Kakelfärg
Hej.
Har läst i en tidning om att man kan måla på kaklet istället för att byta ut allt.
Är det nån som provat?
"Duktiga Inredaren" sa att det var SÅ enkelt... men jag undrar jag...
Berätta gärna om ni målat lr sprayat.
Tack
Hej.
Har läst i en tidning om att man kan måla på kaklet istället för att byta ut allt.
Är det nån som provat?
"Duktiga Inredaren" sa att det var SÅ enkelt... men jag undrar jag...
Berätta gärna om ni målat lr sprayat.
Tack
jag målade kaklet i vår gamla lägenhet. Innan var det grön-brunt a la 70 tal
så jag målade det vitt. Man måste först tvätta kaklet ordentligt, sen grundmåla minst 1 gång och därefter måla 2-3 gånger så att inte originalfärgen syns igenom. Själva målandet i sig är ganska enkelt, en roller är enklast.
Sedan får man nog räkna med att måla om efter ett par år, för det blir ju slitet och smutsigt ganska lätt.
Bor du i hyresrätt? Kolla med hyresvärden först så det är ok.
Tack!
Vad använde du för färg? Helblank?
Vi ska renovera köket men inte än på nåt år men jag står inte ut med kaklet tänkte därför "fuska" lite på detta sätt.
Kram
kommer inte ihåg riktigt vilken sorts färg jag använde, tror det var nån lackfärg kanske.
Men i målaraffären kan dem ge dig bättre råd!
Pratade med min färgaffär och hon sa att "visst kan du måla kakel men det rekommenderas inte då det blir så känsligt så fort du går emot kanske du slår bort lite färg och så syns plattorna".
så lätt går inte färgen bort och skulle det bli märken, avskrapat etc. då är det ju bara att ta fram färgen och måla över en gång till.