• Lakrisal

Tistlar i gräsmattan - hur få bort dem???

Vi köpte ett hus för inte så länge sen och gräsmattan är alldeles full med tistlar, inte så kul när man har en liten flicka som tycker om att gå barfota...
    Jag har försökt dra upp dem för hand, men det är supersvårt att få upp dem med roten, dessutom är de så många så det känns lite hopplöst...

Är det någon som har något bra tips på hur jag enklast blir av med dem? Är inte så duktig på sånt som gäller trädgård...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tistlar i gräsmattan - hur få bort dem???
  • Tigerunge

Tar nog tid visserligen, men pensla på roundup så dör de.

• Lakrisal

Okej, ska prova det! Tack för tipset!

• Carolinejosefine

dra upp de med roen är det allra bästa.

• abnocto

JAg håller också på round-up, även om det tar några veckor innan de är borta. De kommer i alla aldrig tillbaka

• Lakrisal

Angående Round-up - ska man pensla vid roten? Räcker det att göra det en gång eller ska man upprepa flera gånger? Det kanske finns beskrivet på förpackningen förstås..!

• Squeezetoy

Med round up kan man pensla eller spraya på bladen, sedan tas det upp av växten och sedan tar det ca 10-14 dgr innan växten är död. Den vissnar och blir brun och hela roten dör. Man ska inte göra det om det ska till att regna inom 6 timmar har jag för mig, då hinner det inte tas upp av växten. Men det ska visst inte vara bra i gassande sol heller pga av avdunstning säger de som vet.

Ja har också lite tistlar i gräsmattan, tar på lite round-up när jag hittar nya emellanåt.

Svar på tråden Tistlar i gräsmattan - hur få bort dem???