• Vironika

Ädelost paj

Hej hej ..
    Jag vet att man inte ska äta ädelost när man är gravid..Men ädelost paj går väll..Det är väll huvudsaken den är upphettd över 70 grader..Och pajen har jag ju gräddad i 200 grader i ugn!!??
    Eller????????????????

Glad midsommar annars alla därute.

• Svar på tråden Ädelost paj
  • Mälaröbo

Jag har lärt mig att upphettad ädelost går bra. Det är ju just att mjölken är opastöriserad (okokt) som är problemet från början.

• Mathilda

Ingen fara när det är tillagat!

Du behöver inte vara orolig över den pajen.

• malin1000

Jag har lärt mig att det är en bakterie i mögelostar som gör att man ej kan äta dom, upphettade eller inte. pastöriserade ostar gäller feta, mozzarella etc, men att man ska undvika mögelostar helt, men jag kan ha fel....

• malin1000

Hämtat från livsmedelsverkets hemsida;

Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.

Så det var visst ok, om den upphettas!!!

• Vironika

Ok..man har ju blivit helt nojjig med all mat..och spec nu vid midsommar..Finns ju så mycket gott som man ska undvika när man är gravid..

Svar på tråden Ädelost paj