Vill vara ledig en dag i veckan - förkortad arbetstid eller vad är det som gäller då???
Nu till hösten planerar jag vara ledig en dag i veckan och ta ut föräldrapenning från FK. Min dotter kommer då vara 19 månader och vara hemma tillsammans med pappa på heltid. När jag så skulle välja "frånvaroorsak" till min arbetsgivare så sa lönekontoret (jobbar i Stockholms stad) att jag skulle ta förkortad arbetstid. De sa dessutom att jag redan har fått min semestergrundande föräldraledighet hos arbetsgivaren (jag var tidigare hemma på heltid i drygt 1 år). Jag vill alltså plocka ut en dag i veckan under oktober - december. Jag trodde då att jag bara plockar ut föräldradagar och får ersättning som vanligt från FK. Ja, hur funkar det egentligen? Hur går det sen om man bara vill plocka ut några dagar i samband med en semester då kan man ju inte gå ner i arbetstid.
Är det någon som kan reda ut detta? Ska jag vara ärlig så känner jag inte fullt förtroende för damen som jobbar på lönekontoret för hon har kommit med fel uppgifter till mig förut...