• My Lovely Little Lumps

När klippa ned syrenbuskar?

våra syrenbuskar är så skabbiga halvdöda o görhöga!
    det pga av dom som bodde innan inte klippte tilld om varje år.
    nu undrar jag kan man klippa ned dom nu? kommer dom växa upp iaf på vå¨ren sen? i år skiter vi i om det ser skitut iaf.
    grannan klippte ned sin förra hösten och dom är fina nu inte höga men mycket tätare
    vi vill ha det så vi med.
    men går det klippa nu eller m¨ste vi vänta till hösten?

♡Min familj♡
  • Svar på tråden När klippa ned syrenbuskar?
  • AnneSophie

Vi klippte ner våra syrenbuskar (av samma anledning) ända ner till ca 10 cm ovan mark i slutet av april.
    Såg inte klokt ut i början med en massa stubbar och jag trodde nog att vi kanske tagit död på dom MEN senaste månaden har dom skjutit massor (!) av nya skott från stubbarna och är helt gröna igen och jättetäta.
    Blir jättefint!

Jag läste på lite innan vi klippte ner dom och det jag kunde hitta sa att man skulle klippa dom på våren, eller på hösten. Helst inte mitt i säsongen.
    Dock tror jag att det funkar att klippa dom nu med, om man är desperat, för syrener tar man inte död på speciellt lätt uppenbarligen.

• lycklig fru

Jag har läst att man bör klippa syrener efter blomningen för att vara säker på att det kommer blommor nästa vår. Klipper man dom innan blomning (tidigt på våren) så klipper man bort blomknopparna och man får bara en grön syrénbuske.
    Men klippas bör dom, oavsett när. Vi har fått våran syrénhäck hög och tät i och med att vi är ganska noga med att klippa den.

• My Lovely Little Lumps

dom har blommat nu så då är det bara o klippa eller såga hehe
    om det blommar nästa år bryr jag mig inte så mycket om igentligen. vi ska klippa ned dom nästan 2 meter dom är gigantiska så tror inte dom kommer att blomma iaf nästa år

♥Min familj♥
  • LPW

Min pappa klippte ner mina föräldrars syrén-häck för någon vecka sedan. Den ser i älighetens namn inte klok ut, men enligt pappa kommer den att vara fin om ett par veckor- hoppas det stämmer...

• Ankianka79

Syren ska helst klippas på senvintern.

• My Lovely Little Lumps
    LPW skrev 2006-07-01 15:54:17 följande:
    Min pappa klippte ner mina föräldrars syrén-häck för någon vecka sedan. Den ser i älighetens namn inte klok ut, men enligt pappa kommer den att vara fin om ett par veckor- hoppas det stämmer...
    min granne klippte sin förra året hon sa att den var so vår är nu o den såg inte heller klok ut, i år är den kort men tät o jättefin!
    ♥Min familj♥
  • bambigirl

Vi klippte vår i höstas. Den är grön och fin nu, men inga blommor, de kommer tydligen inte första året efter att man klippt.

• Ust

Vill man ha blommor kan det vara en idé att inte klippa ner hela häcken samtidigt utan ta halva i taget. Då menar jag halva "inåt" inte på bredden, det skulle om möjligt se ännu värre ut...

• My Lovely Little Lumps

vi lämnar bara en meter kvar blommorna kommer ju förr eller senare iaf hehe

♥Min familj♥
  • a k l e j a

Jag klipper alltid min efter blommningen, det som växer upp nästa år blommar inte. Så klipper man ner häcken lågt blir den "bara" grön och fin nästa år.

Det bästa med syrenhäck är att mna kan ta skott - vi har satt hela vår häck med skott jag grävt upp från 2 plantor som stod på tomten. Och vi har häck längst hela gatan:)

• My Lovely Little Lumps
    a k l e j a skrev 2006-07-05 10:09:18 följande:
    Jag klipper alltid min efter blommningen, det som växer upp nästa år blommar inte. Så klipper man ner häcken lågt blir den "bara" grön och fin nästa år.Det bästa med syrenhäck är att mna kan ta skott - vi har satt hela vår häck med skott jag grävt upp från 2 plantor som stod på tomten. Och vi har häck längst hela gatan:)
    vilka är skotten? är det bara o ta pinnar med blommor på då? *lite små trög*
    ♥Min familj♥
  • a k l e j a

Bredvid busken kommer det nya skott från din ursprungsbuske - bara att gräva upp och planetera

• a k l e j a

Fast hos oss visade det sig att den vita syrenen var betydligt bättre på att göra skott än den lila, å vår "nya" häck har 1 lila buske och ca 15 vita.

Svar på tråden När klippa ned syrenbuskar?