• KickanAnnika

Nån mening med att vara med i Facket

och betala ca 250:-/månad?
    Jag är arbetslös, har varit i flera år. Är mammaledig nu ocg går tillbaka till arbetslöshet efter mammaledigheten. Men har ingen ny A-kassaperiod. Är det alls lönt att vara med i Facket då? Det borde väl bara vara att gå med igen då jag får ett arbete och börja betala till A-kassan igen då?
    Det påverkar väl inte vad Arbetsförmedlingen hjälper mig med (typ nån åtgärd som F-kassan betalar) om jag inte är med i Facket?

• Svar på tråden Nån mening med att vara med i Facket
  • Mälaröbo

Det är väl bara om man jobbar eller vikarierar som man har nån nytta av facket. Dock tror jag att det är nästan lika dyrt att bara vara med i A-kassan.

• KickanAnnika

Tänkte gå ur A-kassan också. Jag arbetar ju inte och gör mig inte förtjänt av en ny period förräns jag börjar jobba igen, det är så jag tänker. Att jag går med igen då jag får ett arbete.

• menilla

Gå ur facket, men inte a-kassan.
    Skulle du få nytt jobb och sen gå med igen i a-kassan börjar du om på en ny inrädesperiod och det tar en evighet innan du kan få a-kassa igen. Inget kul om du står utan jobb igen och inte får några pengar pga du inte varit medlem tillräckligt länge.
    Tror det går fortare att arbeta ihop en ny period när man har varit medlem hela tiden.
    Bara vara med i a-kassan är billigare än fack+ a-kassa.

• izadora

Facket tycker inte jag det är någon mening i att vara med i och betala till. Men A-kassan hade inte jag gått ur. Då får man väl börja om på nytt och jobba minst 9 mån innan man ens kan börja räkna a.kassa.
    Facket i sig gör ju mer skada än nytta i ag på många arbetsplatser och oftast är det endasg din avgift de är intresserade av. Att hjälpa till och svara på frågor ligger inte i deras intresse.

• escondido

Man behöver inte vara med i facket!

Det räcker att du är med i a-kassan och sedan den dagen du får ett jobb kan du välja vilket fackförbund du vill tillhöra. Om du känner att du vill vara med.
    Jag har i alla fall aldrig haft någon hjälp av facket när jag behövt det. Även om jag bett dem om hjälp...

A-kassan kostar ca 1200kr om året har jag för mig.

• KickanAnnika

Ok, så det är en skillnad där. Jag trodde inte det. Nån som har nån susning om hur länge/mycket man ska behöva jobba för att få en ny period sen man blivit utförsäkrad? Förutsatt att man inte går ur då menar jag.
    (Gud, vad tråkigt sånt här är!!!!)

• KickanAnnika

Med risk för att verka mer än lovligt korkad:
    Jag är med i Grafiska Facket och tillhör då deras A-kassa. Egentligen fel fack för mig, men inget är rätt så det kvittar liksom... Om man bara betalar till A-kassan, är det då fortfarande Grafiska jag "tillhör" eller finns det en A-kassornas A-kassa?
    Hoppas att nån fattar mitt förmiddagssvammel...

Svar på tråden Nån mening med att vara med i Facket