• 76an

Korv

Får eller kan man äta vanlig grill korv? Alltså sån man köper på affären, som typ Hotdog osv???

• Svar på tråden Korv
  • ida78

Varför inte? Jag har gjort det...

• 76an

Vet inte, har nåt minne av att jag läst nåt om det här på FL....

• Titti och mini

Jag har grubblat gällande varmkorv, för den blir ju inte tillräckligt varm - eller???
    Hur mkt är 70 grader egentligen? Tycker det där är knepigt också

• Julia76

Absolut kan du äta hot dogs... Det ända du skall tänka på är bäst före datum, annars inga problem....

• 76an

mm precis, och jag var dessutom sugen på kall korv....

• ida78

Det är väl som vilken korv som helst egentligen... Är man orolig så får man steka den väl bara.. Jag som älskar ostekt korv. (framför allt falukorv)

• hasseldorf

Är inte säker, men jag läste ngn diskussion om detta här på FL om att man inte skall äta rå korv. Tex rå falukorv på hårdbrödmacka (mums!)

• Titti och mini

Ja det var en tråd om det nyss! Lite obetänksamt skrev jag att det var OK m rå korv för den ju är kokt en gång. Men så sa nån att det inte är OK så jag kollade upp o enligt slv.se är det inte OK att äta rå pga listeria. Men då ska man ju även komma ihåg att listeria är väldigt ovanligt i Sverige, som tur är

• Alveline

Om man då inte kan äta rå korv kan man då inte heller äta kokt medvurst på mackan ? *undrar bara* Har inte hört något liknande förr ( har fött två friska barn trots rå falukorv och medvurst )

• Tingen

Korven är inte rå! Visst finns det råkorv att köpa i affären, men detär bara en lös massa i skinn. Falukorv, grillkorv och så vidare är kokt innan. Annars så skulle en korv massa rinna ut på skärbrädan när ni skulle skära den.

• Full av förhoppning

Jag tog reda på att scans korvar var både rökta och kokta innan och inte alls råa.... trodde där att jag hade hittat mitt kryphål för att få äta "rå" korv....
    men icke sa nicke....
    jag kom med den infon till min bm och hon sade blankt nej,
    hon sade att då fick min sambo steka eller koka korven först (för jag har inte klarat lukten av tillagad korv under graviditeten)
    och sen fick jag äta den när den kallnat om jag ville ha kall korv...
    för det hade med bakterier och hantering att göra.

Svar på tråden Korv