Kan man få HIV av mygg?
Kom att tänka på detta idag. En mygga kan ju suga blod av flera personer innan den blir "mätt". Så om den först sticker en som har HIV och sedan flyger till nästa person, kan den då sprida smittan vidare?
Kom att tänka på detta idag. En mygga kan ju suga blod av flera personer innan den blir "mätt". Så om den först sticker en som har HIV och sedan flyger till nästa person, kan den då sprida smittan vidare?
kan jag inte tänka mig att man kan...
Kan jag aldrig tänka mej.
Vet inte till 100 % men jag tror inte det.....
För att smittas med hiv måste en person utsättas för en stor mängd av smittoämnet. Om en mygga får sin måltid avbruten och omedelbart söker upp ett annat offer, skulle varje blodrest som eventuellt finns kvar runt myggans mundelar vara för liten för att vara av betydelse i sammanhanget. Enligt sakkunniga på området skulle man inte bli smittad med hiv ens om man råkade smälla till en blodfylld mygga i ett öppet sår.
Tack för svaren, alltid kul att veta.
Hittade det här i skräphögen internet:
"De flesta blodsugande insekter, till exempel myggor, kan inte smitta människor med hiv. Orsaken är att de sprutar in saliv i huden genom ett rör och suger upp blod med ett annat."
Däremot finns en teori om att aids spridits med bl a en viss typ av flugor som suger blod.
--
På smittskyddsinstitutets hemsida under HIV-infektion så står heller ingenting om att myggor kan överföra HIV-smitta.
www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2266.aspx