• Anonym

När "sista" dagen för abort v. 17+6 eller 18+6?

Man får ju göra valfri abort fram till v.18, men menar man då början ( v.17+6 ) eller slutet av veckan( v.18+6 )?

• Svar på tråden När "sista" dagen för abort v. 17+6 eller 18+6?
  • Anonym (MammaKo)

Vet ej så mkt om abort men 18+6 är v 19 så mycket vet jag. 18 fulla veckor å 6 dagar typ.

• Humlemamman

vad då valfri?.. är det inte v 12 sen måste man söka tillstånd om det inte är nått speciellt.. jag kanske är lite trög..fattar inte frågan.,.

• Humlemamman

sorry.. nu fattar jag.. det är innan utgång av vecka 18..lltså 17+6

• jennypennypannkaka

Men.. innan utgången av v 18 är ju enligt läkarna och bm 18+6?

Jag fattar ingenting..

• Willhellmina

Detta hittade jag på www.niomanader.se

I Sverige har vi fri abort. Detta betyder att en gravid kvinna, fram till och med den 18:e graviditetsveckan, har rätt att få sitt havandeskap avbrutet. Förutsättningen är bara att man bor i Sverige.
    Efter 18:e veckan kan man få abort om man har synnerliga skäl, efter ansökan till socialstyrelsen. En sådan ansökan beviljas inte om fostret kan antas vara livsdugligt, i praktiken inte efter 22:a veckan såvida inte barnet har livshotande skador, eller om kvinnans hälsa hotas av graviditeten.
    Man räknar graviditetsveckor från och med den senaste menstruationens första dag, alltså inte den dagen man blir gravid, utan cirka två veckor tidigare.

Om graviditeten gått längre än 12 veckor gör man en kombination av kirurgisk och medicinsk abort. En sådan abort tar lite längre tid och man får oftast stanna på sjukhuset över natten.

Om man gått längre än 18 veckor måste man ansöka om att få abort hos socialstyrelsen. Kvinnoklinikens abortmottagning hjälper till med sådan ansökan. För att få abort efter 18:e veckan måste man ha synnerliga skäl. Före 18 veckan behöver man alltså inte, om man inte vill, förklara för någon, varför man vill ha abort.

Bloggar och bloggar..... någon som läser???
  • majsunn

trodde grensen var 12 uker som i norge jeg?

• MansonDust

17+6 är det som gäller.

• Anonym

oki tack då vet jag 17+6 är det som gäller alltså :)

Svar på tråden När "sista" dagen för abort v. 17+6 eller 18+6?