• bettyboopan

Alla ni som kan Umeå - titta hit!!

Japp, då ska det förmodligen flyttas till Umeå och snart börjar jakten efter boende.
    MEN frågan är ju vart ska man bo?

Jag vill gärna:
    * ha nära till universitet och stan (om det är möjligt )
    * bo i ett lugnt, tryggt och problemfritt område
    * är det inte jättenära till univ. och stan så måste det gå bra busstrafik dit

Vilka områden kan rekommenderas och vilka områden ska man akta sig för?

Jättetacksam för svar!!

• Svar på tråden Alla ni som kan Umeå - titta hit!!
  • IsaDenVisa

Tomtebo , rätt nära till universitetet..men inte så nära till stan.Jättefint och lugnt och vackert område.
    Tunnelbacken-alldeles vid sjukhusets, nära både stan och universitet.
    Berghem- ligger typ vid universitetet och därmed ej långt till stan.
    Ålidhem, rätt nära universitetet.

Tomtebo är min favorit, där bodde vi innan vi flyttade ner till Uppsala..
    D

• bettyboopan

Tack snälla du!

*Väntar på fler åsikter och tips*

• MB04

Berghem - nära stan och Universitetet. Finns studentlägenheter och "vanliga" lägenheter.
    Öst på stan - nära också.
    Tomtebo - nära Universitetet men inte nära stan, inte så bra med bussar...
    Ålidhem - många bussar, nära stan och många studentboenden. Nära Universitetet.
    Sen kan man ju bo i Centrala stan, "alla" bussarna går ju förbi upp till Universitetet därifrån.
    Ö-backa också... Hyfsat nära och många bussar...

Själv föredrara jag andra sidan älven, dvs "rätt" sida om den...
    Men allt är ju en smaksak!!

• Konvaljen

Bor i Umeå samt jobbar på det kommunala bostadsbolaget. Lite tips kommer här:

Bostadsmarknaden i Umeå är oerhört pressad. Ska ni hyra och inte ställt er i kö, gör det bums på www.bostaden.umea.se Det finns många områden och var man vill bo är ju en smaksak samt vad man har tur/råd att få. Liten lista:

Carlshem: (där bor vi): ca 4 km från stan, 2 från universitetet. Studentlägenheter som är rätt billiga, samt vanliga. Nära till stort köpcentrum, skog, skidspår m.m

Ålidhem: Studentgetto, ca 1 km från universitete

Berghem: Huvudsak bebyggt från 1950-talet. Mysigt, nära universitetet. Finns en del nybyggda ohc svindyra lägenheter

Haga: Oerhört mysigt, nära stan och universitetet. Svårt att få hyresrätt, dyrt att köpa lägenhet

Stan, Öst på stan, Väst på stan, Öbacka: Centrum, därmed dyrt och svårt att få något

Ersboda: Mycket radhus, ca 5 km från stan, 7 från universitetet. Lite dåligt rykte, men hyresgästerna är nöjda

Mariehem: Mycket studenter, ca 2 km från universitetet, 4 km från stan. Ganska slitet

Teg: Andra sidan älven, bara privata hyresvärdar, mycket hus.

Umeå är väldigt cykelvänligt och det går mycket bussar överallt.

Fråga om du undrar något mer.

• MyFine

Då kan jag ju göra lite mer reklam för Carlshem (som jag oxå bor på!)
    Trivs verkligen här, bor i ett lugnt område där det visserligen bor många studenter, men det är ändå tyst och skönt.
    Nära till strömpilen (shopping/köpcentra) och nära till universitetet. Bussar går en gång i halvtimmen in till stan.

och vart man inte ska bo..? Hm, ja det beror ju på.. Är själv glad över att vi aldrig tog lägenheten vi blev erbjudna på Ålidhem. Då vi har en 1½ årig son så hade det nog inte varit någon höjdare att bo i ett studentghetto där det är livat hela tiden.. Men om mna är ute efter studentlivet, så är det ju ett bra ställe!

• bettyboopan

43 klick och bara 5 svar.. kom igen

• Chi

Tänker inte skriva några förslag på område eftersom detta redan är gjort men kan rekommendera dig att ta kontakt med www.lerstenen.se OBS!!! Alla lägenheter läggs inte ut på internetsidan.

De har inget kösystem utan det är "först till kvarn" som gäller. Skicka ett personligt brev till dem och ring sedan en gång i veckan för att höra om lediga lägenheter.

Jag har en kompis som fick en lägenhet efter 3 veckor från hennes första kontakt med dem.

Lycka till och välkommen till Umé!

• Seldonia

Carslhem, Carlshöjd och Berghem kan jag verkligen rekommendera! Berghem är lugnt och nära både stan och universitetet. De andra är "på andra sidan" universitetet och det är längre till stan, men det går bussar jämt.

Väst på stan och Öst på stan. Nära stan som du kanske kan gissa. Bussar i massor. Väst på stan är jättefint. Nära älven och fina promenadvägar.

Tomtebo känns väldigt avlägset, och som någon skrev tidigare går det inte så mycket bussar dit och därifrån. Och Ålidhem är rätt så deprimerande.

Jag bodde på Västerslätt och trivdes superbra! Nära till stan, men längre till univ. Inga problem för mig dock eftersom jag tycker om att gå och cykla. Och det gick väl typ två bussar i timmen på vardagar, inte ofta men det räckte fint.

• bettyboopan

Tack igen för era svar, det känns väldigt viktigt att få lite "inside-info" eftersom vi aldrig har varit i staden..

Det där med bussar är viktigt, särskilt på kvällarna. Så då är nog inte Tomtebo det ultimata för oss.
    Stan hade jag gärna bott på, men det kan man knappast räkna med att få som nyinflyttad (fast försöka kan man alltid såklart )
    Tittar lite på bilder av husen/lägenheterna och tycker att de här radhusliknande i Ersboda ser så mysiga ut.. hur går bussarna ut dit? Vill heller inte behöva springa i buskiga omgivningar från bussen till bostaden, fast det är ju såklart svårt att svara på om man inte har en exakt adress..

• Linha

Har bott i Umeå en tid men oj så fort man glömmer...

Ålidhem, bodde där ett litet tag men det är inte så jätteroligt område.

Nydalahöjd, nära universitet och nydalasjön och gick bra med bussar. Mycket studentlägenheter men finns säkert andra också.

Tomtebo, har jag inte bott själv men vet att det bor mycket barnfamiljer där. Nära till naturen är nog det största plusset med det området. Är ganska stort bostadsområde så det borde gå bra med bussar.

Berghem, nära universitet och stan men skulle tro att det är svårt att få tag på lägenhet där.

Ja, det var lite tips från mig. Lycka till!

• Seldonia

Jag bodde på Östra Ersboda en tid, i något som heter Tobleronehusen, och just där jag bodde var det ganska mycket "bus" som hade blivit placerade i lägenheterna. Det var vandalisering, inbrott i källare och liv om nätterna. Inte kul, såg till att flytta till andra delar av stan.

Men det blev ju att jag rörde mig ganska mycket i de områdena under tiden jag bodde där, och jag tror att det är mycket lugnare och trevligare i Västra Ersboda. Det är dock ganska långt både till centrum och till universitetsområdet därifrån.

Busstrafiken dit är bra, går ofta. Ska inte vara större problem att ta sig till univ. och till och från stan på kvällarna t.ex. Men som sagt, lite avsides.

• bettyboopan

Hej igen,

Nu undrar jag lite om Umedalen..vad är det för område? Jag kan se på kartan att det är en bra bit in till stan/univ. men bortsett från det.. hur är det där?

• Seldonia

Bra och mysigt tycker jag! Nära till supermysiga Backen där man kan promenera omkring. Finns spännande utomhusgalleri att vandra runt i också.

Det behöver inte vara så jättelångt in till stan, men det beror ju helt på vart i området man bor. Sen kan man ju ta vägen längs med älven när man ska in till centrum (och bort till sjukhuset som ligger alldeles vid universitetet) och det är ju inte fy skam! Helt klart ett bra alternativ enligt min mening.

Bra bussförbindelser dagtid, kväll, helger. Även bra nattbussar helger.

• kattisohenke

jag måste få säga att jag tycker ersboda är bra, när jag flyttade till min sambo som bodde där så tyckte jag att det var ett dåligt ställe, men jag har helt ändrat mig, visst de är en bit från stan, 6 km eller nåt, men de finns mycke stora ängar här,

nu bor vi i bostadsrätt så de kanske är lite bättre än att bo kommunalt jag vet inte

• kattisohenke

bussarna till erbsoda är bra, speciellt vintertid, ja har ännu inte haft problem med dom, förutom att den buss som ja oftast åker med tar upp till en halvtimme ner till stan medans den andra bussen som också går härifrån tar ca 10 min så de är skillnad

Svar på tråden Alla ni som kan Umeå - titta hit!!