• Soffipropp

Dagis när mamma är lärare och har sommarlov?

Hej!

Har försökt söka på nätet om bestämmelser ang. dagis, men inte hittat mycket...
    Hur gör ni andra som är lärare och har barn på dagis? Får barnet vara där fast jag har slutat min termin som lärare?
    Till saken hör att jag är gravid och väntas föda i slutet på augusti, så JAG skulle behöva lite semester och få vara lite själv. Men man vill ju helst inte stöta sig med dagispersonalen i onödan... Kan man kanske deala så att barnet får vara där 15 timmar åtminstone? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Dagis när mamma är lärare och har sommarlov?
  • Noklen

De förskolor jag jobbat på har policyn- är föräldrarna ledig så är barnet ledig. Skulle du vara sjukskriven så vore läget ett annat. Sen har ju förskolorna begränsat med personal under sommaren, särskilt under juli och då krävs det att föräldern ska jobba/studera för att barnet ska vara där.(där jag jobbat iaf) Har du ingen släkting eller nära vän som kan avlasta några timmar i veckan? Har inte barnets pappa också semester så att han kan avlasta dig?

• Åsa Ystad

Det är ju oftast inte så kul för barnet att gå på dagis under sommaren. Sammanslagningar av grupper, vikarier m m.

• isasdream

Hos oss får ej lediga (semester eller sommarlediga lärare)föräldrar nyttja förskolan.

• Lacken

Där jag arbetar ska barnen vara lediga när föräldern är ledig. Graviditeten är ju självvald, men jag förstår om du behöver vila! Det vore annorlunda om du var sjukskriven.
    Fråga personalen, men de har säkert liknande regler på alla förskolor, dvs. personalen bestämmer inte det själva utan kommunen.

• EwBj

Vi får ha Elina på dagis de kortare loven och även en del på sommarlovet. Vi har haft henne några timmar två - tre dagar under de korta loven och veckan efter att vi slutat och veckan före vi börjar är Elina där och är några timmar 2-3 dagar. Detta kanske skiftar mellan dagis. Helt okej tycker personalen, jag/sambon har ju faktiskt med oss Elina vid avslutningar och vissa temadagar om det fungerar.

Sommarlovet består av 5 veckors semester övrig tid kan ses som det vi arbetat in med vår förtroendetid. Lärare jobbar ju 45 h i veckan inklusive förtroendetid. Till den tiden har vi ju ingen barnomsorg utan jobbar kanske när barnen sover...

Vi är båda lärare.

Elinas mamma
  • Jennie med ie

"Sommarlovet består av 5 veckors semester övrig tid kan ses som det vi arbetat in med vår förtroendetid. Lärare jobbar ju 45 h i veckan inklusive förtroendetid. Till den tiden har vi ju ingen barnomsorg utan jobbar kanske när barnen sover..."
    Fast det spelar väl mindre roll. Att jag t ex sitter och planerar för min barngrupp nu på kvällen när sonen sover ger inte mig nån rätt att lämna bort honom sen när jag är ledig, varken regelmässigt eller moraliskt. Lika lite som att jag om jag jobbar över idag när hans pappa hämtar honom har rätt att lämna honom tidigt imorgon fast jag börjar jobba sent.... och att jag har med mig sonen på jobbet ena dagen motiverar inte att jag lämnar honom en annan dag när jag är ledig. Jag förstår inte det tankesättet ö h t och det är inte det barnomsorgen bygger på heller.

• little superstar

här iaddevalla får man ha dom 15 t i veckan

• isasdream

för en gångs skull håller jag med jennie med ie

och som förskolelärare kan jag säga att jag lätt jobbar 45 timmar i veckan men inte får jag ledigt hela sommaren för det. jag har oxå haft min son med mig på arbetet då hans skolområde har haft studiedagar osv. blir uppriktigt sagt lätt irriterad på det tänket, så då ska vi,,, era kollegor,,, ta hand om era barn när ni som är lärare har ledigt?? det rimmar väl ganska illa? min son är hemma hela sommaren trots att jag jobbar och endast har fyra veckor ledigt men inte lämnar jag honom till barnomsoregn för det. har lyckats pussla ihop det iaf. så varför skulle då lärare lämna sina barn under sommaren på förskolan? vill man inte vara med sina barn då?? förtjänar inte dom oxå sommarlov?

• Myrans mamma

Håller med "Jennie med ie".
    Varför ö h.t skaffa barn om man inte vill tillbringa sin lediga tid med dom?? Dom är ju bara små en gång!!

Svar på tråden Dagis när mamma är lärare och har sommarlov?