• Maiaa

Mat vid illamående

Undrar om någon har några tips på vad som känns bra att äta när man känner sig illamående..Mår illa så fort jag är hungrig(vilket är rätt ofta nu!!)...Skulle vilja veta om det finns något som smakar fräscht och dämpar illamåendet..och inte är allt för "onyttigt"...vill verkligen inte gå upp allt för mycket så här i början av graviditeten..(är i v.8)

• Svar på tråden Mat vid illamående
  • Snutten

Hej!
    I början åt jag mycket naturell yoghurt med havrefras, clementiner frukt överhuvudtaget. Kokt pasta och grönsaker var oxå gott. Jag hade en rulle med mentos mint karameller eller några akokolor i väskan för nödbehov.

JAg äter faktiskt mindre godis och onyttigheter nu än tidigare är liksom inte sugen på det.

Lycka till

• 5 barn Waldenryd

Hej.
    Jag håller med snutten om att äta yogurt och massa frukt och grönt och fiber rik kost. Låter kanske inte roligt men det finns massa med goa rätter.
    Undvik allt som är flottigt och mycke fett det mår man ännu sämre av.
    Har fortfarande problem med att må dåligt och jag har inte ätit chips eller onyttigt sedan jag mådde dåligt och nu är jag i v 20.
    Är jättteskönt för jag behöver inte gå och må dåligt över att jag har ätit lite chips för jag kräks bara jag öppnar en påse.

• isabell22

Jag tror det är induviduellt vad man kan äta vid illamånde jag kunde/kan inte äta frukt eller yogurt däremoth ar Mc Donalds funkat varje gång har inte gått upp ett kilo på 18 v trots Mcdonalds 3-4 ggr i veckan....Smörgåsar har funkat bra.....gärna hårt bröd...

• discodivan

potatis e gott och fisk salt överhuvudtaget eller superfräscht typ frukt juice
    spyr nu en gång på morgonen men sen jag tvingat i mig ngt klarar jag mig om jag småäter hela tiden OBOY har jag haft de tidigare graviditeterna som första intag NU i v 7

• Lilla ru

Smaksatt mineralvatten/bordsvatten med kolsyra i dämpar illamående, iallafall för mig. Grovt bröd med gurka funkar också. Nudlar - hur konstigt det nu kan verka, men nudlar smakar ju inte så mycket.

• JRH

Mc Donald´s har funkat jättebra för mig med... Det är nästan det enda jag kan bli riktigt sugen på... Sallad och pommes, frukt, knäckebröd, pasta och nudlar, fralla med svag ost går bra ibland. Kycklingsallad åt jag för ett tag sen och det gick jättebra eftersom kycklingen inte var så starkt kryddad. Annars är jag oftast inte sugen på kött alls. Godis äter jag inte överhuvudtaget, med undantag för nån sur karamell ibland... Lycka till! Hoppas ditt går över... Mår fortfarande illa och är i v 17...

• Hattifnatt

Jag levde på morötter, knäckebröd och tomater de första tre månaderna jag väntade min son..

• LillaHumlan

Jag levde på kokta sommargrönsaker med en liten klick smör och salt - det var det enda som fungerade för mig, och samtidigt var det ju nyttigt också! Jag drack drickyougurt. åt risifrutti/mannafrutti och dylikt också ett tag men klarade inte av det till slut... Är i vecka 18 nu och har inte mått illa en enda gång på de senaste två veckoorna - yippie!!

• Knytets mamma

Välj mat med mycket kolhydrater (till exempel grovt bröd eller bananer), som är toppen för att upprätthålla blodsockret.
    Undvik tobaksrök och fet mat, är ofta och lite för tom mage ökar illamåendet.

• Tant Green

Strimlad vitkål med apelsinbitar

• Maiaa

Tack för alla goda råd!! Har druckit en hel del blåbärssoppa och yogurt på sistone....knäckebröd och frukt fungerar också bra...:)

• LillaJag

Apelsin i mängder, tror jag har ätit Ica`s hela sortiment....

• Agge

Bananer hjälpte mej mot illamåendet!

• elma

Hemmagjord tzatsiki, med x-tra vitlök!. bananer, risifrutti. Om man inte får behålla något som hände mig från v.10-24, kan man få subventionerat pris på näringslösning att hämta på apoteket, har funkat jättebra. Man kan köpa den utan recept också: Fortimel, heter den, skogsbär är godast tycker jag.

Svar på tråden Mat vid illamående