• Arrax

Min hund har diarre och kräks.

Vad ska jag göra?

Jag har varit med om att hundarna antingen kräks eller har diarre, inte båda samtidigt. Detta började kl 4.30 nu på mogonen och efter det har vi varit ute ca 6 ggr och han har bajsat och kräkts varje gång. 
    Hunden är inte hängig och ser ut att må ganska bra. Ska jag avvakta eller ska jag ringa vet?
    Han fick mat av min sambo 5.00 på morgonen (vilket jag vet att han inte skulle ha haft), efter det endast vatten.

Någon som har haft en hund med samma symtom?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Min hund har diarre och kräks.
  • LinTra

Du kan koka ris och ge hunden avslaget. Det ger dem näring.
    Min Ymot brukar få det här problemet ett par gånger om året, senast förra veckan.

• Arrax

Jag har hört att man ska "svälta" hunden första dagen och ge risavkok dagen efter. Och sedan ge lite ris dagen efter det.
    Men eftersom min Arrax fick mat nu på morgonen så ska han nog inte ha någon mer mat i dag.

LinTra: Får din Ymot både kräkningar och diarre?

• Vicke

Min hund hade så för ca 2 år sedan. Han kräktes massor men vi avvaktade. Tills det kom blod i spyorna. Han var slö ville inte ha vatten eller mat var bara 1 år så det var inte normalt för honom att inte vilja leka. Vi tog honom till djursjukhuset och på parkerigen fick jag se det värsta han hade diaree som bara var blod. Det var som att trycka på en flaska ketchup. Det visdade sig att han hade en rejäl inflammation i magen. Han blev inlagd fredag till söndag. Med dropp och pencillin. Efter behandligen så mådde han super igen.

Hoppas det fixar sig för din hund. Se till att han inte blir slö. För då är det nog bäst att ringa och höra iallafall!!!

Lycka till

• Snoopy1974

Jag har en hund som hade denna åkomma med jämna mellanrum. Senast höll han faktiskt på att stryka med. Det pågick i 3 veckor och han fick näringslösning genom en spruta rätt ner i halsen. Han åt inte alls och förlorade mycket i vikt.
    Veterinären hade olika orsaker till hans sjukdom. Han kunde fått i sig nåt som han inte tålde. I vårt fall tålde han inte mjölk (vilket den lille sudden älskar). När vi slutade ge honom det var symptomen helt borta.

Vänta du och se om det blir bättre. Ha friskt vatten framme och ta det lugnt med mat. Låt magen lugna sig lite. Hundar klarar att fasta ett tag, men som sagt vatten!!!!!! Glöm ej!

Hoppas allt blir bra och vovven mår bättre i morgon.

• Arrax

Tack Vicke för svaret. 
    Skönt att höra att din vovve blev bra.
    Än så länge är det inget blod i varken diarren eller kräkningarna. Vi får hoppas att han bara har en släng av magsjuka.
    Han är bara 15 månader så man blir så orolig direkt det händer honom något. Han är ju min "lilla" bäbis.

• LinTra

Bajsar dom blod skall man kolla om det är färskt blod.
    Ymot får magsjuka ganska ofta och det kommer alltid blod efter ett tag pga att tarmarna brister. Tänk er själv att bajsa magsyror i flera dagar.

Ymot får oftast diarre men sist va det både fram och bak.
    Han är väldigt känslig mot ny mat m så vi går igenom denna ganska ofta.
    Jag börjar direkt med vatten och risavkok. Han sket hela eftermiddagen, natten men på morgonen började det bli bättre så då fick han ris och makaroner.

Oroar du dig så slå en signal till veterinären, men det behöver inte vara nått farligt.

• Arrax

Tack Snoopy1974 för ditt svar.

Jag blir så glad att höra att era hundar blir friska, men usch vad det måste ha varit jobbigt innan vovvarna blir friska.

• giz

låter som en hund som vart å badat i sjön å gluffsat i sej lite för mye sjövatten.
    har det inte blivit ändring på 2 dygn så ska ni ringa vet, eller om han blir sämmre.

rösta på mej som miss FL universum: www.familjeliv.se/Forum-5-178/m10326204.html
  • Snoopy1974

Min vovve blev frisk men det var på håret att han överlevde.
    Vi bestände oss för att avliva honom dagen efter det att min sambo skulle ge honom den där näringslösningen och vovven orkade inte lyfta huvudet..
    Tårarna sprutade och vi bestämde oss för att det skulle ske dagen efter... Han skulle inte behövea lida.
    Efter ett par timmar kom vovven gående fram till tv:n ställde sig framför och vajade på svansen. Husse hämtade lite mer näring och en köttbulle! Han åt!!! Efter 3 dagar med endast denna näring åt han en köttbulle! Oh fy bubblan vad glada vi blev!.

Dagen efter pratade vi med vet. och hon sa att vi skulle ge honom lite kokt ris blandat med kokt fisk, 2 msk var fjärde timme. Vovven började äta!!! Sakta men säkert började han komma tillbaka till livet. Antagligen hörde han vad vi planerade skulle ske och såg tårarna och tänkte: "Nähä det är nog dags att rycka upp sig".

Idag har han en extremt känslig mage så något hände med honom under den tiden. Utöver det är han som vilken annan 13-årig vovve som helst. Sover, luktar illa i munnen, döv men extremt glad och lojal hund.

Så länge han mår bra kommer han vara våran lilla bebis. Nu på äldre dar får han till och med sova i sängen, vilket han tar på stort allvar. Han vill gärna ha en huvudkudde och lite täcke över öronen!

Vet inte varför jag skrivit detta men det bjuder jag på.
    En liten solskenshistoria om en gammal, gammal hund som lever lyx på äldre dar.

• Marielle 84

Så kan landser få ibland. Då kokar jag lite ris och fisk till honom, och ger honom inget annat under den dagen. Då blir han bra igen.

• Arrax

Snoopy: Sitter nu här med tårar i ögonen. Tack för denna fina solskenshistoria.

Svar på tråden Min hund har diarre och kräks.