• Mamma Mysig

Kan nafsande hundar bli bitande hundar?

Min hund är en trygg, herre på 1år , vi har gått kurser och försöker uppfostra honom ordentligt, det går ganska bra, han lär sig mycket, kan det han ska inkallningen är lite svår men det släpper nog snart

SÅ till problemet, sonen och hunden bara busar, och hunden nafsar ( syns aldrig märken) i benen och sonen springer, som en tok och skrattar, ( en klok tjej på fl sa att hunden kanske såg sonen som en annan valp)

vi har försökt att få ur det ur sonen, men efter som han tycker det är kul vill ju hunden fortsätta,
    dotten däremot som är yngre har en helt annan relation till hunden, de leker också men mer som vi vuxna leker, dragkamp eller apport, och när hon kommer lägger han sig på rygg, inget nafsande där

Han är inte agressiv utan en mysig snäll hund, han har inte bitit någon aldrig morrat och det enda han vaktar är barnen om vi busar med dem så de skrattskriker så hoppar han upp på oss och skäller

vad gör man med den dumma nafsleken

• Svar på tråden Kan nafsande hundar bli bitande hundar?
  • frulan

Vad är han för ras?
    Kan ju vara ett vallbeteende oxå.

När ni busar med barnen så kan det vara så att hunden försöker gå mellan er för att undvika att ni ska bråka. Han kanske inte ser det som bus

• zebran i Stilla havet

Hmmmm.. Dragkamp ar i alla fall inte nagon bra ide, sa mycket vet jag. Det uppmuntrar till tavling och utmaning sa det skulle jag forsoka satta stopp for. Med sonen later det som att de bara leker och det ar ju JATTELANGT mellan nafs och riktigt bit. Jag skulle saklart halla jarnkoll pa dem (ska man ju alltid med hundar och ungar) men inte vara jatteorolig.

• Mamma Mysig

Japp han är en vallhund där har vi svaret men varför bara sonen?

Att han inte gillar att vi busar kan bero på att han är rädd om barnen

• frulan

En valp utvecklar oftast bithämning med hjälp av lek med mamman och de andra valparna och det är viktigt att man fortsätter visa om det skulle göra ont (skrika aj och avbryta leken t ex).

Kanske du ska prata lite mer med sonen och se om de kan hitta en lugnare lek
    Det skulle ju kunna vara så att det är stressande för hunden oxå?

• frulan

Då leker han nog en vallek med sonen din.
    Håll extra noga koll på det så det inte urartar.

En jakthund leker jaktlekar, vallhund vallekar osv

• frulan

Det kanske bara är sonen som uppmuntrar/ger inviter till den leken

• zebran i Stilla havet

Aha! Ar han vallhund sa ar det ju darfor, saklart! Men du, det ar inte bra att han nafsar din son i hasorna som ett annat far - jag tror alltsa fortfarande inte att det kan utvecklas till nagot varre men det betyder att han ser sig som ranghog med ratt att valla barnen. Vanligt men inte bra. Jag vet inte vad man gor at det, dock, men det finns det sakert andra som gor.

• Mamma Mysig

Tack för svaret frulan
    Nu förstår jag bättre,

Zebran i stillahavet, varför inte dragkamp? han älskar det, han hämtar grejjer och så vill han leka dragkamp, men VI bestämmer om vi vill leka, många gånger står han och bufflar på oss med leksaken och vi bryr oss inte, VI bestämmer OM vi ska leka eller inte

• Mamma Mysig

Vovven vallar inte dottern bara sonen , men han är busigare, kanske därför

Nej skämt och sido, kan han bitas " på riktigt " om han får hålla på?

• zebran i Stilla havet

I alla bocker jag har last sa sager de att man inte ska leka dragkamp for att det uppmuntrar till aggressivitet. Dessutom, om hunden vinner kan den fa for sig att den har kommit upp sig i rangordningen, sadana saker.. Jattebra att det ar ni som bestammer nar ni ska leka men om ni redan ar oroliga for busande och nafsande sa skulle jag absolut rekommendera att ersatta dragkampen med nagon lugnare lek som "sok" eller nagot.

• Hely

Det är helt ok att dragkampa med sin hund och är inte hunden aggresiv innan så blir han det inte dragkamp. Tvärtom är det en utmärkt lek som ofta uppskattas mycket av hunden.
    Tänk bara på att anpassa antalet gånger du låter hunden vinna till hur han är som individ. Har du en lite vek hund kan du förbättra hans självförtroende genom att han får vinna ibland. Har du en dominant hund låter du honom inte vinna så ofta osv.
    Dragkamp är också utmärkt som belöning istället för godis vid träning.

Jag har aldrig hört att en hund ser sig som ranghög för att han vallar barn. En vallhund vallar ju ofta vuxna också. De har ett behov av att "hålla ihop flocken".

• svirvel

Det enda, ganska stora problemet, jag ser med att er vovve vallar sonen är att den i princip lär sig att det är ok och att man ska valla barn. Det kan bli problem när det kommer andra barn (och deras föräldrar) med i bilden som inte uppskattar att en hund springer efter och "jagar och förösker bita barnen". I värsta fall blir ett barn riktigt riktigt rädd för hundar.

Men jag tror inte (=inte enligt den litteratur jag läst) att vallandet/nafsandet leder till att ni får en bitsk hund.

Svar på tråden Kan nafsande hundar bli bitande hundar?