• Nallemajatjejen

Vågar man skriva kontrakt utan att bankpappren är klara?

Vi ska skriva kontrakt idag men så kom jag på. Vågar man skriva kontakt utan att bankpappren är klara? Jag menar vi har ju lånelöfte men tänk om det blir något strul i efterhand efter att man skrivit kontraktet.... Vi har INTE råd att betala ett skadestånd i så fall.
    Vi ska ju skriva en besiktningsklausul men kan man även ha en "låneklausul"?

Att bli mamma är livets största gåva!
  • Svar på tråden Vågar man skriva kontrakt utan att bankpappren är klara?
  • Aquariana

Brukar man inte ha en klausul om det? Dvs att kontraktet gäller under förutsättning att finasieringen går igenom, eller kan man inte det? Antar att det är ett husköp? Nej, vet inte kanske ni ska fråga mäklaren eller banken.

• Nallemajatjejen

Problemet är ju att vi ska skriva kontrakt idag och banken är ju stängd tills på måndag.
    Samtidigt vill vi ju inte att någon annan skall hinna ändra sig och lägga ett bud under tiden som vi väntar på banken.

• Aquariana

Men skriver ni inte med mäklare då? Fast det borde ju vara grönt om ni har lånelöfte eller?

• Nallemajatjejen

ja borde. men man vet ju aldrig...

• Aquariana

Hoppas du får svar av någon som vet mer innan det är dags. Lycka till och grattis till husköpet!

• Elfan

Se till att det finns en låneklausul dvs att kontraktet gäller under förutsättning att banken godkänner er låneansökan. Tror att det är ett ganska vanligt förfarande så det borde inte vara några problem.

• Nallemajatjejen

Ja, tack för dina svar Har mailat mäklaren och frågat också. Vill inte gärna ringa så här tidigt. Samtidigt ska vi träffa honom kl 10 så om han ska hinna ändra kontraktet...

• Nallemajatjejen

Elfan
    Det fanns i alla fall ingen sådan klausul i kontraktet nu men som sagt jag har mailat mäklaren nu men det känns ju skönt att veta att det går att ha en sådan.

• Nallemajatjejen

puffar lite.

• uniMog

vi hade automatiskt en sån klausul och det tror jag är ganska vanligt

Life is a sexually transmitted disease. (JD Lang)
Svar på tråden Vågar man skriva kontrakt utan att bankpappren är klara?