magen
    Är i v.29+

• Mamba

Men man hade ju tratt innan den tekniska utrustningen och det finns de som har tratt nu också. Det ska inte vara någon fara.
    men du kan ju be henne vara försiktigare nästa gång, berätta att det gjorde ont..

• ashera

Säger som Norahs mamma, jag har en mer än 11 kilo tung son som hoppar, kryper, trycker, slänger sig med mera på magen dagligen. Gör ont ibland, men det är nog ingen fara för bebisen, blir kanske lite trångt just då bara

• Phantera

Ja, det är ingen fara!
    Som någon skrev de trycker ju ordentligt på magen för att kännar hur bebisen ligger senare under graviditeten. Det gäller att försöka slappna av också.

Om du inte vill vara med om samma sak igen så kanske din BM kan lyssna med stetoskop, eller om det är svårt att bara höra bebisen då kanske med en doppler och du håller för öronen/har proppar?
    Men borde det inte gå att skruva ner volymen på den? Det finns ju ändå siffror på som säger hur många hjärtslag det är...du kan ju alltid fråga!

Lycka till med graviditeten!

~ ♡ Denise & Daniela ♡ ~
  • trollnatt

Oh ja jag undersöks med tratt varje gång då mitt lilla/e pyre ligger så dummt att hon måste lokalisera h*n först annars hörs bara brus och visst gör det onte men tar det hällre än att få vänte 20 min för att få höra hjärt ljud.
    Skada kan det inte göra förr fanns ju inget annat att lysssna med.

• lill linda 82

ja min bm lyssnar alltid med tratt + ensåndär som man hör hjärtljuden i.

• Tant Green

Min bm lyssnade alltid med tratt först för att hon tyckte det var bäst själv, sedan använde hon dopplern för att jag skulle få höra också. Men jag tyckte aldrig att tratten var obehaglig.

• Babylangtan

Jo jag ska be att barnmorskan använder dopplern nästa gång och att hon stänger av ljudet.
    Förhoppningsvis hände det ingenting idag. Blev bara så jäkla orolig när bebisen sprattlade till flera gånger -inbillar mig att det måste ha gjort ont eftersom jag hade ont.
    Nej det här är sista gången jag ligger still och är "duktig" utan att säga ifrån att det gör ont. Är mest förbannad på mig själv!

Svar på tråden Någon fler som undersökts med tratt av barnmorskan ??