• Ecea

Kan man ge 1 åring Digestive kex? Tips på bra kex önskas.

Hej.
    Jag brukar ge min tjej smörgåsrån att knapra på mellanåt men undrar lite om det finns några andra kex som går lika bra? Digestive tillexempel? Är det lite för mycket socker i dem kanske? Någon som ger det eller har några andra tips?

• Svar på tråden Kan man ge 1 åring Digestive kex? Tips på bra kex önskas.
  • nelly 1

Digestive är ju väldigt söta så jag skulle nog föredra vanöiga mariekex i sånna fall om det ska vara kex

• Viran

I vanliga fall får de smörgås rån, men nån gång kan de få digestive, typ om vi äter det...

• April Mamma

Vi föräldrar hade ett test där "Fingermarie" var det bästa kexet för barn, minst socker och annat jox i....
    Som dom andra har skrivit så är inte digistive kex så jättenyttiga, varken för oss vuxna eller barnen då de innehåller massor av socker och säkert en massa härdat fett osv.

• bubbelmaja

Osaltade riskakor kanske. Finns ju sådana vanliga runda men även platta rektangulära från Friggs.

• Mumin

Min tandläkare varnar stort för kex av typen Mariekex och såna eftersom de kletar fast och blir kvar i tänderna i timtal.

Hon sa att det är bättre att ge barnen rent socker än såna där kex, i alla fall om man tänker på deras tänder.

After all... tomorrow is another day.
  • SaramedM

jag skulle ge osötade kex, Digestive och andra "vuxen" kex är lika illa som att ge sötade barn kex eller kakor.

• Suneboll

Digestive innehåller oxå härdade fetter...finns ju knappt kex att få tag på som inte gör det tyvärr.
    Vi brukar ge olika knäckebröd av de som inte är så fiberrika...han gillar det. Det finns ett ekol knäcke som heter delikatessknäcke som är gjort på stenmalet mjöl o olivolja o sesamfrö...han älskar det. Man ska se upp med sesam om man har allergi i släkten.

Ibland ger vi Kornmo från Gbgkex..men de innehåller tyvärr härdat fett...men de är inte lika söta som digestive.

Om man hade orkat kunde man ju bakat själv ;0)

• Ecea

Tack för era tips och råd. Gärna flera tips om olika saker att knapra på, typ kex, önskas.
    Mvh Ecea

• Emelieee

ge en bit käckebröd....både digestive,mariekex och tom smårgås rån innehåller massa socker.

• Ecea

Emelieee: Smörgåsrån innehåller ej tillsatt socker.
    Jag ska testa knäckebröd. Men går det med 2 tänder?
    Tack för ditt svar/ Mvh E

Svar på tråden Kan man ge 1 åring Digestive kex? Tips på bra kex önskas.