• Anonym (Huslån)

Huslån

Jag och min sambo vill köpa hus. Bor bra idag och har ingen brådska..men åtmisntonde inom 2 år.
    Min fråga är om någon kunnig vill hjälpa mig räkna lite. Såhär ser vår ekonomi ut idag:

Vi har ut efter skatt ca 28000 kr/mån
    Inga lån sedan tidigare MEN ska köpa ny bil till hösten som kommer kosta oss runt 120000-130000 kr som vi ska ta lån på.
    Inga avbetalningar utan bara de vanliga räkningarna (el, hyra, tv licens osv)
    Har ingen nämnvärd buffert sparad till insats.

Vi vill ha en buffert när vi går in i huset på typ 100.000kr.

Där vi vill ha hus ligger dom på mellan 2-2,5 mille.

Klarar vi det tror ni? Utan att lägga in någon kontantinsats dvs..för ska vi spara till det också kommer vi ju inte kunna köpa hus på mååånga år.

Tacksam för råd, tips och hjälp!

• Svar på tråden Huslån
  • Anonym (Huslån)

Tillsammans

• waersta

Ta kontakt med eran bank, de kan ge er ett lånelöfte. DÅ får ni också veta vad det kostar m.m

• tösamajan

Ska ni bygga nytt eller "begagnat"? Bygger ni nytt så får ni ju räkna med att utöver själva huset och tomten så tillkommer oftast el och VVS, lagfart, pantbrev. Dessutom så vill ju oftast bankerna att ni lägger minst 10% av lånebeloppet i kontantinsats. Har ni ingen kontantinsats och banken godkänner er som låntagare så får ni högre topplån.
    Köper ni begagnat hus så får ni ju tänka på att ha en buffert (precis som du skrev) för ex. utbyte av vitvaror och liknanade om det inte är relativt nytt. Dessutom får ni tänka på att ni får fastighetsskatt att betala också på ett gammalt hus.

Men helt klart, har ni den inkomsten och inga andra lån förutom ett billån så ska det väl inte vara några problem att få ett huslån?! Såvida ni inte har bet.anmärkningar och ni båda har fast inkomst. Det bästa jag kan råda er är att gå till ett par banker och få lite rådgivning eller ett lånelöfte. Då vet ni hur mycket ni får låna och de kan hjälpa er att göra en kalkyl så ni ser om ni har råd. Har för mig att de räknar med att man bör ha ca 11000 kr/mån att leva för när alla lån och drift av huset är betalt.

• April Mamma

Visst kommer ni att klara av att köpa hus, man kan i dagsläget räkna på att lånet för ca 1 miljon är ca 3000 kr i ränta och om ni då köper ett hus för 2-2,5 så hamnar ni på ca 6000-8000 kr, man måste ju alltid amortera på topplånet.
    Sedan kan ni begära skattereducering per månad, (ca 30% räntorna.)
    Man bör ju alltid räkna med att räntorna stiger lite ,men eftersom ni får ut nästan 30 imånaden så är det ju inga problem.

Ut och leta hus nu!!

• Anonym (Ny husäg.)

Vi har precis köpt radhus för 1,8 milj. Vi lägger visserligen in en kontantinsats på 200 000 kr plus att vi betalar pantbrev och lagfart från sparade pengar. Vi kommer med dagens räntor och 1000 kr i amortering att få en kostnad på ca 5500 kr.

Du kan gå in på bankernas hemsidor och räkna på huslån, det blir ju ingen exakt kalkyl men ungefär iaf.

• Anonym (Huslån)

Åh..det låter ju positivt..tack allihopa!

• LPW

Tänk på att kostnad för lagfart (1,5%) och eventuellt även för pantbrev (2%) tillkommer utöver själva köpeskillingen- tror att det finns en del som inte tänker på det...

• Anonym (Vi med)

Låter helt ok, vi har lån på 2,3 miljoner och betalar ca 7000 kr i månaden, amorterar endast på topplånet iom att huset som var nybyggt beräknas vara värt mer än vad det kostade oss att köpa.
    Lycka till med husköpet!

• Anonym (vovvetokig)

Jag och min sambo köpte ett hus utan handpenning, i och för sig ett billigt hus men det ligger vid havet, vi gav 485000 för det. Jag är arbetslös och sjukskriven men min sambo har fast jobb och vi har inga problem och betala det. Just nu betalar vi av på topplånet och betalar räntor på bottenlånet. Det enda vi betalade kontant var lagfarten det fanns tillräckligt med pantbrev på huset så vi behövde inte bekosta det.

• Anonym (vovvetokig)

Vi lånade till hela beloppet det var inga som helst problem med det.

Svar på tråden Huslån