• Peztis

Vildvuxen tujahäck - vad göra?

Titta här på vår tujahäck: www.familjeliv.se/hem/peztis/galleri.php

Den ser verkligen HEMSK ut! Om vi skulle klippa bort så mycket so vi egentligen skulle behöva så skulle den bli alldeles kalhuggen.

En variant är ju att klippa lite i taget under flera år - jippi...
    En annan variant är att ta bort den - jippi nr 2! Vad ska man ha där i stället då? Funderar på att sätta upp sådana där planksektiner man kan köpa och plantera klängväxter.

Men det vore jätteskoj att få tips och funderingar innan vi gör något för vad vi än gör så blir det drastiskt och det är ju synd att göra fel.

Skydd behöver vi för det är uteplatsen där jag solar osv samt att vägen utanför (på den översta bilden har jag ryggen åt vägen när jag fotar) kör folk som galningar på.

Tips-tips-tips!

• Svar på tråden Vildvuxen tujahäck - vad göra?
  • Tildamamman

Jag hoppas på att du får bra svar i tråden. Vi har en spm är cirka 240cm bled och tre meter hög.

Den är bra för den skymmer sikten mellan grannarna, men man känner sig som Törnrosa innanför den kämpahöga häcken.

Om vi skulle klippa den så mycket som vi önskar blir den brun och ful, kanske dör den tom....

• ALJO

Alltså, tuja tål inte att klippas hårt, det måste finnas en del grönt kvar när ni klippt. Antingen lever ni med en stor ful häck so ni komer att störa er på varje gång ni ser den, eller så tar ni bort den helt och planterar något nytt, som kanske inte är så svårskött. Liguster och måbär tex jkan man kapa ned helt om den blir för ovårdad och kommer igen. Alt chansar ni på att beskära den, och ser vad som händer under ett eller ett par år och tar ev bort den senare om den inte blir fin. (personligen hade jag valt det sista alternativet).

Svar på tråden Vildvuxen tujahäck - vad göra?