• LPW

Japansk trädgård- vilka växter?

Vi flyttar till vårt nya hus i augusti och har börjat fundera på ett anlägga en "japansk trädgård". Tomten är minimal så det kommer inte att finnas plats för varken någon damm eller bäck, men jag skulle ändå gärna vilja ha förslag på växter som skulle passa.

• Svar på tråden Japansk trädgård- vilka växter?
  • isisisis

Japansk Blodlönn.....Körsbärsträd....Olika stora vackra gräs...
    Bambu....

• LPW

Tack för tipset! Puttar upp och hoppas att några fler har förlag på hur vi kan få en riktigt fin japansk "trädgård"

• ALJO

Börja med att lägga grus med markduk under, natursingel är snyggt. Sadan tycker jag att japanska lönnar är underbara, tyvärr bara härdiga tom zon 3, det finns tex en japansk solfjäderslönn som hade varit ursnygg ihop med en rödbladig flikig lönn. Någon storbladig funkia som sticker upp ur gruset, och ett miscanthus-gräs som blir två meter högt eller varför inte en bambu. En portal in till den japanska hörnan om det går, där kan du ha någon passande clematis. Blåregn är annars japanskt men den får nästan växa mot en vägg eller pergola. Något stenblock och ev en sådan där bambupinn-grej som det rinner vatten ur hade varit pricken över i. Du kan gräva ned något kärl som vattnet rinner ned i och cirkulerar om man inte har plats för en damm, eller ett fågelbad i granit får du kanske plats med. Bambumattor finns att köpa o an tex vill dölja ett plank. Övriga växter som passar en japanträdgård är buskpion, vivor och iris.

• LPW

Tusen tack för tipset! Tror tyvärr bara att en bråkdel av det du skriver om får plats i vår minimala trädgård, men jag skall defintivt titta mer på dina förslag. Blev väldigt intresserad av särskilt "blåregn" då vi behöver en klätterväxt och "buskpioner" då jag tycker att pioner är helt underbara.

Jag är urdålig på det här med växter och kan inget om det här med olika "zoner". Vi bor i Göteborg- vad räknas det till för zon?

• ALJO

Göteborg har jättebra växtzon, du kan odla det mesta, tror det är zon 2 i Gbg. Tror att du skulle kunna göra en fin japanhörna om du har en trädgård på 3*3 meter. Buskpion är en pion som inte vissnar ded på vintern, grenarna skjuter nytt som en vedartad buske. Blåregn blir väldigt högt, och skall helst beskäras en del, men det kan du läsa dig till! Lycka till!

• ALJO

Tog en titt i ditt fotoalbum, det skulle ju passa super med en japansk trädgård till ett så modernt hus, och berget som går i dagen! Glömde säga vad praktiskt det är med en grusträdgård, inge ogräs, o ingen gräsklippning, o inga söta katter som går i rabatterna...

• LPW

Det är egentligen bara på den lilla "plätten" som är framför huset (mot gatan) som vi kan plantera växter.
    Vid altanen kommer jag nog att på någon sida vilja ha en spaljé med en klätterväxt och då kanske blåregn skulle kunna passa?

Vad menar du med att man skall "börja med att lägga grus med markduk under"?

På den sidan som vetter mot sjön har vi pratat om att bara ha lite gräs och kaprifol (och kanske björnbär?!).

Vi har 5 stora betongkrukor som vi kan plantera växter i (har växter i dem men det är inget måste att vi har kvar dessa växter utan skulle kunna ge dem till mina föräldrar- krukorna vill vi dock ha med oss).

• ALJO

Jo, alltså med grus, om man lägger markduk med singel på så kan man putta undan lite singel, skära kryss i duken och plantera, sedan putta tillbaks gruset runt växten. Så har jag vid entren, med bambu, buxbomsbollar, funkia mm, och det blir helt skötselfritt, inget ogräs som kommer upp alls, och grus måste man ju ha i en japanträdgård tycker jag!
    Nästan alla växter kan man ha i kruka om man vattnar och gödslar och krukorna är stora, japanlönn, småpväxta rhododendron, funkia tex. Fast som sagt, det kräver mera passning med vatten.

• LPW

Tack för förklaringen ! Buxbomsbollar tycker jag också är fint och visst är de vintergröna?!

Din entré låter väldigt spännande- du har möjligen ingen bild på den?

• AlbandRaz

Jag är också intresserade av japansk trädgård. Är det någon som vet hur man får tag i ett japansk lykta (toro jag det kallas) -ser ut som ett litet stenhus?

Svar på tråden Japansk trädgård- vilka växter?