• bettyboopan

Vänner som lånar pengar...

Hur kommer det sig att varenda gång man lånar ut pengar till någon får man tjata sig förstörd innan man får tillbaks det man lånat ut? Såhär är det med i princip alla.. Kan inte förstå det. Har jag lånat pengar av någon så ser jag till att ge tillbaks det såfort jag träffar personen i fråga, personen ska inte behöva påminna mig om det 70 gånger..
    Eller umgås jag med fel människor?

• Svar på tråden Vänner som lånar pengar...
  • Trianda

Sånt där känner man igen. Har du tidigare lånat ut till de personer? tog det isåfall lika lång tid då? Då skulle jag aldrig lånat ut till dom igen utan säga som det är och påpeka förra gångens miss. För sådan tid ska det inte ta. Jag håller med dig, man betalar så fort man kan. När man nu är snäll och ställer upp med att låna ut så tar man ju för givet att personen i fråga ska vara lika god tillbaka. Hoppas du får igen dina pengar snart.Och låna inte ut flera gånger för det är ju tecken på att du inte kan lita på dom.

• Barn2

Ett RYSKT ordspråk säger: " Vill du skaffa fiender- LÅNA PENGAR". Det stämde för mig till 100% vid ett par tillfällen.....Jag kommer aldrig att göra om mina misstag.

• bettyboopan

Nej, är det någon jag lånat till tidigare så är jag väldigt försiktig med att göra det igen om jag vet att personen är sådan.. men i mitt fall tycks det vara i varteviga jädrans fall, likadant. Även om det inte handlar om stora summor är det ju så otroligt nonchalant. Och det låter likadant i varenda fall man lånar ut, - du får dom imorgon, alltså jag kan komma hem till dig om du behöver dom, när som!! ungefär så.. men sen får man ändå tjata. Nej nu är det snart no more mister nice guy som gäller!!

• Poena

Just därför lånar jag aldrig ut pengar till vänner. Har lärt mig att inte beblanda vänner och pengar, just för att det slutar ofta med att man inte är vänner! Handlar det om mindre belopp, nån hundralapp eller så så ger jag hellre bort den.. Större summor får de gå till bank eller föräldrar och be

• Chutzpah

Oj det hände mig! Lånade en väninna (en riktig nära kompis alltså... inte någon bekant) 2500:-.

Jag tjatade inte om att få dem tillbaka, visste att hon hade det knapert, men det som jag INTE visste var att tydligen hade hon det inte så knapert då hon hade råd att fika ute 5-6 ggr i veckan (allvar).

Jag sade upp bekantskap med henne (INTE pga pengarna, utan en massa andra anledningar). Åtta månader efter jag bröt med henne tog jag kontakt via mejl och vill att hon började betala 300 i månaden. Det gick hon med på och hon betalade i en hel månad. Sedan var det inte mer. Tog kontakt med henne och hon sa att hon inte hade några pengar, men då visste jag att hon fikade ute sex ggr i veckan och shoppade kläder/smink för tusentals i månaden.

Det var då jag anmälde henne till Kronofogden. Blev lite paff när jag fick veta av Kronofogden att hon var skyldig ett par hundra TUSEN.

• Chutzpah

Klickade för snabbt. Jag har fortfarande inte sett de pengarna.

• bettyboopan

Chutzpah:
    fy vilken situation, hade blivit så arg att jag hade exploderat tror jag! Så gör man bara inte. Fast tydligen så gör folk så visst..

Men hur funkade det med kronofogden, behövde dem inte något skriftligt bevis på att hon hade lånat pengar av dig?

• Chutzpah

Jgaa tog med mejlen, där hon hade gått med om att betala, då hade hon erkänt att hon var skyldig mig. När hon fick delgivningen motsatt hon inte den.

• isisisis

Vill man bli av med en "vän" som inte kan hålla i pengar,är det "bästa" sättet att låna ut pengar!
    Ibland kan det tom vara värt det!!!

• bettyboopan

isis: Ja, man kan se det lite som ett test på hur pålitlig en kompis/vän är...

• sandra1984

Jag lånar mycket mycket sällan ut pengar.

Mina vänner klarar sig bra ekonomiskt,och jag skulle aldrig låna ut mer än vad jag har råd att förlora.

Har en vän som jag lånat en stor summa pengar,fick tillbaks dem oxå.
    Men i övrigt lånar jag aldrig,och tjatar aldrig.
    Riktiga vänner betalar i tid,och undviker att skuldsätta sig hos vänner.

• ladymarion

Jag har lånat ut pengar ett par gånger till en kompis, aldrig nåt problem. Har alltid fått tillbaka pengarna vid den tidpunkt vi kommit överens om.

Hon är en väldigt bra kompis så jag skulle utan tveka BETALA åt henne om det behövdes.
    Hon gör så mycket för mig och jag tjänar mer än vad hon gör så för mig är det inget problem att undvara en hundring emellnaåt om hon inte har råd att gå ut å käka på restaurang eller så.

Svar på tråden Vänner som lånar pengar...