• Malenkovich

Behöver februaribebis tjock "dunoverall" eller räcker fleeceoverall?

Hej alla
    Jag var och botaniserade lite bland barnkläderna i dag! Såg tjocka vinter-overaller och lite mindre tjocka fleeceoveraller. Då undrar jag om vår lille bebis som har BF 22/2 behöver en sån där tjock vinteroverall?
    Känns som att när han är ute kommer han ligga i sin vagn för det mesta eller så är vi inomhus på ngt vis? Dessutom känns det som att det är väldigt kort tid som det är riktigt kallt?
    Vad säger ni som har lite mer koll än jag?

• Svar på tråden Behöver februaribebis tjock "dunoverall" eller räcker fleeceoverall?
  • Bebis i december

Jag har köpt 2 fleeceoveraller till min lilla bebis som kommer i mitten av december!!Tycker att det räcker för man har ju bebisen i en mjuklift eller åkpåse och filt på det! Så jag tycker gott att en fleeceoverall räcker för din bebis! Om det är jättekallt kan man ju alltid lägga på en extra filt eller så.Det är ju bättre med flera lager så att man kan plocka bort lite om det blir för varmt! Lycka till!!

• Luckymon

Jag funderar också på det. Jag har köpt en lite tjockare overall utan ben. Den är mer som en påse med ärmar.
    Sen ska en mjuklift räcka eller???

• Elut

Jag tror att det räcker med en fleeceoverall. I början är det precis som du skriver, att bebisen mest ligger i vagnen. Lagom till att din bebis vill upp lite mer kommer ju våren......

Om du kommer bära mycket i sele/sjal kan det kanske behövas något varmare. Antingen kan du knäppa din jacka över eller så lindar du runt en fleecefilt.

• annbom

Det spelar en stor roll vart ni bor. Bor ni i norrbotten eller så kommer ni kanske en tjockare overall, men bor ni i södra sverige så kommer ni definitivt inte att behöva någon.

• snutti

Februari är ju den "vintrigaste" månaden så nog behöver ni en varm overall och en filt...
    Men då behövs ingen åkpåse, om ni ska ha åkpåse räcker det med en fleeceoverall...

• Malenkovich

Tack, många åsikter Vi bor i Stockholm så mittemellan behöver och behöver inte
    Däremot så tror jag att jag inte köper någon, i alla fall inte innan. Kommer han jättetidigt så får jag väl skicka ut pappan att shoppa men det är väl generellt vanligare att förstagångsmammor går över tiden? Då kanske det har blivit mars innan vi vågar oss ut första gången
    Svårt att veta allt sånt här tycker jag!

Tycker oxå det är svårt att veta storlek, vi är långa så jag har skippat 50 men en del säger 56 och andra säger gå direkt på 62. (pojke med långa föräldrar...) Sedan blir det kanske en liten tidig minipojk med storlek 40 till slut. (Såg i en butik på Karolinska att det fanns pyttepyttesmå kläder, storlek 56 såg giganstiska ut i jämförelse...) Who knows?

Tack för alla tankar och åsikter! Tar gärna emot fler

• penapöna

Jag har BF 12/2 och har inte tänkt att köpa någon overall förrän man vet hur vintern blir. Är det fortfarande väldigt kallt då det är dags för bebisen så köper vi väl en overall som passar då, är det varmt skippar vi kanske overall helt. Man har ju filtar och så i vagnen också. Men visst hinner reorna på overallerna komma innan våra februaribebisar kommer?!

• Minna B

Jag har BF 10 januari och bor i Stockholm. Tänkte satsa på enbart fleeceoverall. Tror att det räcker bra att "förstärka" med filtar i vagnen om det blir kallt. Ska dessutom ha ett fårskinn, så det borde bli bra. Man ska ju inte gå ut med dem om det blir kallare än -10 heller.

Det där med "påse med ärmar" är nog varmt och skönt, men tänk på att du inte kan sätta barnet i en bilstol med den på. Bältet knäpps ju mellan benen ju. Ett litet tips bara...

• annbom

Barn nummer två och tre är födda i januari och då behövde vi overall till dem, men vi bodde i norrbotten då och -30 till -35 grader är vanligt vid den tiden. Nu bor vi i Uppsala och har BF 16 jan och kommer inte att köpa någon annan overall än den i fleece. Vi kommer att förstärka med filtar både i vagnen och i bilstolen

• Lilla K

Snutti: lite lägre norrut har vi fler vintriga månader än februari...

Jag kommer köpa en overall till min januari-bebis (stl 62). Jag kommer köpa den ganska snart, för om några månader är det jätteutplockat, och risken finns att man mer eller mindre står utan (alt köper en man inte gillar). Kommer nog komplettera med en fleece-overall också!

I vagnen tror jag inte att det är nåt problem att klara sig utan overall (beror ju på vart man bor såklart), men sen är det ju bilresor... Till och från bilen, in i en kall bil, då är det nog skönt att ligga i en ordentlig overall! Även om man har kupévärmare och sånt, så är det ju inte alltid man är hemma och har den ikopplad. T ex om jag är hos kompisar eller BVC, så kommer ju bilen vara kall när jag ska hem...

Svar på tråden Behöver februaribebis tjock "dunoverall" eller räcker fleeceoverall?