• johannama

Har ätit gös, hjälp!

Var på midsommarsemester och havsfångad gös serverades till lunch. Blev jätteosäker och frågade personalen. Den är ju havsfångad sa de då. Åt bara lite av fisken eftersom jag fortf. var osäker. Såg till min fasa nu på livsmedelsverkets sida att man aldrig ska äta gös. Har inte tidigare ätit fisk som kan innehålla miljögifter. Hur farligt kan det här nu vara för bebisen? Oroar mig...

• Svar på tråden Har ätit gös, hjälp!
  • biomedbonus

kolla lata kocken johannas pres hon skriver allt om fisk och kött!!

• April Mamma

Det är ingen fara om man äter det någon gång...

• KidsensMamma

ingen fara på taket ..

det är återkommande alltså om du äter ofta som det e farligt

en gång är ingen gång

2 ggr aja baja

• Majsan72

Läste för ett par dagar sen om att miljögifterna i fisken har blivit mycket mindre, av olika skäl, men att Livsmedelsverket väljer att låta sina rekommendationer stå kvar ändå. (Borde byta namn till Paranoja-verket!). Så det är inte lika farligt med de där firrarna som det har varit.
    ALLA gör fel nån eller ett par gånger, så du är i gott sällskap!

• johannama

Ringde sjukvårdsupplysningen och frågade samma sak som inlägget här. Hon sade som du April Mammma, att om man äter det någon gång så är sannolikheten för att något ska hända mkt liten plus att det var en havsgös gjorde risken mindre. Har ju "skött mig" i övrigt och inte ätit någon "farlig" fisk. Då kanske jag kan pusta ut lite nu då...

• Floris

Jag ringde livsmedelsverket efter att jag ätit en fisk som ev kunde innehålla miljögifter. De svarade mig att deras rekommendationer är hårt tilltagna med marginaler för att folk ska ta det på allvar. Att ha gjort en miss, borde inte göra någon skada.

• Majsan72

Sånt irriterar mig verkligen att få höra Floris. Livsmedelsverket inser inte vilken skada de gör folk med dessa listor, som enligt dem själva dessutom är överdrivna! Jag tror att många blivande mammor, med mig, missar mycket av matglädjen som är så viktigt när man är gravid, bara för att man nojjar för det ena och det andra. *arg*
    /majsan, v 15

• Blue Vapor

Johannama - skönt att du fick lite lugn! Fisk är ju gott

Majsan72 - ja såna listor är hemskt dåligt! Tänk vad bra det vore om vi bara kunde lyssna på mosters väninnas myter och ryktesspridningar om saker vi inte ska äta, TROTS att det faktiskt inte är någon fara alls? Och det är ju så att då risken är liten för att få tex listeria eller skada sitt barn via miljögifter, ja då händer det _aldrig_. Ehm?

Tacka f*n för att livsmedelsverket "överdriver" farorna, med tanke på att de även ska måste kunna skydda de blivande mammor som inte kan allt själva redan, och de som inte orkar använda hjärnan... Det är väl självklart att det inte går att skriva "det är LITE farligt, men det går säkert bra ska du se" Om det finns en risk (spelar ingen roll hur liten den är) så är det livsmedelsverkets uppgift att INFORMERA om den, så att de minimerar risken för att något tråkigt ska inträffa.

Min erfarenhet är dock att barnmorskorna runt om i landet inte ens följer deras rekommendationer (vilket de SKA göra) utan kör de vanliga hittepå-förbuden! Plötsligt var det en hel radda fler saker man inte ska äta (trots att det inte alls stämmer) DET är dåligt, enligt min mening, DET skapar en oerhörd oro!

Ni som är oroliga för detta med maten - ta en genomkörare med listan igen, och så tänk efter hur mycket av det där som man ska undvika det EGENTLIGEN är som ni äter till vardags! Det brukar visa sig att det inte är särskilt mycket. Frossa sedan i god mat! KRAM!

Svar på tråden Har ätit gös, hjälp!