Långa flygresor - dina bästa tips!
Hej!
Jag och min man ska resa till Indien och kommer åka lååång tid på flyget. Därför vill jag ha alla era bästa tips vad gäller kläder, sysselsättningar osv ombord på flyget!
Tack på förhand!
Hej!
Jag och min man ska resa till Indien och kommer åka lååång tid på flyget. Därför vill jag ha alla era bästa tips vad gäller kläder, sysselsättningar osv ombord på flyget!
Tack på förhand!
Sov, läs och skriv ev resedagbok eller annat. Sköna mjuka byxor, linne med kofta. Sandaler. Det är rätt svalt på planet, men när du kommer ut i Indien kommer du få en chock. Det är duktigt varmt där. Har själv varit i Goa!
Hm, det är just det jag funderar på... Hur ska man ha på sig "rätt" kläder på planet och när man landar och det är supervarmt. Jag får fnula på det.
Resedagbok är ett bra tips! Jag har redan köpt en! Tack för ditt svar!
Om du har utrymme i handbaggaget och inte är fruktansvärt fet själv kan du ta med en liten kudde. Jag får själv iallafall alltid fruktansvärt ont i rumpan när jag sitter, för stolarna är ju som bekant inte särskilt bekväma i ekonomy class. Nån kudde brukar man ju få på planet med men jag tycker det behövs mer än den lilla man får låna.
Stödstrumpor kan lätta ifall dina fötter brukar svälla, det ska minska risken för blodpropp också.
Jag har alltid med mjukisbyxor i handbaggaget så att jag kan byta antingen på planet eller på flygplatsen för det är ett helvete att flyga i jeans.
Vilken tid på dygnet flyger ni? Jag föredrar nattflyg för då serverar de mat ganska omgående, sen släcker de den mesta belysningen och så brukar jag sova tills jag är framme ungefär.
Flyger man dagtur brukar det vara olidligt med alla skrikande bebisar, svettiga vuxna och "grannar" som inte kan sitta stilla en sekund.
Korsord, tidningar, böcker, eget godis. Egen mp3spelare för musiken på planet brukar vara kass.
Var kan man hitta stödstrumpor?
Det låter som en bra idé.
Vi kommer att resa tidigt på morgonen och sedan väntar ungefär arton timmars resa.
Tack för att jättebra tips!!
Stödstrumpor hittar du på Apoteket. Suveränt att ha- jag flyger inte längre sträckor utan dem.
Trevlig resa!
Tack igen.
Hälsoaffärer eller vad man nu ska kalla det, de som kan vara i samma lokal som optikern (med t.ex birkenstocks och liknande sandaler) brukar ha stödstrumpor.
Blää, det är så tråkigt att flyga men man får göra det bästa av det. Jag skulle iallafall ta med nåt eget att smaska på, annars dör man nästan om maten på planet är hemsk. Ofta är den bra men ibland vidrig. Typ godis, chips eller kex. Sminka dig inte mer än absolut nödvändigt. Det är skönt att dutta ansiktet med en fuktig handduk, men är man sminkad kommer man se ganska hemsk ut efteråt. Dessutom vet man ju hur man ser ut när man vaknar om man slocknat efter en kväll ute, ansiktet svart av mascara. Inte mycket bättre efter att man sovit på planet, där dessutom alla ser en
Men ta inte på dig dina svettigaste skor på, för du vill inte förgifta dina medpassagerare när du tar av dig skorna för att sitta bekvämt med fötterna uppe i sätet
PS, i förra inlägget skulle det givetvis stå "economy" med C
Appropå economy: Skickar en tanke till min stackars man i en liten flygstol med lååånga ben... Oj, oj...
När jag flyger långt (mer än 8 timmar) så flyger jag alltid osminkad och tar med en ansiktskräm. När man har sovit är det jätteskönt att bara skölja av ansiktet och smörja in det. Dessutom gör luften på planet huden ganska torr när man flyger länge.
När det gäller sysselsättning så brukar jag ha med min laptop och några dvd:er eftersom de ibland visar jättetråkiga filmer på flyget. Annars är tidningar, bok, korsord bra sysselsättningar också.
En till kudde är en bra idé från Fipa, jag får också ont i ryggen när jag flyger economy. Ingen stor kudde alltså utan en ganska platt och liten.
Kudden är registrerad!
Just det glömde en annan oumbärlig sak: nackkudden! Ett måste för att undvika nackspärr. Finns på ex. Clas Ohlson. Finns även på flygplatserna men då mycket dyrare. Tandborste och tandkräm är även att rekommendera.
Är ni linsbärare? Ta med vätska, som någon tidigare skrev så är ju flygplansluften väldigt torr.
Ha en skön vistelse i Indien!
Jag tänker nog åka med glasögon.
Vilka bra tips till mig här!
Tack allihop!
Flygplansluften är väldigt torr, så skippa linserna och res med glasögon. Lite smink som Apif skrev och gärna en bra fuktighetskräm till ansiktet för man kan bli ganska torr.
Bra tidsfördriv är böcker och korsord. En egen mp3 spelare är ett måste. Musiken på flyget kan vara ganska kass och man lessnar fort.
Öronproppar - för jösse namn - glöm inte öronpropparna
bara att trycka in när du ska sova, läsa, slappna av, har tröttnat på dina otroligt tjatiga grannar, skrikande bebisar, osv
Även kanon på Indiska tåg, långfärdsbussar och annat
ta med storpack!
våtservetter är en annan höjdare
Så här gör jag inför och under mina 12h flygningar:
Ser till att vara TRÖTT när jag ska flyga, dvs packa in på småtimmarna och gärna lite vin.
På planet:
Dricker den alkohol som bjuds, dvs fördrink, vin till maten och kanske avec - det gör mig ännu tröttare.
Därefter om jag är tillräckligt trött (oftast är jag det) så trycker jag in öronproppar i öronen, sätter på mig ögonbindel för ögonen och sover oftast i 6-7 h. Det har hänt flera gånger att jag missat frukosten...
Sedan har jag alltid gångplats, då får jag gå på toa när jag vill.
Se till att ta med:
tandborste, tandkräm
ansiktskräm
våtservetter
öronproppar
ögonbindel
stödstrumpor.
Ett par ruskigt bra böcker.
ett bra tips rent generellt är att ta med ett extra ombyte kläder i kabinväskan. om ditt bagage tar längre tid på sig eller om du, som jag blev för några dagar sen, fastnar någonstans efter att ni missat ett byte så är det så skönt att ha nåt att byta med.
ofta visas filmer på långa turer, och nu för tiden har oftast varje stol en egen tv, även i economy. det hjälper rejält eftersom man själv väljer film och när man ska titta på det och de rullar ständigt.
en bra idé är en talbok. ibland kan det vara jobbigt att hålla i en bok och koncentrera sig, med en talbok kan du sluta ögonen och släcka ljuset.
som andra sagt och du kollat upp redan: kudde. det finns speciella resekuddar som är mjuka men ändå fasta vilket gör att huvudet ligger bekvämt hela tiden. dessa finns ofta att köpa relativt billigt på flygplatsen.
ta med en fet hudkräm för man blir torr. öronproppar är underbart. tidningar som inte kräver att man läser mycket utan har små artiklar i sig. soduko är en superbra tidsfördrivning och har du aldrig gjort det förut är det ännu bättre eftersom det tar en stund att lära sig sin teknik, så den kan man slipa på i planet.
drick INTE mycket alkohol, det kan ge dig ännu mer jetlag än vad man får i vilket fall som helst, men ett glas vin kan vara bra för både nerver och sömn. drick massor av vatten.
lycka till!!