• Nali

sjukavdrag i framtiden?

nån som vet?

har månadslön, är fastanställd.
    sjukskriven sen 30/5

fick lönsspecen för juni. får 4000 i lön.
    de har gjort sjukavdrag i juni.... hmm hela juni är inte ens slut. får dom göra så?

det dom sagt till mej är att ob och sjukdagar dras månaden efter. hur kan dom dra bort pengar för massa dagar som inte ens varit?

pratat med fk, de bnetalar inte ut sjukpenning i förskott eftersom att de inte kan se inte i framtiden, jag kan ju faktsitk bli frisk? gäller inte det år andra hållet då?
    nån som förstår och som vet vad lagen säger?

• Svar på tråden sjukavdrag i framtiden?
  • uniMog

Hm. hur får ni lönen i vanliga fall ? Lönen för juni i juni eller i juli?

Vi får lön i efterskott så oss drar de i efterskott på.

Life is a sexually transmitted disease. (JD Lang)
  • Nali

vi får maånadslönen samma månad. alltså juni får jag i juni. men sjukavdrag och obtillägg ska betalas ut/dras av månaden efter. de får ju våran tidrapport tidigast 1/7.... men hur kan de då dra bort sjukavdrag från den 13/6-30/6? det har ju inte ens varit den 30 e ju 10 dar kvar när jag fick lönespeccen.

jag har liksom fattat det så att avdragen görs på min första lön sen, men då är det inget problem för första månaden som jag jobbar så får jag ju ersättning från fkassan så då dras det lön men jag får ersättning från fk. nu har de dragit lön, men fk betalar inte ut sjukpenning i förskott. snurrigt värre, e de nån som hajjar?

• uniMog

nopp då vet jag inte men det låter konstigt. och om ni tidrapporterar 1/7 för juni, hur kan de då betala ut juni I juni??

Life is a sexually transmitted disease. (JD Lang)
  • Nali

jo för att månadslönen kommer automatiskt. eftersom jag är fastanställd med månadslön. så betalas alltid månadslönen ut varje månad för samma månad. men allt erxtra, ob eller sjukavdrag görs på månaden efter. etftersom att det iunte är automatiskt och det är det vi rapporteerar i tidrapporten.

men månadslönen kommer ju oavsett... typ

• sommartorpet

När man betalar lön på det sättet brukar man hantera den fasta månadslönen för sig och OB, övertid, ledighet mm för sig.
    Men nu är det väl den fasta månadslönen som sjukavdraget är gjort för? Den 14 juni har arbetsgivaren överfört ansvaret för din sjukersättning till FK och betalar naturligtvis inte heller ut någon lön då man vet att du inte ska ha det heller. Skulle det nu vara så att du börjar jobba den 28 juni så får du de extra dagarna som en justering på nästa lön.

• Nali

jo visst, kanske...

men de har ju inte ens sjukintyg för hela måanden, hur kan de då bara dra av dagar?
    och meningen är väl att man inte ska sitta med ett sånt här glapp nrä man har månadslön? om inte fk kan betala ut dagar i förskott. då kan väl inte de dra på min lön i förskott!?

• Nali

och varför har de sagt att sjukavdrag och ob betalas ut/dras av månaden efter?

nu tolkar jag det som att du anser att det gått rätt till sommartorpet?

• Nali

känns bara så tröstlös, trodde liksom att man inte skulle sitta så här med fast jobb, 3 st ska överleva på en lön på 4000, med en hyra på 6000.... å det för att jag är sjuk, låter det verkligen rätt?

• escondido

Har du lämnat in ditt sjukintyg så de har papper på hur länge du minst ska vara hemma?
    De kanske drog nu istället för att du ska ha en skuld till dem senare?
    Ring och hör med dem!

• Nali

nej de har itne ens sjukintyg flr hela perioden. jo men om jag hellre då har en skuld till dem då? vilket andra alltid fått, som dras sen, men när det dras så får jag sista ersättningen från fk så då får jag ju plus minus noll den måanden. nu får jag ett glapp på 8000 fram tills min första lön.... å de e typ hyran å halva matkostnaden en måand. är typ gråtfärdig vet inte vad jag ska göra....

Svar på tråden sjukavdrag i framtiden?