• Mammatilltretroll

att besluta om en opålitlig hund kan leva tillsammans med en bebis.. (långt och jobbigt)

Usch och fy - det här är verkligen det absolut värsta samtalsämne att ta upp...

Jag och min sambo har tillsammans en liten hund, en Bichon Frisé, som är 9 år.
    Hon har under sitt liv varit sjuk ofta - hon har opererats 1 gång för juvertumör, två gånger för urinstenar och i samband med ena urinstensoperationen tog de även bort hennes analsäckar som hon haft problem med.
    Hon har haft öroninflammationer, stafylykocker (läskiga, variga hudutslag) över hela magen flertalet gånger, hon har haft problem med tassarna, haft diskbråck och legat inne för uttrokning då hon hade hundinfluensa..
    Med andra ord så har hon levt ett ganska hårt liv..

Som valp var hon harmonisk och levde ett toppenliv, men efter en av sjukhusvistelserna när hon kom hem så var hon inte sig själv riktigt och så vitt jag kan minnas så har hon aldrig blivit sig själv riktigt sen dess..

Hon har många små egenheter, varav en som är jättejobbig för henne själv är att hon är rädd för massa ljud, som tex hicka, pipljud från dator och TV och när folk tuggar tuggummi. Hon är rädd för lukter som hon vädrar, men som vi inte känner alls och hon avskyr att vara bland folk i stan och åka buss osv..
    Och hon är inte lite rädd - hon skakar i hela kroppen och går och gömmer sig och vill inte komma fram ens om det erbjuds leverpastej..

För ett par år sen så började hon att bli aggresiv och morra åt oss, men det fick vi förklaring till av vetrinären - hon hade ont av urinstenen.. efter senaste operationen för 2 år sen blev hon snällare..
    Men nu senaste tiden så har hon börjat igen - hon naffsar efter folks fötter om vi har besök hemma och om man kommer för nära henne när hon sover så morrar hon.
    Häromdagen när vi var ute hittade hon något att äta på marken och när min sambo gick fram för att ta bort det så naffsade hon honom i handen...

Trots allt detta så har hon ändå levt ett bra liv (hoppas jag), eller så bra som hon kunnat med tanke på att hon inte varit helt frisk i mer än 5 månader sen ett par år tillbaka..

Men nu är det så att vi väntar barn som ska titta ut i mars..
    Vi vet sen tidigare att hon inte gillar barn överhuvudtaget - hon flyr när de kommer för nära och om de hinner ikapp henne så morrar hon.
    Vi känner att det är oansvarigt som föräldrar att ha en opålitlig hund hemma när man har en bebis i huset. Dessutom så vet vi hur psykiskt jobbigt hon tycker att det är att vara kring bebisar som hickar och runt barn som vill klappa henne eller närmar sig henne bara..

Så efter ett långt samtal med många tårar och tankar så har vi kommit fram till att det bästa alternativet för både oss och henne är att låta henne leva som en prinsessa tills att bebisen kommer och sen låta henne somna in..

Hennes livskvalitet skulle vara lika med noll om hon fanns kvar när bebisen kommer, med tanke på hicka och andra små ljud som bebisar gör som hon är rädd för..
    Och vi som föräldrar skulle aldrig kunna lägga ner bebisen på golvet utan att övervaka VARENDA sekund att hunden inte gör bebisen illa.. och det är ingen hållbar situation..

Usch, vet inte vart jag ville komma med detta.. kanske höra om fler som varit med om liknande situationer?
    Det är ju så jobbigt när ens bästa vän inte ska finnas längre..

• Svar på tråden att besluta om en opålitlig hund kan leva tillsammans med en bebis.. (långt och jobbigt)
  • turia

Helt rätt att avliva henne, tråkigt men en hund som visar aggressivt beteende kan man inte bara ha kvar även om man älskar den...

• Jennaz

Jag har inte varit med om det själv men tycker att ni tagit rätt beslut. En hund som är rädd och osäker även mot er mår nog inte så gott som man skulle önska. Skäm nu bort er lilla vovve så gott det går, utsätt henne för minsta möjliga påfrestning, låt henne vara hemma och fyll inte hela huset med folk. Skulle hon mot all förmodan bli bättre kan ni ju ångra er. Men jag förstår hur svårt det är för er. Att hon börjat nafsa mot bekanta är ju ett klart tecken på att hon inte är tillfreds.

Tänker på Er och er lilla vovve. Tröstkramar från Jenna

• Japp

Eventuellt hade jag väntat tills bebisen var född, för att kolla hennes reaktion emot bebisen. Annars tycker jag att ni gör rätt. Kram

• Lindisen1

Hej vännen!

Usch, jag lider verkligen med dig och din sambo, och ert fruktansvärt svåra beslut.
    Efter att ha läst igenom hela ditt inlägg, så förstår jag ju att hon har haft det jobbigt, och att det har tagit hårt på henne med allting.
    Ärligt talat så tycker jag att ni har fattat helt rätt beslut - om ni inte skulle välja att ta bort henne när bebisen kommer, så kommer ni aldrig att kunna koppla av riktigt. Ständigt denna koll på vad som händer - hur beter hon sig mot bebisen, se till att inte bebisen kommer för nära, rör hunden osv, osv.
    Jag har själv två stycken hundar (inga barn än), och det är ju mina små älsklingar, mina bästa vänner, mina barn idag. Jag har själv tänkt mig in i din situation - och ni gör rätt.
    Ingen mår bra av att behöva gå omkring och vara nervös hela tiden.
    Behandla henne som en prinsessa - ge henne gott att äta, gosa så mycket det går, ta henne med ut på saker hon tycker om att göra så hon får en vacker & fin sista tid.
    Ni kommer naturligtvis att vara jätteledsna och må dåligt när det är gjort, men tänk då att ni har ett nytt litet liv att ta hand om!
    Dessutom är ju lilla vovvsingen ändå ganska gammal - i alla fall inte purung, och eftersom hon har blivit aggresiv på sista tiden vet man ju inte hur hon mår heller.

All världens styrkekramar till dig, din sambo, vovvsingen och lilla bebisen i magen.
    Stort lycka till och hoppas att det löser sig till det bästa för allas del

• Mia1

Jobbig situation. Har också hund men vi vet att hon är förtjust i bebisar på besök iaf. Hoppas hon funkar med våran egen sen också.
    Är det inget alternativ för er att lämna bort henne till någon som ni kan lita på?

Hoppas det ordnar sig för er
    Kram

• Fletch

Åh stackars er. Det måste var hur tufft som helst
    Men ni gör rätt. Hon är ju ganska gammal, har haft ont många gånger osv.
    Ni har gett henne ett fint liv och ni ger henne en fin avslutning.
    Hon skulle precis som du säger inte alls må bra sen när bebsien kommer och ni kan ju inte ha en hund som ni måste övervaka hela tiden när den är när eran bebis. Man måste ju kunna lita på sin hund.
    Önskar er lycka till med allt och försök att inte ha dåligt samvete.. Hon får busa på en grön äng i himmeln tills ni ses igen ju!

• Mammatilltretroll

turia: Joo, självklart är det så att man inte kan ha kvar en hund som uppvisar aggresivt beteende..
    Men egoistisk som man är tyvärr så har man.. eller man - JAG - intalat mig själv senaste åren att "Jaja, men hon nafsar ju inte efter alls fötter och hon biter aldrig tag, utan markerar bara med tänderna..." och att "Jaa, men man ska inte störa en hund som sover (även om jag vet att det är så att visst ska man inte göra det, men OM man nu råkar göra det så ska hunden ändå inte visa aggresivitet.."

Så summan av kardemumman är väl att jag vetat länge att det är ohållbart att ha en hund som är aggresiv, även om det bara är en liten bråkdel av tiden som hon är det..

Men visst har du rätt!

• HaltaLotta

Usch vad jobbigt för er! Jag tror att du/ ni redan vet vad som är bäst för hunden....... även om det är jobbigt! Bäst är nog att låta henne somna in nu, innan bebisen kommer, så avslutas hennes liv ändå på ett tryggt och bra liv tillsammans med sin matte o husse som det alltid varit.......

Tyvärr så är sådana här beslut baksidan av djurägandet..... Men man är skyldig att ge sin polare ett fint avslut, att få somna in på ett värdigt sätt.......

Tänker på er!

• Japp

Eventuellt hade jag väntat tills bebisen var född, för att kolla hennes reaktion emot bebisen. Annars tycker jag att ni gör rätt. Kram

• LiJo

Jag lider verkligen med dig! Det är ett jättetungt beslut ni har fattat - men i min mening är det det enda rätta. En hund som börjat nafsa efter sina ägare är mycket riktigt opålitlig och hör absolut inte ihop med barn. Du skulle aldrig förlåta dig själv om du lät hunden vara kvar och så en dag - i ett obevakat ögonblick - så blir hon rädd och biter din bebis.

Jag förstår ändå så väl ditt dilemma!! Trots allt elände din hund varit med om så låter det som hon har haft en bra liv hos dig. Minns de fina stunderna!

Svar på tråden att besluta om en opålitlig hund kan leva tillsammans med en bebis.. (långt och jobbigt)