• Mli79

blodtryck 150/100, annars bra värden?

Var idag på extra koll av blodtrycket, det hade höjts från 140/90 till 150/100. Dessutom hade SFmåttet ökat från 33 till 36 på en vecka. Troligtvis bara vätska, men BM visste inte riktigt säkert. Kan även nämna att bebisen nu är fixerad och att trycket neråt är ENORMT (svårt att gå ordentligt) och hela eller delar av slemproppen gick för nån dag sedan. Grym mensvärk också framförallt på mornarna.

Jag fick åka in till förlossningen för CTG och mer prover och allt visade på helt normala värden. Förutom just blodtrycket då. Jag slapp bli inlagd över natten om jag lovade att komma in på kontroll i morgon förmiddag.

Är det nån som vet vad som görs om blodtrycket inte går ner?
    Får man medicin, måste man vara stilla, vad finns det för risk för barnet? Så mycket frågor som kommer upp när man väl kommer hem i lugn och ro..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-22 23:07:32:
    har lagt tråden på Grav.komplikationer istället så nu ligger den dubbelt. Om nån har nåt svar, så svara helst i den andra tråden

• Svar på tråden blodtryck 150/100, annars bra värden?
  • monica75

har inga svar men puffar, vill också veta även om jag inte är nära förlossning ännu. Men sjukskriven för högt blodtryck

• hammarby

Vet inte säkert, men nog måste dom sätta dig på medicin om blodtrycket fortsätter vara så högt! Jag kommer bli satt på medicinering om mitt undre blodtryck håller sig på 95..men då åt jag medicin innan jag blev gravid också. Dock inte nu eftersom mitt blodtryck gått ner och är jättebra för tillfället.

• PetraGos

Har haft ungefär samma som dig under hela min graviditet.. bltr: 160/100 sist jag blev kollad.. Jag har inte fått mediciner insatt, eftersom det vill dom inte göra i första taget..
    Så jag tror inte att du kommer att få mediciner för ökningen av ditt bltr.. Sen har du gått såpass långt i din graviditet så skulle det bli värre med ditt bltr så skulle det förmodligen bli tal om igångsättning istället..
    Riskerna för ditt barn kan bli att bebisen får mindre näring och växer dåligt.. Men eftersom du är så långt gånget så kan det vara en minimal förändring.. Självklart finns ju risken för att få havandeskapsförgiftning och då kan det vara livshotande för både dig och den lille..
    Tycker inte att du behöver vara allt för orolig..

Själv har jag haft problem med blodtrycket under hela graviditeten vilket har gjort att jag har haft mycket huvudvärk, illamående, blivit snabbt trött och sliten, sen har jag fått en väldigt liten bebis i magen (28% minus).. Är i vecka 31 (30+3) och jag önskar att detta är över snart..

//Lycka till och hoppas att du har fått någolunda bra svar.. Om du har mer frågor så är det bara att skriva till mig så ska jag svara så bra jag kan..

Svar på tråden blodtryck 150/100, annars bra värden?