• Upptagen

Skicka paket med posten?

Hur skickar man billigast möjligt paket med posten? Tänkte sälja lite på tradera, men postavgifterna är ju skyhöga! Känns som om det inte är någon idé att sälja en hel del, för det blir ju så höga postavgifter ändå!

Ändå så ser man andra som säljer, och där blir portot inte alls lika högt som jag räknar ut det till, hur kommer det sig?

• Svar på tråden Skicka paket med posten?
  • Poena

Mycket går att skicka med brev och då blir portokostnaden betydligt lägre! På posten.se finns en bra guide där man kan knappa in mått och vikt på brevet/paketet för att se exakt kostnad. Det kan skilja en hel del för samma grej om man kan ta det som brev istället för paket!

Vet inte om du sett den innan kanske men här är länken i af www.posten.se/bin/portosok%2Fforetag%2Fvara_tjanster%2Fpostageguide%2Fsimplesearch_do.jsp%3FIntLinkRemoteCName%3Dportoguide&RedirectCheckDone=true

• Jennie Brunflo

Håller med dig, men tyvärr är det så att jag brukar räva.
    Dvs...jag skickar inte med posten utan gör paket...sätter på ett gäng frimärken (som jag vet är för få) och lägger på brevlådan.

Det går ju inte att göra så om man skickar mycket och ofta...men de gånger jag ska skicka paket så gör jag så.

(fult jag vet, men det är ju svindyrt att skicka paket.)

Även det billigaste ekonomipaketet med posten är ju jättedyrt!

• Lindisen1

Jag har sålt saker på Tradera, bara några stycken, och har kommit på att jag har tagit för lite betalt för portot (köparen står för den kostnaden), eftersom jag köper emballage också som jag skickar sakerna i så att de inte går sönder eller så...
    Det är så dyrt att skicka saker med posten..Tråkigt.

• HaltaLotta

Det finns ju andra transportföretag att skicka med också! Bara en liten tanke, Posten är inte dom enda som leverear paket till folk........

• Zenobia

testat med bussgods då, det finns de sättet att skicka paket på också =)

• Poena

Jag håller definitivt med om att det är för dyrt att posta saker överhuvudtaget! Posten fixar sin egen undergång på ett aldeles utmärkt sätt.. Tyvärr finns det ju få alternativ..

Något som jag alltid gör angående emballage och så är att alltid spara kartonger, postpåsar och emballage om man har beställt något, så slipper man köpa det om man ska sälja något. Då blir det ju mindre kostnad både för en själv och köparen. Sätter man ut allt för hög fraktkostnad är ju risken att folk inte vill köpa.

• Angelika

Hejsan!

har skickat jättemycket med posten då jag sålt massa kläder på nätet.
    jag skickar alltid som brev och visst det blir lite i frakt men de flesta är berädda att betala det.
    Jag väger alltid på min hushållsvåg hemma och tittar i min lista som jag tagit på konsum om vad det blir för porto på olika vikter.
    Att skicka ett paket kostar 115:- om det inte är onormalt stort.
    Men så länge sakerna inte väger mer än 2 kg kan man skicka som brev. det får inte vara mer är tre cmtjockt då blir det skrymmande och då blir det dubbelt porto. Ofta blir det ju det.

Man kan också skicka som B-post då blir portot lite billigare men kommer inte fram till personen förän efter 2-3 dagar efter man skickat.

Oj det blev lite mycket info kanske vet inte heller om ni blev något klokare

• Angelica

Aha Jenny...
    Tyvärr så har jag blivit drabbad av att en del gör som du. Jag hade köpt av en på Tradera o den personen hade satt på för lite frimärken. Visst, paketet kom fram till mig men jag fick betala mellanskillnaden plus nån straffavgift bara för att personen inte betalt det den skulle... Så det drabbar tyvärr någon annan...

Jag säljer mycket på Tradera o informerar mina "kunder" om portot som kunden ju naturligvis ska stå för. Det är inget jag som säljare står för. Det sätts in tillsammans med pengarna för den utauktionerde saken på mitt konto så det drabbar ju inte mig.
    Brukar du själv lägga ut för portot??

• Upptagen

Jo, visserligen står kunden för portot, men de blir nog lite avskräckta att köpa när portot är så högt. Tänkte om jag kanske hade missat något, att det gick att posta billigare...

Ni som säljer på tradera, hur gör ni när ni postar egentligen? Vad packar ni in i? Sätter ni på frimärken hemma och lägger på lådan eller går ni till postkontor?

• Angelica

Oftast så köper jag postens vadderade kuvert eftersom jag många gånger säljer glas o porslin. Annars så tar jag en kartong o sen packar jag det o går till posten o väger in det. Efter ett tag så vet du ungefär hur mycket det kostar att skicka vissa saker men ibland blir det en extra tur till posten för att få reda på portot.

• Poena

Det beror ju lite på vad det är, men mest har jag packat i vadderade kuvert som jag sparat sedan andra grejer jag och sambon beställt. Har bubbelplast också och liknande för att skydda lite extra. Små saker kan man ju skicka i vanliga kuvert med lite bubbelplast runt grejen.

Jag brukar uppskatta vad saken väger. Man kan ju ta något som man vet väger ex 100gram och jämföra med saken man ska skicka så man får ett hum, sedan är det bara att sätta på frimärken enligt den guiden jag länkade till ovan.

• Upptagen

Kan man skicka saker som inte går i brevlådan som brev ändå? Och lämna in på postkontor, eller blir det paket ändå fastän det inte väger över2 kg? *många frågor*

• jennyb

jag fick nyligen hem ett paket över 10 kilo med bara barnkläder *ler* det skickades med bussgods och kostade 141 kr tror jag det var. Jätte smidigt var det.

• Svinto

Jag säljer också en hel del på Tradera.
    Är det mindre saker -alltså upp till 1 kg så skickar jag med posten.Har våg härhemma som jag väger p o sätter sen på frimärke efter behov.Säljer jag kläder räcker det ofta att bara lägga dem i någon plastpåse o vika ihopa lite snyggt.

Väger varan över 1 kg så diskuterar jag med köparen om de vill betala den dyrare frakten från posten eller om de vill att jag ska skicka med bussgods.Bussgods är billigare men då tar det längre tid innan varan kommer fram.

Svar på tråden Skicka paket med posten?