• framtidstjej

var sjukanmäler man sig om man inte kan ta hand om sitt barn p ga ryggskott?

Hej!
    Har drabbats av ryggproblem, eller rättare sagt så har jag ett fel i bäckenet och nu har det kommit...
    Jag kan inte gå ordentligt och kan absolut inte lyfta vår dotter.
    Nu på helgen är min man hemma men på måndag jobbar han.
    Hur gör jag?
    Visst kan jag sjukskriva mig själv en vecka utan att gå till läkare?!
    Vart ringer man? (FK vilket nr då?)
    Mormor kan nog rycka in och hjälpa oss
    Jag tänker på föräldradagarna som jag inte vill ska ticka när inte jag kan ta hand om min dotter,

• Svar på tråden var sjukanmäler man sig om man inte kan ta hand om sitt barn p ga ryggskott?
  • Mickis74

Om din dotter är minst 8 månader så kan din man vara hemma med tillfällig föräldrapenning....eller nån annan.....så länge som du är sjuk.

Läkarintyg krävs från 8e dagen.

Du anmäler till försäkringskassan.

• Tonia78

Hur funkar det egentligen om man måste sjukskrivas när man är mammaledig(ska op.o måste sjukskrivas 2 veckor minst).Vem är det som betalar min sjukskrivning?

• Mickis74

Allt går genom försäkringskassan när man är föräldraledig......sitt jobb är man ju tjänstledig ifrån.

• minime

till mig sa fk att jag inte kan vara sjukskriven så länge jag är föräldraledig. kolla upp det.

• Tonia78

var inne på fks hemsida o ställde fråga till deras internet tjej som svarar på frågor.så här svarade hon :

FRÅGA HANNA
    föräldraledig sjuk?
    Hannas svar: Om du orkar vårda barnet trots sjukdom fortsätter du att ta ut föräldrapenning. Om du inte orkar ta hand om barnet ska du kontakta Försäkringskassans och byta ut din föräldrapenning mot sjukpenning. Om barnet är yngre 8 månader kan den andra föräldern ta ut föräldrapenning. Om barnet är över 8 månader kan den andra föräldern begära tillfällig föräldrapenning.

• CeeJay

Jag var sjukskriven i 14 dagar pga ryggskott/foglossning när min yngsta var 2 månader. Var inga problem alls, jag gick till läkaren på en gång och fick ett intyg - det kändes bäst så eftersom jag hade så ont att jag inte kunde lyfta mina barn, fick även tid för röntgen. Sambon tog fp istället för mig eftersom hon var under 8 månader.

Om du har så ont tycker jag att du kanske borde gå till läkare direkt och bli undersökt. Med ett intyg minskar risken för att inte få igenom sjukskrivningen - där framgår det ju av en läkare som gör bedömningen att du inte kan/bör vårda ditt barn. Lycka till och krya på dig.

Svar på tråden var sjukanmäler man sig om man inte kan ta hand om sitt barn p ga ryggskott?