• Gurkmeja

Vill vara ledig en dag i veckan - förkortad arbetstid eller vad är det som gäller då???

Nu till hösten planerar jag vara ledig en dag i veckan och ta ut föräldrapenning från FK. Min dotter kommer då vara 19 månader och vara hemma tillsammans med pappa på heltid. När jag så skulle välja "frånvaroorsak" till min arbetsgivare så sa lönekontoret (jobbar i Stockholms stad) att jag skulle ta förkortad arbetstid. De sa dessutom att jag redan har fått min semestergrundande föräldraledighet hos arbetsgivaren (jag var tidigare hemma på heltid i drygt 1 år). Jag vill alltså plocka ut en dag i veckan under oktober - december. Jag trodde då att jag bara plockar ut föräldradagar och får ersättning som vanligt från FK. Ja, hur funkar det egentligen? Hur går det sen om man bara vill plocka ut några dagar i samband med en semester då kan man ju inte gå ner i arbetstid.

Är det någon som kan reda ut detta? Ska jag vara ärlig så känner jag inte fullt förtroende för damen som jobbar på lönekontoret för hon har kommit med fel uppgifter till mig förut...

• Svar på tråden Vill vara ledig en dag i veckan - förkortad arbetstid eller vad är det som gäller då???
  • CeeJay

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar ? Ska du arbeta 80 % och vara föräldraledig en dag i veckan så söker du väl förlängning på din tjänstledihet ? Och den semestergrundande föräldrapenningen har ju ingenting med din vilja att dra ner på arbetstiden att göra - den talar ju om hur många betalda semesterdagar du "tjänat in" när du är föräldraledig.

• skytten 75

hej: så här säger lagen.
    Du har rätt att vara helt f-ledig i 18 månader eller så länge du har fult betalda dagar kvar, sedan när du kommer tillbaka till jobbet så har du rätt att gå ner till 75% av din tjänst fram tills att ditt barn fyller 8 år, Detta innebär att du har enligt lag rätt att jobba 6 timmars dagar( detta kan ingen arbetsgivare neka dig) eller att vara ledig 1 dag/per vecka ( notera att om du tex vill vara ledig på måndagar eller fredagar så har din arbetsgivare rätt att neka dig detta occh säga att det passar honom bättre att du är ledig på onsdagar,) Men arbetsgivaren kan inte neka dig att jobba 6 timmars dagar. Sedan har du rätt att vara f-ledig 3 perioder per år men detta i samråd med arbetsgivaren,visserligen så kan ALDRIG en arbetsgivare neka dig f-ledigt, men dom kan tex förlägga din semseter till en annan period om du vill ta f-ledigt i samband med semestern. För på många arbetsplatser så får man semester vart annat år i den tidiga perioden och den sena,Om man inte har ett jobb som har industrisemester. Undrar du över något mer så fråga bara,så ska jag försöka att svara bäst är att ndu skriver i gästboken då

• Gurkmeja

Tack CeeJay o skytten

Men hur blir det t ex om jag ska ta ut EN dag i samband med t ex påskhelgen. Ska jag begära förkortad arbetstid då? Jag trodde att man angav förkortad arbetstid när dagarna från försäkringskassan var slut. Det känns lite löjligt kanske men det är just vilken "frånvaroorsak" jag ska ange i min ansökan för att vara ledig. Jag hade tänkt att fortsätta på den orsaken som jag tidigare angett nämligen "Barns födelse/adoption" och INTE "förkortad arbetstid". Men det kanske är så att det är förkortad arbetstid jag ska välja, det var liksom min fråga fast jag kanske uttryckte mig klumpigt. Ibland är det svårt att förklara!

• skytten 75

Begär du en dag i samband med påsken så säger lagen att man ska säga till minst två månader i förväg eller så snart som möjligt, arbetsgivaren kan inte neka dig,
    det du begär är en F-ledig dag kom bara ihåg att den dagen räknas som en period så.och då har du bara 2 perioder kvar att kunna ta ut, sedan beror allt på hur snäll arbetsgivare du har,med fler perioder

• Gurkmeja

Fast ska man då ange att man går ner i arbetstid för att vara ledig EN dag under EN månad? Jag hade tänkt att gå ner i arbetstid sen när dottern börjar på dagis (typ när hon är 2 1/2 år)och då plockar jag inte ut föräldrapenning från FK.

• skytten 75

ska du bara ta ut en dag så är det inte att man går ner i arbetstid, du begär helt enkelt 1 dag f-ledighet.
    För det är precis som om du hade jobbat helt och vill /behöver ta ut f-ledigt pga tex att dagis har studiedag. då skriver du endast begäran om f-ledighet, du får inte blanda in detta med förkortad arbetstid, för du kan även då ta ut f-ledighet om du behöver. Det där med förkortad arbetstid är egentligen att arbetgivaren inte kan ta ifrån dig din heltids anställning utan du har rätt att få tillbaka den när barnet fyller 8 år,

• MSI

skytten75: uttnyttja inte forumet för att göra reklam

• skytten 75

ursäkta men jag blev själv informerad om den sidan från en tjej här som heter linda på detta forumet och nu delar jag bara med mig av en bra sida, många här delar ut info var man kan handla barnsaker m.m , men men om du känner att jag utnyttjar forumet så ber jag om ursäkt

• MSI

Skytten 75: ok då är det bara ett märkligt sammanträffande då att den som driver butiken heter Maggan, bor i Göteborg och har 2 döttrar som är 1 och 3 år gamla.

Och vänta nu, du heter också Maggan, bor i Göteborgs trakten och har 2 döttrar som är 1 och 3 år gamla.. Märkligt sammanträffande då.

Dessutom märkligt att du snabbt fick ett trängande behov att ändra i din presentation. Maggan blev Margareta, Göteborg blev till västra Sverige och döttrarnas ålder blev till födelseår istället.

Svar på tråden Vill vara ledig en dag i veckan - förkortad arbetstid eller vad är det som gäller då???