• Mollan

Häva begynnande mjölkstockning?

Okej - ena bröstet är jättestelt sedan i eftermiddags och jag känner hur ena mjölkgången liksom är hård och... ja, jag har inte haft detta innan. Lilltjejen är 3½ månad och så kommer det nu? Kan man häva genom massage, vetekudde eller är detta bara lindrande? Ingen feber än, men det är ju rätt nyligen jag känt det...

Hjälp!

• Svar på tråden Häva begynnande mjölkstockning?
  • THR1972

amma så mkt som möjligt från det drabbade bröstet, truga, truga och truga. massera och duscha varmt, pumpa ur, lägg vetekudde mot det drabbade stället....tja, lite tips...

• Ekorrfamiljen

Om det inte hjälper att hon suger, så ställ dig i duschen och spola varmt vatten medan du försöker massera det ömma stället. Drick mycket vätska också och ta det lugnt i ett hörn av soffan.

Ekorren - stolt trebarnsmamma!
  • Mollan

Vad beror stockningen på egentligen? Kyla och drag är ju klassiker, men jag har även hört att detta inte skulle vara orsaker. Några idéer?

• Ekorrfamiljen

Att det gått för lång tid sen man ammade senast, stress, mjölkgångar i kläm.. (P.g.a. åtsittande behå t.ex.)

Ekorren - stolt trebarnsmamma!
  • Lilla O

Amma och duscha varmt! Om du inte har ullinlägg är det jättebra! På bvc sa de att mjölkstockning nästan är vanligare på sommaren eftersom många tror att de inte behöver varma inlägg då.

Hoppas att det hjälper!

• Tonx

När du ammar så testa att trycka med knytnäven där det är stockat, det hjälper jättebra för mig.
    Annars värme, massage, dusch, värmeinlägg i BH:n.

• Linnet76

Duscha varmt och försök handmjölka och massera. Ett bra tips är också att låta barnet äta från bröstet från alla håll. Att låta barnet suga ut mjölken på sådant sätt är effektivare än att försöka pumpa ut. Lycka till...

• Tygtiiger

Lägg dig ner - vila, vila, vila och amma.
    Ge det bröstet först och försök gärna pumpa.
    Drick mycket - jag fick antroposofernas amningste av min mamma när jag hade mjölkstockning (och det hade jag många gånger ) - slå en halv liter kokande vatten över 1 tsk kummin, 1 tsk anis och 1 tsk fänkål och låt det stå och dra i 5 - 10 minuter. Gott och funkade rätt bra.
    Var försiktig när du masserar, om du trycker för hårt klämmer du ut ändå mer av mjölken utanför mjölkgången och in i bröstvävnaden = värre inflammation.

Och vila!!!

• Tygtiiger

Mollan: kyla och drag är tydligen inte så stora bovar, stress är det som lättast utlöser mjölkstockning enl amningshjälpens hemsida (och det var absolut så för mig - även positiv stress)

• fröken

Kolla om du har en vit prick i bröstvårtan, det har jag jämt vid stockningar. Försök få bort den!

Svar på tråden Häva begynnande mjölkstockning?